شناسهٔ خبر: 1561087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

توافقنامه امنيتي آمريكا - افغانستان امضا شد

صاحب‌خبر -

توافقنامه همكاري امنيتي دوجانبه آمريكا با افغانستان ديروز در كاخ رياست جمهوري در كابل به امضاي دو طرف رسيد.
به گزارش "ايسنا"، به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، توافقنامه مذكور در زمينه مسائل امنيتي است و ميان دولت اشرف غني احمدزي، رئيس‌جمهوري افغانستان و دولت آمريكا امضا شد. "حنيف اتمر"، مشاور امنيت ملي جديد افغانستان به نيابت از دولت كابل و "جيمز كانينگهام"، سفير آمريكا در كابل از جانب ايالات متحده آمريكا اين توافقنامه را امضا كردند.
پيشتر چند بار و به دليل مخالفت حامد كرزاي، رئيس‌جمهوري سابق افغانستان امضاي اين توافقنامه به تعويق افتاده بود و سرانجام مقرر شد دولت جديد افغانستان آن را امضا كند.
حامد كرزاي در دوران حكومتش امضاي اين توافقنامه را به تعويق انداخت و امضاي آن را به دولت جديد افغانستان و رئيس جمهوري جديد واگذار كرد. حال با روي كار آمدن دولت وحدت ملي به رياست اشرف غني احمد‌زي، رئيس‌جمهوري جديد افغانستان اين معاهده امضا شد.
دولت سابق به رهبري حامد كرزاي علاوه بر اعتراض‌هاي شديد همسايگان خود، از سوي احزاب و گروه‌هاي داخلي و ملت افغانستان نيز با انتقادها و اعتراض‌هاي گسترده و شديدي روبرو شده بود و براي گريز از اين فشارها، پذيرش اين قرارداد را منوط به تأييد آن در لويه جرگه (مجلس بزرگان و ريش سفيدان افغانستان) اعلام كرد و پس از تاييد آن، كرزاي امضاي اين توافقنامه را به روي كار آمدن دولت جديد منوط كرد.
بر اساس اين قرارداد، آمريكا حداقل پنج پايگاه نظامي دائم در ولايت‌هاي شيندند، شورابك، قندهار، بگرام و خوست افغانستان ايجاد خواهد كرد و مجاز خواهد بود پايگاه‌هاي دائمي و موقت يا عملياتي ديگري را در هر نقطه از افغانستان كه صلاح بداند، ايجاد كند و بدين منظور در استفاده از هرگونه امكانات در افغانستان، آزاد خواهد بود.
آمريكا براي امضاي اين توافقنامه رهبران افغانستان را تحت فشار قرار داد، اين تأكيد و اصرار نشان مي‌دهد آمريكايي‌ها به دنبال تحميل الگوي حضور خود در ژاپن، آلمان، كره جنوبي وعراق به افغان‌ها هستند و مهمتر اينكه ايجاد اين تعداد پايگاه دايم نظامي آمريكا در يك كشور، تاكنون امري بي‌سابقه است و افغانستان را به بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا در بيرون از مرزهاي خود تبديل مي‌كند.
علاوه بر اين، طبق اين توافقنامه، نيروهاي آمريكايي حتي مجاز به استفاده از هر نوع تسليحات دفاعي و هجومي كه صلاح بدانند، خواهند بود و اين تسليحات متعارف محسوب خواهند شد و دولت افغانستان حق اعتراض و حتي اخذ ماليات از نيروهاي آمريكايي را ندارد.
اين توافقنامه ميان افغانستان و آمريكا طبق گفته واشنگتن چهارچوب امنيتي بلند مدت براي روابط اين دو كشور پس از كاهش تعداد نيروهاي آمريكايي در جنگ افغانستان ايجاد مي‌كند و تعداد نيروهايي كه بايد در اين كشور باقي‌ بمانند، مشخص مي‌كند.

نظر شما