شناسهٔ خبر: 15163726 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امید وزیر افغان به احیای راه تاریخی ابریشم با خط ریلی خواف - هرات

تربت حیدریه- ایرنا- وزیر فواید عامه افغانستان گفت: امیدواریم با راه اندازی خط آهن خواف - هرات و توسعه ریلی بین 2 کشور ایران و افغانستان، دوباره شاهد احیای جاده تاریخی ابریشم باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، 'محمود بلیغ' چهارشنبه در آیین آغاز ریل گذاری محور خواف - هرات که با حضور وزیر راه و شهرسازی و شماری از مسئولان افغانستان برگزار شد، افزود: از نگاه ما این اقدام مشترک 2 کشور نه تنها دسترسی ما را به بازارهای جهانی آسان می کند، بلکه برای کشورهای منطقه و به خصوص آسیای میانه نیز فواید بسیاری دربردارد.
وی گفت: این تنها اتصال راه آهن نیست بلکه اتصال 2 فرهنگ است و طبق تفاهم نامه طرف افغان متعهد به تامین امنیت منطقه و همچنین اجرای معافیت مالیاتی برای تجار منطقه است.
این وزیر افغانستانی بندر چابهار را مناسب ترین راه برای انتقال کالا و اتصال به راه آبی هند برشمرد.
طرح راه آهن خواف - سنگان، به عنوان بخشی از پروژه راه آهن خواف - هرات، چهارشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان 2 کشور به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، قطعه یاد شده به طول 14 کیلومتر که با صرف 230 میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، یکی از قطعات چهارگانه محور راه آهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راه آهن خواف-سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو کشور آغاز شد.
قطعات یک و دو خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور جمهوری اسلامی افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران 76.8 کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که 14 کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
6121/7489/5132