شناسهٔ خبر: 15552938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

آمادگی ایران برای فریز ۴ میلیون بشکه نفت

صاحب‌خبر -
پانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی با حضور وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دیشب در الجزایر بدون دستیابی به توافقی در زمینه فریز نفتی به کار خود پایان داد.

مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت : ایران نیاز به میانجی برای صحبت در خصوص مسائل نفتی با عربستان ندارد.

وی درباره این که تولید نفت خام ایران باید به چه رقمی برسد، اظهار کرد: ما باید به حداقل سطح تولید پیش از تحریم‌ها برسیم.

وی این عدد را نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز عنوان کرد و درباره این که آیا سخنان سخنگوی وزیر نفت عراق را درباره میانجیگری این کشور میان ایران و عربستان تائید می کنید، یا خیر، اظهار کرد: تائید نمی کنم.

وزیر نفت درباره این که آیا ایران و عربستان نیاز به میانجی دارند، تصریح کرد: در بازار نفت نه؛ ما می توانیم با هم صحبت کنیم و با هم صحبت هم داشتیم.

زنگنه با اظهار اینکه انتظاری نداشتیم امروز توافقی انجام شود،گفت:

خیلی انتظار نبود که این نشست مشورتی به توافق برسد، زیرا این نشست غیررسمی است و نشست تصمیم گیری نیست.با این وجود من فکر می کنم در این اجلاس، گام بزرگی برای تصمیم اوپک در نشست عادی ماه نوامبر برداشته شود.

وی در پاسخ به خبرنگاران خارجی در باره رقم مورد نظر ایران برای تولید نفت خام گفت: رقمی که پیشنهاد کرده‌ایم حدود ۴ میلیون بشکه در روز است که بر اساس منابع ثانویه، معادل تولید نفت خام ایران در زمان پیش از تحریم‌هاست.

زنگنه با اشاره به اینکه هم اکنون بازار نفت با ۲ میلیون مازاد عرضه روبروست، افزود: این عددی که ایران برای تولید نفت خام خود اعلام می‌کند عددی نیست که سبب به نتیجه نرسیدن یک نشست نشود وتنها اراده سیاسی است که می تواند مانع آن شود.

وی تاکید کرد: ایران آماده است تا رقم تولید خود را در صورت توافق با ۴ میلیون بشکه در روز فریز کند.

نظر شما