تاریخ فلسفه بهمثابه فلسفه
صاحبخبر - منوچهر صدوقیسها در آخرین پیام خود در شبکههای مجازی یادداشتی در ارتباط با تفاوت فلسفه با تاریخ فلسفه گذاشته است. او در این یادداشت شرح داده است که تدوین تاریخ فلسفه الزاما به معنای تدوین تاریخ فلاسفه نیست. او در توضیح این جمله میگوید فلسفه به اعتباری غیر از فیلسوف و به اعتباری مربوط به فیلسوف است. به تعبیری این دو، متضایفند. بنابر توضیح منوچهر صدوقیسها با این روش که نام فیلسوفان را بیاوریم و بعد دربارهاش بنویسم و برویم سراغ فیلسوفی دیگر و او را هم معرفی کنیم و همین روند را ادامه دهیم، نمیتوانیم عنوان «تاریخ فلاسفه اسلامی» را به آن اطلاق کنیم. درواقع این نوع مواجهه با فیلسوفان، تاریخ فیلسوفان اسلامی است؛ چون ما زندگی اشخاصی را نوشتهایم که صرفا فیلسوف بودهاند و وحدتی بر آن حکمفرما نیست. صدوقیسها در انتها توضیح میدهد که تاریخ فلاسفه یعنی اینکه ما مثلا نشان دهیم میرزا طاهر تنکابنی همان ابن سیناست. میرزا طاهر تنکابنی، شفا را در حد کمال درس میگفته است. چون اگر فردی حرف کسی را خوب بفهمد به اعتباری همان کس میشود. او معتقد است در تاریخ فلاسفه اسلام محققان میخواهند همین وحدت هویت را احراز کنند.∎