شناسهٔ خبر: 15146106 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بازپس‌گيري سهم بازار نفت

سیدمحسن قمصری -مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت

صاحب‌خبر -

ميانگين صادرات روزانه نفت خام ايران پس از اجرائي‌شدن برجام نسبت به ميانگين 2.5ساله اول دولت يازدهم نزديك به صددرصد افزايش داشته است؛ همچنين در مقايسه با ميزان صادرات پس از وضع تحريم‌ها در دولت دهم، ميانگين كنوني صادرات رشد 270درصدي داشته است. ضمن آنكه ميانگين قيمت انواع نفت خام‌ صادراتي ايران در مقايسه با سال اول دولت يازدهم، به ترتيب براي سال‌هاي دوم و سوم حدود 38 و 65 درصد كاهش يافته است. با توجه به توافق با مجامع بين‌المللي و برداشته‌شدن محدوديت‌ها و تحريم‌هاي صادرات نفت خام ايران، ميزان صادرات كنوني نفت خام كشور از سال 1392 (سال شروع تصدي‌گري دولت يازدهم) به بيش از دو برابر افزايش يافته و باوجود كاهش 70درصدي قيمت‌ها، افزايش حجم كنوني صادرات، 50 درصد از كاهش قيمت‌هاي نفت خام‌ صادراتي را جبران کرده است. ضمن آنكه حضور شركت‌هاي معتبر نفتي و كشتي‌راني دنيا در بازار نفت ايران سبب تمايل آنها به خريد نفت خام ايران شده است، با ايجاد تنوع در سبد خريداران نفت خام، ضمن افزايش قدرت چانه‌زني در بازارهاي بين‌المللي، سهم صادرات نفت خام نيز در بازارهاي گوناگون، به‌ویژه اروپا افزايش می‌يابد. با ادامه روند كنوني و تسهيل شرايط مالي- بانكي و عملياتي مؤثر در بازپس‌گيري سهم بازار كه نتيجه اجرائي‌شدن برجام است...

 پيش‌بيني مي‌شود با افزايش ميزان توليد ميادين نفتي جديد تا پايان سال 1396 حجم صادرات نيز به تبع آن افزايش يابد. 
 در سه‌ساله نخست دولت يازدهم در مجموع 37.4 ميليون تُن ميعانات گازي صادر شده كه در مقایسه با سه سال پاياني دولت قبل بيش از 20 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه پس از توافق برجام ميانگين صادرات روزانه ميعانات گازي به بيش از 520 هزار بشكه رسيده كه بالاترين مقدار صادرات ميعانات در سال‌هاي اخير بوده است و با قراردادهاي جديد به‌زودي به بيش از 600 هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت. 
صادرات نفت كوره در سه‌ساله نخست دولت در مجموع بيش از 27 ميليون تُن بوده و در تيرماه با افزايش چشمگير به حدود دو ميليون تُن در ماه رسيده است. 
صادرات نفت گاز در سه سال پاياني دولت قبل در مجموع 68 تُن بوده كه با جهشی چشمگير در سه‌ساله نخست دولت يازدهم به حدود سه ‌ميليون تُن رسيده است. با توجه به افزايش چشمگير توليد گاز طبيعي و جانشين‌سازي آن با نفت گاز، صادرات نفت گاز در چند ماه اخير به ميانگين ماهانه 450 هزار تُن افزايش يافته است.
صادرات ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) شركت ملي نفت ايران در سه‌ساله اخير در قياس با سه سال قبل از آن بيش از دو برابر افزايش يافته و به 4.4 ميليون تُن رسيده است.