شناسهٔ خبر: 15531154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

زنگنه: نباید از نفت برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد

از سیاست نفتی تا نفت سیاسی

صاحب‌خبر - ایران به دنبال سهم ١٣ درصدی، معادل چهار میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه از مجموع تولید نفت اوپک است
نشست مشورتی اعضای اوپک در حاشیه پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی، امروز چهارشنبه (هفتم مهر ماه) در الجزایر در حال برگزاری است، نشستی که با وجود مشخص بودن دلایل تشکیل آن، نتایج متفاوتی را می تواند به بار بیاورد. این تفاوت به روشنی در صحبت های چند روز اخیر مسئولان ارشد کشورهای عضو اوپک نیز به چشم می خورد.
از دلایل تشکیل جلسه مشورتی اعضای اوپک در حاشیه یک مجمع مهم بین المللی در حوزه انرژی، فارغ از ایجاد بار روانی برای بازار، اهداف مهمتری نیز دنبال می شود. اهدافی که وال استریت ژورنال دستیابی به آنها را منوط به کاهش اختلاف های موجود میان اعضای شرکت کننده در نشست می داند. ایسنا در گزارشی نوشت وال استریت ژورنال معتقد است که اوپک و روسیه باید پیش از دستیابی به هرگونه توافقی درباره طرح فریز نفتی، دیدگاه‌های خود را نزدیک کنند و از میزان اختلاف‌های میان یکدیگر بکاهند.
این روزنامه به نقل از وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد: اعضای اوپک و روسیه باید پیش از دستیابی به توافقی درباره محدود کردن تولید نفت، از فاصله اختلاف میان دیدگاه‌های خود بکاهند، اما با این حال همچنان انتظار پیشرفت به سوی یک توافق فراگیر در نشست الجزایر، وجود دارد.
نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر گفت: هنوز احتمال دستیابی به توافقی در نشست هفته جاری وجود دارد.
سخنان روز یکشنبه (چهارم شهریور ماه) وزیر انرژی الجزایر نشان داد که حتی اگر اوپک نتواند به توافقی دست یابد، ١۴ عضو این سازمان به مذاکرات در باره کاهش تولید در پاییز امسال و در آستانه نشست عادی وزیران این سازمان (١٠ آذر ماه) در وین، ادامه خواهند داد.
محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک نیز یک هفته پیش گفته بود: این نشست تنها برای مشورت است نه تصمیم گیری، اما پس از آن توضیح داد که اعضای این سازمان ممکن است در صورت رسیدن به اجماع، به توافقی دست یابد.
به گفته نمایندگان کشورهای عضو اوپک، هدف نشست الجزیره، آغاز مذاکراتی است که امید می رود به توافقنامه ای در نشست عادی اوپک در وین منجر شود.
امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه در این باره گفت: ابوجا از تثبیت تولید حمایت می کند، اما با توجه به انگیزه بالای عربستان برای افزایش تولید و توانایی تولیدکنندگان نفت آمریکا برای افزایش سریع تولید در صورت بالا رفتن قیمت‌ها، حتی اگر نیجریه تولید خود را محدود کند، سودی برای قیمت‌های نفت نخواهد داشت.
ایران و لیبی نیز در پی معاف شدن از طرح فریز نفتی، تا هنگام بازگشت به سطح پیشین تولید نفت خام خود هستند.
در همین رابطه و در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی در الجزیره بیژن زنگنه اعلام کرد که ایران در نشست مشورتی اوپک به دنبال امضای توافق نیست و عرضه نفت خود را محدود نخواهد کرد.
به گزارش شبکه بلومبرگ، بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این که این کشور تولید نفت خود را در سطح کنونی تثبیت نمی‏ کند، گفت: ایران قصد دارد تولید روزانه نفت خود را به چهار میلیون بشکه برساند.
وی دیروز (سه‎شنبه ۶ مهر ماه) در گفت‎و‎گویی تلویزیونی افزود: در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی با نمایندگان دیگر اعضای اوپک گفت‎و‎گو می‎کند و ممکن است در نشست رسمی این سازمان در ماه نوامبر امسال، توافقی رسمی درباره عرضه نفت به دست آید.
زنگنه تصریح کرد: برنامه ما این نیست که در این ٢ روز به توافق برسیم؛ ما برای مشارکت در مجمع بین‌المللی انرژی و همچنین برای شرکت در نشست غیر رسمی اوپک که تنها برای تبادل دیدگاه است و نه بیشتر، به اینجا آمدیم.
وی همچنین اعلام کرد: ایران قصد دارد سهم حدود ١٣ درصدی خود از مجموع تولید نفت اوپک در دوران پیش از تحریم را دوباره به دست بیاورد. با توجه به رسیدن مجموع تولید نفت اعضای اوپک به ٣٣ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در ماه اوت امسال، ایران باید چهار میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه نفت تولید کند تا بتواند به سهم ١٣ درصدی خود بازگردد.
بیژن زنگنه صبح دیروز نیز در مرکز همایش های بین المللی الجزیره و پیش از آغاز رسمی پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی (آی‌یی‌اف) در جمع خبرنگاران درباره محورهای نشست مشورتی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: ممکن است پیش و ضمن برگزاری نشست مشورتی اعضای اوپک در الجزیره مسائل مختلفی مطرح شود.
وی با بیان این که ما همیشه طرفدار ایفای نقش اوپک در بازار نفت بودیم، تصریح کرد: عده ای در ٢ سال گذشته اوپک را از کار انداختند و در عمل این سازمان به یک مجمع بدل شده است. به گفته وزیر نفت، اوپک باید برای درآمد پایدار و حداکثر کردن درآمد اعضایش اقدام‌هایی انجام دهد اما در ٢ سال گذشته در عمل این نهاد بین المللی اثرگذاری خود را از دست داده است. وی درباره این که آیا عربستان پیشنهادی برای تثبیت تولید نفت ایران در سطح سه میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه در روز داده است، اظهار کرد: این کشور به‌طور رسمی به ما پیشنهادی نداده است.
زنگنه در نخستین نشست تخصصی مجمع بین المللی انرژی (IEF) درباره چالش‌های جاری بازار نفت، گفت: هم اکنون تداوم قیمت‌های پایین نفت مهمترین موضوعی است که بازار با آن روبرو شده و قیمت‌های پایین تاکنون آثار منفی را به بار آورده است و در آینده نیز به بار خواهد آورد.
وی اظهار کرد: آثار منفی در میان مدت و بلندمدت، بر سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت تولید مشخص می شود و به منافع هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آسیب می رساند.
وزیر نفت با بیان این که قیمتی عادلانه که بتواند سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت تولید را شتاب بخشد، ضروری است، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید می تواند وابستگی مصرف کنندگان را به یک یا دو تولید کننده کاهش دهد. به گفته وی، این موضوع درباره افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی نیز صادق است.
زنگنه در ادامه این سخنرانی اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که در این باره مطرح است موضوع غیر سیاسی کردن بازار نفت و کنار گذاشتن استفاده از نفت به‌عنوان یک اسلحه، به هر منظور و تحت هر عنوان است.
وی با بیان این که ما باید به این نکته اذعان کنیم که نفت یک اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد، یادآور شد: متاسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است.
وزیر نفت افزود: آنان از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی های اجتماعی و سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند.
در همین حال و به گفته افراد مطلع از طرح‌های عربستان، این کشور قصد ندارد تا پیش از ماه نوامبر، توافقی را بپذیرد. وال استریت ژورنال درباره گزینه های آماده شده برای طرح در نشست اوپک نوشت: اوپک چهار گزینه را بررسی می کند که شامل تثبیت سطح تولید اعضای این سازمان و روسیه در سطوح ماه ژانویه یا اوت ٢٠١۶ یا در سطح سه ماه نخست یا نیمه نخست همین سال است.
به گفته این افراد، همه این طرح‌ها، تثبیت تولید ایران زیر سطح تولید پیش از اعمال تحریم‌ها را بر این کشور شامل می شود.
به گفته یک فرد مطلع از برنامه های عربستان، این کشور ادعا
می کند که هر کشوری گزینه ای برای بررسی دارد و هدف ما تلاش برای کاهش اختلاف‌ها به منظور دستیابی به توافق احتمالی در نوامبر است.

نظر شما