معاون شهردار تهران با تشریح حادثه مترو کیانشهر:
کار در زیرزمین بسیار سخت و با احتمال بروز حادثه همراه است
تهران - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به وقوع حادثه روز گذشته ریزش تونل مترو کیانشهر گفت: کار در زیر زمین بسیار سخت و مخاطره آمیز است و همیشه احتمال بروز حادثه دراین حوزه وجود دارد.
صاحبخبر - به گزارش ایرنا، مازیار حسینی روز پنجشنبه در نشست خبری تشریح جزییات حادثه ریزش تونل مترو کیانشهر افزود: متاسفانه حادثه روز گذشته مترو کیانشهر، چهار قربانی داشت که در واقع این افراد جان خود را برای پیشرفت و سازندگی کشور از دست دادند. وی با اشاره به اینکه حدود 20 هزار مجاهد فی سبیل الله در زیر زمین شهر تهران مشغول کار و تلاش شبانه روزی هستند اظهار کرد: تلاش این افراد برای تحقق احداث 100 کیلومتر مترو و 70 ایستگاه تا پایان سال آینده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: در حقیقت کار و تلاش کارگران در زیر شهر تهران همانند یک انقلاب است که به صورت مظلومانه و خاموش مشغول فعالیت و تلاش برای عمران و آبادانی پایتخت هستند. حسینی با تاکید بر اینکه کار در زیرزمین از جمله سخت ترین مشاغل محسوب می شود اظهار کرد: شهرداری تهران وقوع هیچ حادثه ای در حوزه کار مترو و دیگر فعالیت های عمرانی را نمی پذیرد و حفظ ایمنی در روند کار اصل مهم و خط قرمز مدیریت شهری است. معاون شهردار تهران افزود: ادعای انجام کار بی عیب و نقص در فعالیت های عمرانی شهر تهران را نداریم اما اینکه گفته شود ایمنی و صحت کار در پروژه های شهری پایتخت فدای سرعت در انجام می شود را نمی پذیریم و معتقدیم این گفته جفا به مجموعه کارگران، مهندسان و تلاشگران این عرصه است. * تونل مترو کیانشهر سه سال پیش حفر شده است حسینی در خصوص حادثه روز گذشته مترو کیانشهر نیز گفت: تونل مترو کیانشهر سه سال پیش حفر شده که همین امر نشان می دهد سرعتی برای انجام کار وجود ندارد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه حادثه مترو کیانشهر در سه جنبه فنی، مدیریت بحران و سیاسی کاری می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: ارائه آمار و ارقام نادرست، استفاده از برخی کلمات همچون ریزش و بزرگ نمایی حادثه از جمله مسایلی است که در روند اطلاع رسانی این حوادث قابل توجه است. حسینی به ارائه برخی آمار و ارقام غلط در خصوص حادثه مترو کیانشهر اشاره کرد و گفت: دروغ هرچه بزرگ تر باشد باورپذیری آن بیشتر است و درهمین ارتباط در برخی اخبار حادثه روز گدشته از حبس 50 تا 70 کارگر در زیر آوار و یا تخریب منازل اطراف محل حادثه نام برده شد که به هیچ عنوان صحت نداشته و کذب محض است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بررسی وقوع حادثه مترو کیانشهر از منظر فنی پرداخت و گفت: تونل مترو کیانشهر با دستگاه تی بی ام و سه سال قبل حفر شده و زمان حرکت دستگاه تی بی ام و حفر تونل، مسیر را سگمنت گذاری می کند و یک رینگ بسته بتونی ایجاد می شود. حسینی اظهار کرد: با پایان عملیات حفاری تونل، کار ساخت ایستگاه در مکان های مشخص شده، آغاز می شود که به طور معمول ایستگاههای مترو با طول 140 تا 160 متر(براساس شرایط ایستگاه) احداث می شود. به گفته وی، ایستگاه مترو سازه دو طبقه است و تا سطح زمین حدود 20 متر فاصله دارد و برای اتصال تونل و ایستگاه ها باید سگمنت ها برداشته شود تا ایستگاه و تونل به یکدیگر متصل شوند. معاون شهردار تهران موضوع ریزش تونل در حادثه مترو کیانشهر را کاملا تکذیب کرد و گفت: سازه ایمن شده و در حقیقت حادثه کیانشهر، کارگاهی است به نحوی که وقتی بیل مکانیکی مشغول برداشتن سگمنت و رینگ ها است ناگهان دچار ریزش می شوند. حسینی با بیان اینکه برداشتن رینگ ها توسط بیل مکانیکی کار بسیار سختی است، گفت: کار برداشتن رینگ ها بسیار سخت و زمان بر است و به همین دلیل معتقدیم حادثه دیروز بسیار نادر و اتفاقی بوده و هیچ دلیلی برای اینکه خرابکاری بوده نداریم و باید وجود مشکل فنی و یا احتمال خطای انسانی را مورد بررسی قرار دهیم. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه به دلیل وقوع حادثه حدود 15 نفر در محوطه کارگاه حضور داشتند که حدود 10 نفر از جمله مامور اچ اس ای در زیر آوار محبوس می شوند. حسینی با اشاره به نجات شش نفر از زیر آوار ، گفت: متاسفانه چهار نفر از کارگران در حادثه روز گذشته مترو کیانشهر جان خود را از دست دادند. * تشکیل کمیته ویژه برای بررسی کارشناسی حادثه مترو کیانشهر وی گفت: محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز روز گذشته پس از وقوع حادثه در محل حاضر شده و ضمن بررسی موضوع دستور تشکیل کمیته کارشناسی برای بررسی دقیق ماجرا را صادر کردند. حسینی همچنین با تقدیر از تلاش نیروهای امدادی در حادثه روز گذشته مترو کیانشهر گفت: خدمات نیروهای امدادی شامل اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و نیروی انتظامی در حادثه مترو کیانشهر قابل تقدیر است. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه فعالیت های عمرانی به خصوص کار در زیرزمین با وقوع حوادث احتمالی همراه است تصریح کرد: شهرداری تهران پروژه های بزرگی همچون اتوبان صدر، تونل نیایش، دریاچه چیتگر و برج میلاد را اجرا کرده که نشان از توان فنی و مهندسی مجموعه کارگران و مهندسان پروژه های شهری تهران است. * حادثه مترو کوهسار، کوچک و کارگاهی بوده است معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به حادثه امروز تونل مترو کوهسار اشاره کرد و گفت: این حادثه بسیار کوچک و کارگاهی بوده که منجر به مصدومیت یکی از کارگران شده است. حسینی افزود: اعلام این حادثه با عنوان ریزش تونل مترو اشتباهی بوده که از سوی برخی از مسئولان مربوطه اعلام شده است. وی تاکید کرد: به هر حال شهردار تهران به صورت جدی و ویژه بر پیگیری موضوع و همچنین تلاش برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تاکید کردند. «وقوع چندین فقره حادثه فرونشست زمین در مناطق مختلف شهر تهران از جمله منطقه شهران، خیابان پیامبر(ص) و خیابان رجب نیا(منطقه 15) علاوه بر بروز خسارت های مالی و جانی، موجب نگرانی شهروندان شده است». به گزارش ایرنا، حادثه ریزش تونل مترو کیانشهر که شب گذشته روی داد منجر به فوت چهار نفر از کارگران شاغل در این پروژه شد. صبح امروز نیز بروز حادثه در تونل مترو کوهسار(ریزش دیواره) یک مصدوم برجای گذاشت. تهرام 7247//1625∎