تزریق گاز شیرین فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی به شبکه سراسری آغاز شد
سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی از آغاز تزریق گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها به شبکه سراسری ارسال گاز در بامداد امروز خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی نفت ایران، علیرضا عبادی با اعلام این خبر گفت: گاز ترش دریافتی از آیگت ٥ (خط لوله گاز ترش فازهای ٦، ٧، ٨) یکشنبه هفته گذشته (هفت شهریور) وارد ردیف نخست پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ شده و پس از فرایند شیرینسازی، درحالحاضر تزریق بهمیزان ۸۰ میلیون فوت مکعب در ساعت گاز شیرین به شبکه چهارم سراسری آغاز شده است. او با بیان اینکه درحالحاضر این ردیف پالایشی آمادگی دریافت و شیرینسازی گاز با ظرفیت کامل را دارد، عنوان کرد: در روز جاری مقرر شده است با افزایش خوراک دریافتی از فازهای شش تا هشت به پالایشگاه فازهای ٢٠ و٢١، میزان شیرینسازی و تزریق گاز تولیدی این فازها به خط سراسری نیز افزایش یابد. به گفته سرپرست فازهای ٢٠ و ٢١، هدف اصلی از دریافت و شیرینسازی گاز فازهای شش تا هشت پارس جنوبی، رفع پانچهای احتمالی و آزمایش تجهیزات و خطوط لوله در واحدها و آمادهسازی کامل آنها براي دریافت گاز از بخش فراساحل و سکوی فاز ۲۱ در آذر سال جاری بوده است. عبادی پیشازاین درباره ردیف دوم شیرینسازی پالایشگاه این فازها گفته بود: عملیات راهاندازی این ردیف نیز تا یک ماه آینده تکمیل ميشود و متعاقب آن، این دو ردیف، گاز بخش فراساحل این طرحِ درحالتوسعه را دریافت خواهند کرد.
ورود نفت جدید ایران به بازارهای جهانی تا پایان امسال
ایرنا: مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران از بهرهبرداری از پایانه جدید و نوع جدید نفت صادراتی ایران تا پایان سال جاری میلادی خبر داد. اکنون میزان تولید نفت ایران به سهمیلیون و 850هزار بشکه در روز رسیده است و پیشبینی میشود تا پایان امسال به چهارمیلیون بشکه افزایش یابد؛ همچنین میزان صادرات در مردادماه به دومیلیون و صدهزار بشکه در روز افزایش یافته است. قرار است سهم اصلی در افزایش تولید و صادرات نفت ایران را میدانهای مشترک غرب کارون داشته باشند؛ در غرب کارون پنج میدان مشترک آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی واقع شده است که با توجه به مشترکبودن با میدانهای نفتی عراق، جزء اولویتهای اصلی توسعه قرار دارند. با تکمیل توسعه بخشهایی از این میدانها، تولید آنها افزایش یافته و با حجم نزدیک به 300هزار بشکه روانه بازارهای صادراتی میشود. اکنون بخشی از میدانهای این منطقه به تولید رسیده است و حتی نفت آنها صادر میشود، اما هنوز نفت تولیدی با عنوان تجاری «غرب کارون» نامیده نشده و همراه با سایر نفتهای تولیدی کشور صادر میشود. براساس برنامهریزیهای انجامشده پس از افزایش تولید نفت از میدانهای غرب کارون تا پایان سال 2016میلادی، قرار است عنوان نفتی (گرید) «غرب کارون» بهطور رسمی معرفی شود. به گزارش وزارت نفت به نقل از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، ایران انتظار دارد ساخت یک خط لوله و یک پایانه جدید برای صادرات نوع جدید نفت خام صادراتی تا پایان سال جاری میلادی (دیماه) تکمیل شود. «سیدمحسن قمصری»، مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت، روز دوشنبه اعلام کرد ساخت تأسیسات پایانه جدید نزدیک جزیره خارک در خلیج فارس پیش از پایان سال جاری میلادی تکمیل و برای صادرات نفت خام نوع غرب کارون ایران آماده میشود. وی گفت: پس از تکمیل (خط لوله و پایانه)، میتوانیم این نوع نفت خام را تفکیک و صادر کنیم. به گفته مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت، میزان اولیه تولید نفت خام نوع غرب کارون، ٣٠٠هزار بشکه در روز خواهد بود که سبب میشود این نوع نفت خام، نقشی مهم در رشد صادرات ایران داشته باشد. قمصری همچنین از آمادگی ایران برای افزایش تولید روزانه نفت خود به چهارمیلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: به محض آنکه تولید ما به سطح پیش از تحریم بازگردد، آماده مذاکره درباره سطح تولید خواهیم بود. مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران افزود با وجود تثبیت سطح فروش نفت ایران به آسیا، صادرات روزانه جمهوری اسلامی به اروپا در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) به ٥٠٠هزار بشکه میرسد. قمصری اعلام کرد ایران بدون نیاز به تأسیسات ذخیرهسازی شرکت خط لوله نفت سومد (از دریای سرخ به مدیترانه) در مصر میتواند به صادرات نفت خود به اروپا ادامه دهد، اما همچنان برای استفاده از این خدمات با این شرکت مذاکره میکند. وی بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت با توجه به افزایش استفاده از گاز مایع (سیانجی) برای سوخت خودرو، نیاز ایران به واردات بنزین در سال جاری میلادی کمتر شده است. به گفته مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت، برای پاسخگویی بهرشد چشمگیر تقاضا، صادرات نفت کوره ایران در سال جاری میلادی افزایش یافته است.