شناسهٔ خبر: 1544411 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

روز درخشان آزادکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی اینچئون

هت‌تریک طلا روی تشک

صاحب‌خبر -

کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون کار بسیار سختی برای تکرار مقام چهارمی دور گذشته این رقابت‌ها که چهار سال پیش در گوانگجو برگزار شد دارد، هرچند که تا اینجای کار، گوش شکسته‌های آزادکار عضو پرامید‌ترین رشته ورزشی ایران در این مسابقات با درخشش بی‌نظیر خود کمک فوق‌العاده‌ای به جهش ایران در جدول رده بندی مدال‌ها داشته‌اند. در اولین ساعات دیروز بود که قزاقستانی‌ها در ماده‌های مختلف رشته قایقرانی، مدال‌های طلا را یکی پس از دیگری درو کردند و با افزودن جمع مدال‌های طلای خود به عدد15 جایگاهشان را در مکان چهارم جدول توزیع مدال‌ها مستحکم‌تر کردند. این در حالی بود که ایران روز نهم این رقابت‌ها را با هفت طلا و حضور در مکان ششم جدول رده بندی به پایان برده بود و وقتی در اولین ساعات دیروز اختلاف مدال‌های طلای ما با قزاقستان به عدد 9 رسید، دیگر تمام امیدمان را در ورزش اول کشورمان یعنی کشتی جست‌وجو می‌کردیم تا این اختلاف را کمتر کند. هر چند در روز اول مسابقات کشتی آزاد، دو نماینده ایران خیلی زود از رقابت‌ها کنار رفتند، اما طلای رضا یزدانی در تنها وزن برگزارشده درروز دوم این مسابقات امیدوارمان کرد تا آزادکاران در چهار وزن پایانی بر مدال‌های کاروان ورزش ایران اضافه کنند.
  

درخشش فوق‌العاده شاگردان رسول
کمتر کسی تصور می‌کرد که هر چهار نماینده ایران در روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی اینچئون به دیدار نهایی اوزان خود راه یابند؛ اما شاگردان رسول خادم به‌رغم همه ناداوری‌ها و خستگی ناشی از مبارزه‌های نفسگیرشان حریفان را یکی پس از دیگری از گردونه این رقابت‌ها کنار زدند و راهی دیدار نهایی و رقابت برای کسب نشان طلا شدند. نکته جالب اینجاست که هر چهار نماینده آزادکار ایرانی در مرحله‌ای با نماینده کشور میزبان روبه‌رو بودند و موفق به غلبه بر آزادکاران کره جنوبی شدند. حاصل حضور دیروز چهار نماینده ایران در رقابت‌های اوزان مختلف کشتی آزاد اینچئون 2014، کسب سه مدال طلای ارزشمند و یک مدال نقره بود تا فاصله ما با قزاقستان کمتر از ساعات اولیه دوشنبه شود. چراغ اول دیروز را مسعود اسماعیل‌پور در وزن 61 کیلوگرم روشن کرد. اسماعیل‌پور پس از پیروزی در دور نخست مقابل حریف ازبک، در دور دوم هم از سد لی سئونگ چول، نفر سوم آسیا از کره جنوبی گذشت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. مسعود در این مرحله هم مقابل دولت نیازبیکوف، دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک لندن از قزاقستان به پیروزی رسید و فینالیست شد و سرانجام در فینال با نتیجه 6 بر 4 از سد باجرانگ، دارنده برنز جهان و نایب قهرمان آسیا از هند به پیروزی دست یافت و با قهرمانی در این وزن ایران را صاحب هشتمین طلا کرد. اینجا بود که ما با یک پله صعود در رده پنجم جدول و پشت سر قزاقستان قرار گرفتیم اما تعداد طلاهایمان همچنان باید افزایش پیدا می‌کرد. دومین فینالیست ما عزت‌الله اکبری در وزن 74 کیلوگرم بود. اکبری که حریفانش را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشته بود در دیدار نهایی رودرروی حریف ازبکستانی قرار گرفت و با قبول شکست 3 بر 2 به کسب مدال نقره رضایت داد. بی‌گمان ناداوری هم در این نتیجه بی‌تاثیر نبود و شاید اگر قاضی میدان با اکبری مهربان‌تر رفتار می‌کرد او به مدال خوشرنگ‌تری دست می‌یافت. نبرد دو وزن پایانی، رقابتی حساس و رودررو با قزاق‌ها بود. ابتدا در 86 کیلوگرم این میثم مصطفی جوکار بود که در دیدار نهایی این وزن به یسبولات نورژام‌بایف قزاقستانی امان نداد و با پیروزی 14 بر 4 بر مدال طلا بوسه زد و کاروان ایران را صاحب نهمین طلا کرد. حسن ختام درخشش آزادکاران در رقابت‌های دیروز، دلاوری‌های پرویز هادی در وزن 125 کیلو بود که چهارمین طلای کشتی آزاد ایران را به ارمغان آورد. هادی بعد از غلبه بر حریفانی از چین، مغولستان و کره جنوبی در دیدار نهایی رودرروی دولت شابان‌بای قرار گرفت و او هم مانند مصطفی جوکار بر حریف خود غلبه کرد و بر سکوی نخست وزن سنگین کشتی آزاد ایستاد. طلای پرویز هادی دهمین طلای کاروان ورزش ایران در پایان روز دهم این رقابت‌ها بود. شاگردان رسول خادم با کسب چهار طلا و یک نقره عملکرد قابل قبولی از خود در اینچئون به جا گذاشتند و حالا باید امیدوار بود تا فرنگی‌کاران این درخشش و کسب مدال‌های خوشرنگ را ادامه دهند.
  

صید 2 نقره و 2 برنز از آب‌های آرام
اما در حالی که تقریبا تمامی قایقرانان ایرانی در رقابت‌های آب‌های آرام در قسمت‌های انفرادی و تیمی به فینال رقابت‌های خود راه یافته بودند، دیروز نتوانستند به خوشرنگ‌ترین مدال دست پیدا کنند و با کسب دو نقره و دو برنز به کار خود پایان دادند. فینال مسابقات کایاک و کانو در بازی‌های آسیایی در 11 ماده پیگیری شد و در نخستین رقابت، دیروز احمدرضا طالبیان که در بازی‌های گوانگجو موفق به کسب مدال طلا شده بود، در کایاک هزارمتر به مدال نقره دست یافت. همچنین تیم کایاک دونفره ایران با ترکیب فضل اولی و آقامیرزایی هم مدال نقره را تکرار کرد. همچنین عادل مجللی در کانوی تک نفره 200 متر به رقابت پرداخت و پس از نماینده‌های چین و ژاپن در جایگاه سوم قرار گرفت و به مدال برنز دست یافت. آرزو حکیمی هم در دو فینال 500 و 200 متر به رقابت پرداخت که در 500 متر چهارم شد و در مسافت 200 متر برنز گرفت تا دیگر بانوی مدال آور ایران در اینچئون باشد.
  

پارک، باز هم حریف شاگردان سابقش نشد
تیم ملی والیبال ایران هم دیروز در آخرین بازی خود در مرحله دوم مسابقات رودرروی میزبان قرار گرفت. تیم ملی والیبال کره جنوبی که از رهبری پارک کی وون، سرمربی سابق ایران روی نیمکت خود سود می‌برد، باز هم حریف ملی‌پوشان والیبال ایران نشد و شاگردان کواچ با نتیجه 3 بر یک به راحتی از سد میزبان گذشتند و راهی یک‌چهارم نهایی ‌و دیدار برابر کویت شدند. اما تیم ملی هندبال ایران با قبول شکست در برابر قطر از صعود به فینال بازماند و برای کسب مدال برنز با بحرین رقابت خواهد کرد. اما دو بوکسور ایرانی هم دیروز در برابر حریفانشان خوش درخشیدند. سجاد محرابی نماینده وزن 75 کیلوگرم تیم ملی بوکس با غلبه بر حریف فلسطینی به جمع هشت نفر برتر راه یافت و احسان روزبهانی، نماینده وزن 81- کیلوگرم با غلبه بر حریف هندی به دیدار نیمه‌نهایی راه یافت و برنز خود را قطعی کرد. در جدول رده‌بندی این رقابت‌ها کاروان ورزش ایران در حالی تا پایان روز دهم با کسب 10 طلا، 11نقره و هشت برنز در مکان پنجم قرار گرفته است که هنوز در بسیاری از رشته‌ها از جمله کشتی فرنگی، تکواندو، بوکس، والیبال و بسکتبال به کسب طلا امیدواریم. آیا خواهیم توانست رکورد کسب 20 طلای بازی‌های 2010 و قرار گرفتن در رتبه چهارم این مسابقات را بهبود ببخشیم؟ برای رسیدن به این سوال باید تا عصر شنبه آینده منتظر ماند.

نظر شما