به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، داود کشاورزیان ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای لرستان که در سالن جلسات بانک صادرات لرستان برگزار شد اظهار داشت: یکی از وظایف و اولویتهای راهداری، نگهداری راهها است که تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود.
وی افزود:کارهای مربوط به ارتقا ایمنی و کارهای اولیه مانند احیا خطکشیها، ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، اصلاح شیب، پاکسازی حریم، اصلاح تقاطعها و اصلاح دوربرگردانها عمدتاً کمهزینه است اما در سطح بالاتر ساخت تقاطعهای غیر همسطح جزو پروژههای پرهزینه است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد: کارهای اولیه و کمهزینه در مقایسه باکارهای روسازی، روکش آسفالت و کارهای سنگین راهداری هزینه کمتری دارد بنابراین ما در هر شرایطی حتی تنگنای اعتباری نیز حداقل اعتبار برای حفظ ایمنی راهها راداریم و نباید نبود اعتبار بهانهای شود که کارهای ساده و اولیهای که سبب ارتقا ایمنی میشود انجام نشود.
وی بیان کرد: مدیر راهداری و مدیران شهرستانها که وظیفه راهداری را به عهدهدارند باید مدام در سطح جادهها ترد کنند و وضعیت ایمنی جادهها را زیر نظر داشته باشند بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید برای کارهای اولیه غفلت کنیم که هیچ عذری در این زمینه پذیرفته نیست.
کشاورزیان با تأکید بر اینکه روسای ادارات باید مدام وضعیت جادهها را تحت نظر داشته باشند، گفت: مسئولان این حوزه باید بلافاصله با دیدن زمینه تصادف برای رفع آن اقدام کنند.
وی یکی دیگر از وظایف راهداری را کارهای حفاظتی دانست و تصریح کرد: اقدامات حفاظتی کمهزینه است و سرمایه ملی را حفظ میکند و ازآنجاکه رو کش آسفالتکار پرهزینهای است میتوانیم کارهای کمهزینهتری مانند لکهگیری، درزگیری انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیر راهداری و حملونقل جادهای لرستان نسبت به انتخاب پیمانکاران نهایت دقت را داشته باید چراکه کیفیت کار برای ما بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه نباید تنها به اعداد و ارقام کمی توجه شود.
وی حملونقل مسافر و کالا را از دیگر وظایف راهداری و حملونقل جادهای دانست و افزود: در حملونقل مسافر سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای ارتقا کیفیت کار است و با توجه به اینکه همهساله نزدیک به یکمیلیون دستگاه تولید میشود و وارد چرخه فعالیت میشوند عملاً حملونقل عمومی جادهای روزبهروز رو به کاهش است.
کشاورزیان عنوان کرد: ازآنجاکه سیاست سازمان ارتقا کیفیت حملونقل عمومی است شرکتها، رانندگان و ناوگان همه باید در یک شبکه سیر تحت عنوان نام واحد فعالیت کنند.
وی بیان کرد: درگذشته تعداد معدودی شرکت با یکرنگ و اتوبوس مشخص وجود داشت اما بعد از انقلاب به دلیل تعدد شرکتها این قاعده به هم خورد و اخیراً با اصلاح آییننامه جدید، شرایط تأسیس شعبه و نمایندگی جدید تسهیل شده است و دیگر برای تأسیس شعبه و نمایندگی نیازی به تأسیس ناوگان نیست و تنها باید دفتری در داخل پایانه داشته و شرکتی را بهعنوان نماینده یک شرکت اصلی تأسیس کنند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای هدف از تأسیس شعبه و نمایندگیها را گامی در جهت برند سازی دانست و گفت: در بحث تأسیس شعبه و نمایندگی همه باید در شبکه سیر یک شرکت فعالیت کنند نه اینکه فقط یک شرکت داشته باشند بنابراین در این برنامه بخشی از وظایف که دولت انجام میدهد به این شرکتها واگذار میشود.
وی بابیان اینکه ارزیابی از کار شرکتهای حملونقل مسافر انجام میشود، تصریح کرد: بخشنامه تأسیس شعبه و نمایندگی بهزودی ابلاغ، عملیاتی و الزامی میشود چراکه سیاست سازمان راهداری در بخش حملونقل جادهای ارتقا کیفیت از طریق برند سازی است.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: کسی که نمایندگی شرکتی را نپذیرد میتوان شعبه بزند یا باید برند جدید ایجاد کند و یا در قالب برندهای موجود فعالیت کند بنابراین در این زمینه بینا بینی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در گام بعدی تلاش داریم انحصاری که در تهران وجود دارد و تعدادی شرکت که از ابتدای انقلاب شکل گرفتند و فضا برای بقیه شرکتها فراهم نیست را با تغییر برخی از آییننامهها این فضا فراهم کنیم تا اگر فرد جدیدی علاقهمند بود در کنار بقیه به امر حملونقل مسافر مباردت کند از این فرصت استفاده کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مدیران شرکتهای حملونقل مسافر بهسرعت باید خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند چراکه در آییننامه جدید بقای هیچکس را تضمین نمیکند مگر آنکه خودش را بهروز کند.
وی با اشاره به اینکه در بخش حملونقل کالا سیاست سازمان ارتقا بهرهوری است، عنوان کرد: متأسفانه به دلیل عرضه بیشازحد کامیون و نبود تقاضا ما شاهد بهرهوری پایین هستیم.
کشاورزیان به مشکلات نوبتدهی کامیونها برای جا بهجای کالا اشاره و بیان کرد: اخیراً نوبتگیری مجازی راهاندازی شده و با گرفتن نوبت از مبدأ کامیونها بهموقع حرکت میکنند اما درهرصورت توقف همچنان وجود دارد و علت آن وجود عرضه مازاد بر تقاضا در بخش کالا است.
وی با تأکید بر اینکه مکانیزمهای طبیعی برای نوسازی ناوگان عمل نمیکند، گفت: سیاست سازمان نوسازی ناوگان است و وزارت نفت موظف است از محل صرفهجویی بخشی از هزینه نوسازی ناوگان را پرداخت کند که اکنون قرارداد در مراحل نهایی است و بهزودی عملیات اجرایی آن نهایی میشود و در کنار اجرای آن بهتدریج محدودیتهای برای ناوگان فرسوده اعمال میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای بابیان اینکه سیاست سلبی و ایجابی در کنار هم باید باشد تا مردم به سمت نوسازی تشویق شوند، تصریح کرد: در زمینهٔ نوسازی ناوگان مسافر عمده اتکای ما به منابع داخلی سازمان است و قراردادهای متعددی با تولیدکنندگان اتوبوس، مینیبوس، ون و سواری داریم اما در سالهای تحریم عمدتاً چینی بودند و بعضاً مردم استقبالی نمیکردند بهتدریج برندهای اروپای وارد میشوند.
وی اظهار داشت: سیاست سازمان بر این است که بخشی از سود وام را از محل منابع داخلی سارمان پرداخت کند که در این راستا کمترین سود برای ناوگان مینیبوسی در نظر گرفتهشده اما متأسفانه به دلیل پایین بودن درآمد این ناوگان استقبال چندانی نمیشود.
کشاورزیان افزود: این فضا و فرصت وجود دارد که حدود 70 درصد قیمت خودرو (سواری، ون، مینیبوس و اتوبوس) را به شکل وام پرداخت و بخشی از سود وام را از محل منابع داخلی سازمان تأمین شود.
وی عنوان کرد: در چند سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نسبتاً شدید اتوبوس اکنون سرمایهگذاریان 800 میلیون تومان است و ما نیز نمیتوانیم بیشتر از 350 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم چون سیستم بانکی اجازه نمیدهد.
انتهای پیام/
∎