به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شاید تکراری باشد اما گاهی تکرار مکررات بد نیست. چند وقتی است که روزها کمتر شاهد سد معبر وانت بارها و میوه فروشهای دوره گرد در شهر بودهایم اما، این بار آرامش شب پناهی برای آنها شده تا نظم و آرامش شهر را بر هم ریزند. با اینکه شهرداری پس از ماهها بالاخره اوایل امسال طرح ساماندهی وانت بارها در شهر را با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی اجرایی کرد اما میتوان گفت با وجود موفقیتهایی که این طرح در برخی بخشها داشته اما در برخی موارد نیز هنوز رضایت مردم جلب نشده است.
مصداق بارز این مساله نیز گشت زنی شبانه در شهر است که همین وانت بارها که عمدتاً آرم دار و شناسنامه دار هم شدهاند، توان روز خود را در شب خرج کرده و این بار نظم شبانه شهر را بر هم میریزند. میتوان گفت تقریباً گذر همه مردم به میدان مطهری میافتد، میدانی که جعبه تقسیم تردد در شهر قم بوده و نهایتاً تردد از جنوب به شمال شهر و از دیگر بخشها از این میدان صورت میگیرد. این میدان به خودی خود در گذشته بار ترافیکی بسیار زیادی داشته که اجرای یکی از ایستگاههای منوریل، احداث ایستگاه مترو و اصلاح هندسی میدان نیز بر مشکلات آن افزوده اما بیش از آن، آنچه که صدای مردم را درآورده است توقف شبانه دهها وانت بار در محدوده این میدان و خیابان مولوی به دور از چشمان ماموران تخلفات شهری است.
البته عموماً اگر از این مسیر تردد کرده باشید مشاهده میکنید که گاهی یکی از گشتهای راهنمایی و رانندگی در ابتدای خیابان مولوی مستقر است اما حضور این گشت نیز آنگونه که باید و شاید مثمر ثمر نیست و آنها به فعالیت خودشان ادامه میدهند.
ایجاد نظم را میتوان مهمترین خدمتی دانست که مدیران به شهرها میکنند و اگر این مهم در هر فضایی وجود نداشته باشد هرچند امکانات مناسبی فراهم شده باشد اما رضایت مردم تأمین نمیشود. البته این مسأله تنها در اختیار مدیران و مسؤولان شهری نیست و امری است که با همکاری مردم میسر میشود. نظم امری است که با آگاهی بخشی و رعایت اصول و ضوابط و قوانین محقق میشود و بدون آن شهر شرایط نامناسبی خواهد داشت.
در مسأله جمع آوری وانت بارها، جلوگیری از سد معبر و برقراری نظم شهری نیز مسؤولان شهری تنها دخیل نیستند و این مردم هستند که اگر نخواهند امکان تأمین نظم و جلوگیری از سد معبر به آسانی میسر نخواهد شد. هرچند طی ماههای اخیر شاهد اجرای طرحهای جامعی برای جلوگیری از سد معبر وانت بارها و جمع آوری آنها از سطح معابر بودهایم اما همچنان دور از چشم ماموران تخلفات شهری و نمایندگان دستگاه قضایی باز هم هستند معابری که در زمانهای مختلف ترافیک نامنظمی را به دلیل سد معبر تجربه میکنند.
با وجود اینکه چند ماهی از اجرای این طرح در قم میگذرد، اما آنطور که باید فضای مناسبی در شهر ایجاد نشده و باید در این زمینه آسیب شناسی مناسبی برای بهبود روند اجرای طرح صورت پذیرد. یکی از مسایلی که به نظر میرسد در اجرای طرح جمع آوری وانت بارها و جلوگیری از سد معبر کمتر مورد توجه بوده، نقش مردم است. به نوعی میتوان گفت مسوولان از نقش مردم در اجرای این طرح غفلت کرده و فرهنگ سازی را در اولویت خود قرار ندادهاند. آنچه که مسلم است اگر مردم نخواهند به آسانی نمیتوان از سد معبر جلوگیری کرد و ضروری است با آگاه سازی مردم برای تأمین مایحتاج از واحدهای تجاری معتبر که برای رفع نیاز مردم سرمایه گذاری کردهاند بستری برای حذف خودبهخودی این معضل شهری فراهم کنند.
در واقع وانت بارها زمانی که متقاضی برای محصولات خود نداشته باشند نیز قطعاً از ادامه این کار جلوگیری خواهند کرد اما در شرایط فعلی شاهدیم که با سرمایه گذاری بسیار ناچیز سود بسیار خوبی نصیب آنها میشود و واضح است که آنها نیز در مقابل اجرای طرحهای مختلف برای جلوگیری از سد معبر مقاومت کنند و حتی جریمه و توقیف هم کارساز نباشد.
از طرف دیگر رشد جمعیت کشور و افزایش نرخ بیکاری، زندگی بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده و آنها ناچار به تأمین نیازهای زندگی خود از طریق کم هزینهترین و پرسودترین روشها هستند. بررسی نشان میدهد که طی دو سه سال اخیر با رشد چشمگیر بیکاری در کشور، وانت بارهای سطح شهر نیز افزایش چشمگیری داشتهاند و بسیاری از افرادی که به اشکال مختلف بیکار شدهاند از این طریق ارتزاق میکنند. البته قاعدتاً این معضلی کلان است که رفع آن به تنهایی در اختیار مدیران و مسؤولان شهری نیست.
اقدامی که شهرداری قم طی ماههای اخیر با هماهنگی دستگاههای مسؤول و دستگاه قضایی استان انجام داده هرچند سلبی نبوده اما نتایج مناسبی در پی داشته است. در ابتدا در قالب طرح ساماندهی وانت بارها اقدام به شناسایی و ثبت نام وانت بارهای سطح شهر شد و اساس کار بر ارائه مجوز به وانت بارهایی قرار گرفت که ساکن و اهل قم باشند. پس از این براساس طرح شهرداری پنج مکان در سطح شهر قم برای حضور این وانت بارها مشخص شد تا آنها بتوانند فعالیت خود را به صورت قانونی در این مکانها ادامه داده و در برخی ساعات نیز مجاز باشند در معابر مشخصی از شهر توقف داشته باشند. هرچند مکانهای مشخص شده برای استقرار وانت بارها آنطور که باید مناسب نبوده و با استقبال مواجه نشد اما میتوان گفت اقدام شهرداری برای سازماندهی فعالیت این قشر مردم قابل تقدیر است.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در این خصوص با بیان اینکه سد معبر وانت بارها چهره شهر را مخدوش کرده و نظم شهری را بر هم میزند، اظهار کرد: در این راستا پس از ماهها هماهنگی و همکاری با دستگاههای قضایی و انتظامی بستری برای اجرای طرح ساماندهی وانت بارها ایجاد شد.
احمدرضا شفیعی با اشاره به آغاز طرح ساماندهی وانت بارها در قم از اواسط فروردین ماه افزود: نیروهای تخلفات شهری به طور شبانه روزی وضعیت معابر شهر و سد معبر وانت بارها را کنترل میکنند.
شهردار قم نیز در این زمینه با اشاره به شرایط نامناسبی که وانت بارها برای شهر ایجاد میکنند، بر ضرورت حمایت از مغازه دارانی که قوانین شهری را رعایت میکنند تاکید و خاطرنشان کرد: سد معبر وانت بارها جدا از مزاحمتها و بینظمیهایی که برای شهر دارد، مشکلات فراوانی برای مغازه داران ایجاد میکند.
سیدمرتضی سقائیاننژاد با تاکید بر عزم شهرداری برای تبدیل فعالیت وانت بارها به امری ضابطهمند خاطرنشان کرد: شهرداری اقدامات خود در این زمینه را با همکاری دستگاههای مرتبط استان و مجموعه قضایی و انتظامی انجام میدهد.
در مقاطعی نیز اعضای شورای اسلامی شهر قم هم نسبت به معضل وانت بارها در شهر معترض شده و اظهار نگرانی کردهاند.
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم در تازهترین موضع گیری در این خصوص، با اشاره به مشکلاتی که سد معبر وانت بارها در شهر ایجاد کرده است، کسب درآمد حاصل از مشاغل سد معبری را حرام دانسته است.
محمود مسگری با اشاره به وضعیت نامناسبی که وانت بارها در شهر ایجاد کردهاند افزود: وانتبارها باید در نقاط مشخصی ساماندهی شوند چراکه تجمع آنها در برخی نقاط خاص سبب افزایش ترافیک و تخریب نظم شهری میشود.
در هر حال با تمام این موارد و مواضع دیگر مسوولان شهر به نظر میرسد همه از فرهنگ سازی در جامعه برای حرکت جمعی برای حذف سد معبر وانت بارها غافل هستند. یک طرف این جریان مردم هستند که مسوولان نهایتاً باید از آنها برای رفع این مشکل در شهر کمک بگیرند و نقش مردم در این مساله فراتر از ایجاد تسهیلات و برخورد با وانت بارها است.
===============
گزارش از محمدرضا آقاباقری
===============
انتهای پیام/78027/و40
∎