شناسهٔ خبر: 15144030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تضمين آينده منابع ايران؛اعتماد به دانش‌آموختگان محيط‌زيست

صاحب‌خبر -

حفاظت از محيط‌زيست يکي از اساسي‌ترين ارکان حفظ منابع طبيعي و همچنين حفظ سلامت مردم ميهن عزيزمان است و اين مهم محقق نمي‌شود مگر در تربيت نسل‌هاي آتي فرزندان اين مرز و بوم و چنانکه مي‌دانيم معلمان و مدرسان براي آموزش اين ضروريات در خط مقدم قرار دارند. اين يادداشت نگاهي دارد برتاثير تعليم صحيح و اصولي مباني محيط‌زيست در آموزش کودکان و نوجوانان دانش‌آموز و بهبود بخشيدن ارتباط ناهماهنگ کنوني ميان انسان و محيط‌زيست توسط کارشناسان اين رشته.

با سعي و کوشش دولت يازدهم براي بهبود اوضاع و شرايط محيط زيست و همچنين سازمان مربوط به آن ،کتاب درسي به نام «انسان و محيط‌زيست» به درس‌هاي مدارس اضافه شده است و چنانکه از نام آن کاملا مشخص است اين درس به رابطه و اثر متقابل انسان بر محيط زيست و بالعکس آن در سطوح مختلف مي‌پردازد که يکي از مهم‌ترين مسايل زيست‌محيطي است از آن جمله تاثيرات انسان بر اکولوژي، خاک، هوا، مديريت انرژي، جنگل‌ها و هر‌آنچه که پيرامون ما را با نام طبيعت فرا‌گرفته است و تاثير محيط‌زيست بر انسان‌ها که حتي مي‌تواند در مشخصه‌هاي رفتاري‌، رواني، نژادي و بيماري‌ها نيز دخيل باشد.بر کسي پوشيده نيست که در قرن حاضر محيط زيست و حيات‌وحش به دليل نا آگاهي و زياده‌روي‌هاي انسان متحمل خسارات و ضررهاي بي‌شماري شده است و همچنين بعد از اين آسيب‌ها‌؛ محيط‌زيست نيز با بر هم خوردن روال عادي حياتش متقابلا به انسان ضرر زده (از جمله آلودگي هوا بر اثر خشک شدن تالاب‌ها و ورود ريزگردها به شهر‌هاي مختلف ايران و به راه افتادن سيلاب به دليل فرسايش خاک ناشي ازکشاورزي در زمين‌هايي که آمادگي کشاورزي ندارند) و ضررهايي از اين دست که ضرورت آموزش تاثيرات متقابل انسان و محيط زيست را به افراد جامعه آشکار مي‌کند.

با درک اهميت اين موضوع سخن اصلي اين است که چرا دولت براي آموزش اين کتاب درسي مهم به دانش‌آموزان هزينه هنگفتي را صرف آموزش و آماده‌سازي معلمان آموزش و پرورش براي تدريس مي‌کند در حالي‌ که فارغ‌التحصيلان بيکار محيط‌زيست که تعدادشان کم هم نيست به اين امر مهم گماشته نمي‌شوند؟هزينه‌ا‌ي که قبلا دولت و کشور صرف آموزش کارشناسان اين رشته کرده است و تعداد کثيري از آنها يا مشغول به کارهاي غير‌مرتبط و يا بيکار مي‌باشند (قريب به هزار و پانصد دانش‌آموخته اين رشته براي تدريس اين کتاب درسي اعلام آمادگي کرده‌اند‌) در حالي که همگي آنها کاملا به دانش‌هاي محيط‌زيست تسلط دارند و تحت نظر اساتيد بزرگ محيط‌زيست ايران ماده درسي «انسان و محيط‌زيست» را به طور کامل و اختصاصي گذ‌رانده‌اند و نياز دوباره‌اي براي آموزش آنها نيست‌. شناساندن دلسوزانه‌ تمام جوانب محيط‌زيست از جمله اهميت حفظ حيات وحش ،دخالت نکردن در نظم اکوسيستم‌ها، مديريت خاک و جلوگيري از فرسايش عمدي آن‌، مديريت جنگل‌ها و مراتع، مديريت آب‌هاي شيرين‌، مديريت انرژي و همينطور رساندن وضعيت محيط زيست به استاندارد قابل قبول که قسمت عمده‌ تحقق آن در گرو آموزش مردم و بخصوص کودکان است فقط از متخصصان و کارشناسان محيط زيست برمي‌آيد و آنها براي چنين روزي تعليم و آموزش ديده‌اند.

جامعه محيط‌زيست و همچنين نسل آينده و اميدوار ايران چشم اميدش را به دولت محترم و سازمان محيط‌زيست دوخته است و از دولت تقاضا دارد که متخصصان براي تدريس قانوني و انحصاري اين درس توسط ايشان به کار دعوت شوند. مديريت بحران‌ها همت عالي و تعليم و تربيت صحيح کودکانمان را مي‌طلبد تا سرزمين چند هزار ساله‌مان را از اين بحران‌ها به سلامت عبور دهيم و منابع طبيعي سالمي ‌را که حق نسل‌هاي داناي آينده است به ايشان تحويل دهيم.