فضل الله لک در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، از ارتباط بین صنعت و دانشگاه به عنوان چالش در دانشگاههای نظری نام برد و اظهار داشت: با وجود دفتر "ارتباط با صنعت" در محل دانشگاهها، به دلایل مختلف هیچگونه ارتباط اجرایی و عملی بین این دو نهاد برقرار نشده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با اشاره به فلسفه راهاندازی این دانشگاه، رفع چالش در دانشگاههای نظری را از اهم اهداف تاسیس دانشگاه علمی کاربردی برشمرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی نیست که به صنعت التماس کند که ارتباط بگیرد بلکه خواستار ایجاد مرکز علمی کاربردی بر اساس نیازسنجی دانشگاه در کنار صنعت شده زیرا دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی در دل صنعت است.
وی بیانکرد: دانشگاه و مرکز علمی کاربردی در دل صنعت جا دارد و از تجربیات و امکانات و نیازسنجی آن صنعت استفاده میکند، هدف اصلی این است که شرکت و دستگاه بر اساس قابلیتهای موجود، رشته جدید مورد نیاز صنعت را ایجاد میکند چرا که دانشگاه علمی کاربردی در صورت نیاز صنعت، رشتههای جدید تولید میشود و این بزرگترین قابلیتی است که در دیگر دانشگاهها وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با بیان اینکه نباید موفقیتهای این دانشگاه در حوزه تربیت نیروی ماهر تحصیل کرده را نادیده گرفت، گفت: تفاوت شکلی و محتوایی در ارتباط با صنعت و دانشگاه وجود دارد و این تفاوتها در برههای از زمان و بر اساس سیاستهایی گسترش یافته و نگاه وزارت و اسناد بالادستی این است که این مهم در ریل اصلی خود قرار گیرد و در همین راستا حرکت کند.
کمیته نظارت و ارزیابی مراکز آموزش عالی هرمزگان جنبه هدایتی دارد
لک در ادامه به راهاندازی کمیته نظارت و ارزیابی در هرمزگان اظهار داشت: پس از پالایش و نظارت و ارزیابی از نحوه عملکرد مراکز، موارد در این کمیته مورد بررسی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه نظارت این کمیته اغلب جنبه هدایتی دارد، بیان داشت: این کمیته مراکز را نظارت و در جهت صحیح قرار میدهد و با اخد تعهد این مرکز را به سمت بهبود هدایت میکند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان تصریح کرد: بسیاری از اعضای حقیقی این کمیته خارج از محیط دانشگاه و از دانشگاه مادر استان "دانشگاه هرمزگان" بوده و پرونده مراکز را در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار میدهند.
لک با اشاره به اینکه شکایات دانشجو و یا مدرس نیز در کمیته نظارت و ارزیابی بیان و بررسی میشود، گفت: نظارت بر عملکرد مراکز هم به صورت مستمر و در طول سال و هم با استفاده از سامانههایی نظیرسامانه فارغ التحصیلان و یا سامانه آموزشی و دیگر سامانههای نظارتی به صورت برخط و آنلاین انجام میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه نظارت سه نوع بازدید اعم از بازدیدهای موردی، ادواری و مدیریتی انجام می شود، تصریحکرد: در بازدید موردی بر حسب شکایات از مراکز به صورت موردی بازدید بهعمل میآید و بازدیدهای ادواری نیز در طول سال توسط یک هیئت نظارت انجام میشود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان ادامه داد: بازدید مدیریتی سومین نوع بازدید بوده که توسط رئیس واحد استان به همراه تیم نظارتی انجام میشود، در تلاشیم تا به منظور کیفیسازی در این راستا بیش از پیش زمینه فعالیت خود را توسعه دهیم.
جای خالی نگاه تخصصی به رشتههایی دریانوردی در هرمزگان
وی بر شناسایی ظرفیتهای جدید استان با هدف توسعه و گسترش مراکز تاکید کرد و گفت: پتانسیلهای استان باید بر اساس محورهای اشتغال و با هدف ایجاد ظرفیتهای جدید شناسایی شود.
لک اضافهکرد: در زمینه دریانوردی حوزه دریا، جای خالی حمل و نقل دریایی، محیط زیست دریا، حقوق دریا و رشتههای مرتبط کشتیرانی، مهندسی کشتی، ناوبری، مخابرات دریایی احساس میشود و میطلبد تا به صورت تخصصی به این رشتهها توجه شود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان گفت: شرکتها و موسسات کشتیرانی میتواند این رشتهها را در سطح آموزش عالی دنبال و در این زمینه فعالیت کنند و همچنین با هدف توسعه رشتههای حقوقی میتوان مرکزی را وابسته به دستگاه قضایی استان راهاندازی کرد.
وی با اشاره به ارتباط برقرار شده با کشور عمان گفت: مدیریت حمل و نقل دریایی در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نیازسنجی و ظرفیتسازی جدید از دیگر اقدامات این مرکز است که باید به صورت تخصصی به این موضوع پرداخت.
دانشگاه علمی کاربردی به دنبال کیفیسازی مدرسین خبره است
لک ابراز داشت: موسسات آموزشی و ارگان تخصصی باید با استفاده از مدرسین خوب در این زمینه فعالیت کند تا بتوانیم از ظرفیتهای آنان بهره بریم، در حال حاضر بعضا موسسات آموزشی با وجود برخورداری از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین مدرس خوب، در آموزش عالی وارد نشدهاند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با تاکید بر کیفیسازی مدرسین خبره به عنوان یکی از اقدامات دانشگاه علمی کاربردی تصریحکرد: اگر بخواهیم آموزشها جهتدار و هدفمند باشد باید به سه اصل مهم محتوا، مدرس خوب و سخت افزار که در فرایند و نتیجه کار تاثیر دارد توجه کنیم.
وی تاکید کرد: نگاه تخصصی به این مهم و به کارگیری مدرسین خبره یعنی افرادی با مهارت لازم و تجارب بالا و حتی بدون مدرک دانشگاهی، میتواند در تحقق این امر مهم موثر باشد.
انتهای پیام/
∎