شناسهٔ خبر: 15625286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

با حضور وزیر ارتباطات و معاونانش صورت گرفت

ایرانسل از جدیدترین پروژه‏های خود رونمایی کرد

دنیای اقتصاد: 9 پروژه جدید شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل مبتنی بر فناوری‏های باند پهن، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه در ساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شد. در این مراسم چهارده هزار و پانصدمین Node باند پهن ایرانسل در شلمچه راه‏اندازی شد، تجمیع فرکانس نسل 4G+ همراه FDD برای نخستین بار در ایران و تست نسل پنجم تلفن همراه 5G با دستیابی به سرعت 2/ 1 گیگابیت بر ثانیه آزمایش شد، سرویس‏های تماس بر بستر نسل چهارم تلفن همراه (VoLTE) و تماس بر بستر وای فای (VoWiFi) برای نخستین بار در ایران ارائه شدند و ضمن رونمایی از نسخه ششم پروتکل اینترنت (IPv6)، سامانه پرداخت NFC و سیم‌کارت‏های جدید ایرانسل با عنوان سیم‌کارت‏های چندشماره‏ای، سیم‌کارت گردشگر و سیم‌کارت کودک رونمایی شدند و به بهره‏برداری رسیدند.

صاحب‌خبر -

 

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت: افتتاح و بهره‏برداری از شبکه نسل چهار ثابت TD-LTE برای نخستین بار در ایران در تمامی استان‏های کشور صورت می‏گیرد و تا پایان سال 95 تمامی مراکز استان‏ها و 70 شهر تحت پوشش این فناوری قرار خواهند گرفت. وی در خصوص حجم مصرف دیتای روزانه از ابتدای راه‏اندازی اینترنت پهن باند ایرانسل در شهریور 93 اظهار کرد: میزان مصرف روزانه به 1200 ترابایت رسیده و سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل 10 برابر و رشد ترافیک روزانه دیتای همراه 25 برابر شده است و از سوی دیگر نرخ تاخیر (Latency) تا 20 برابر کاهش یافته و سرعت تجربه شده ازسوی مشترکان به 100 برابر افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل ایرانسل، تعداد گوشی‏های نسل چهارم در شبکه ایرانسل 7/ 3 برابر شده و به 4/ 5 میلیون رسیده است. همچنین تعداد کل گوشی‏های هوشمند در شبکه ایرانسل 5/ 27 میلیون گوشی، مشترکان دیتا 27 میلیون نفر و ضریب نفوذ گوشی‏های هوشمند 60 درصد است.

وی افزود: در مقایسه روند مصرف جهانی دیتا با رشد ترافیک ایرانسل در دو سال منتهی به 2016، مصرف دیتا در دنیا دو برابر و در ایرانسل 25 برابر شده است. دزفولی درباره سرعت دیتا در شبکه پهن باند ایرانسل نیز گفت: سرعت استفاده از 4G در مقایسه با 2G، یکصد برابر و متوسط سرعت استفاده از 4G نیز 10 مگابیت بر ثانیه است و سرعت استفاده از 3G در مقایسه با 2G نیز 20 برابر است. وی افزود: با رشد 10 برابری سرانه پهنای باند مشترکان ایرانسل، بیشترین سهم ترافیک دیتای کشور متعلق به ایرانسل است و این اپراتور از کامل‏ترین زنجیره فناوری‏های پهن باند بی‏سیم و گسترده‏ترین و سریع‏ترین شبکه اینترنت کشور برخوردار است. به گفته وی، ضمن کاهش 20 برابری نرخ تاخیر، سرعت تجربه شده توسط کاربران نیز 100 برابر شده و بیشترین تعداد کاربران اینترنت و پهن باند کشور نیز متعلق به ایرانسل است. مدیرعامل ایرانسل، درآمد دولت از این اپراتور طی 10 سال گذشته را 262 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت در این سال‏ها 185 هزار میلیارد ریال بوده است. وی همچنین کل سرمایه‏گذاری ایرانسل تا مرداد ماه سال 95 را معادل 3/ 6 میلیارد دلار و کل سرمایه‏گذاری خارجی را دو میلیارد دلار عنوان کرد.

نظر شما