تحلیلگران تلویزیونی میگویند گرایش تازه برنامهسازان و تهیهکنندگان قاب کوچک، انیمیشنی کردن فیلمها و مجموعههای موفق قدیمی است. بر این اساس، شکارچیان ارواح اولین فیلم یا مجموعه پربینندهای نیست که زمان ورود به دنیای تلویزیون، حال و هوای زنده خود را از دست داده و کارتونی میشود. طی سالها و دهههای قبل، هنرمندان تلویزیونی تعدادی از آثار پرطرفدار زنده را به صورت انیمیشنی هم تهیه و تولید کردهاند. مجموعه انیمیشنی «سفرهای ستارهای/ پیشتازان فضا» (با آن حال و هوای علمی ـ تخیلی و داستانها و کاراکترهای فانتزی خود) یکی از مثالهای معروف در این رابطه است. موفقیت بالای نسخه زنده تلویزیونی این اکشن آیندهنگرانه، تهیهکنندگانش را به این نتیجه رساند که نسخه انیمیشنی آن هم میتواند چنین موفقیتی را تکرار کند. حدس آنها البته درست بود و مجموعه انیمیشنی پیشتازان فضا توانست انبوه تماشاگران رسانه کوچک را جذب خود کند. جالب است که چهرههای کارتونی این مجموعه براساس چهره بازیگران نسخه زنده آن (از ویلیام شاتنر و لیوناردو نیموی دو بازیگر اصلی آن گرفته تا بازیگران نقشهای کوتاه) طراحی شده بودند.
اما اهل فن میگویند زمان انیمیشنی کردن مجموعههای موفق زنده تلویزیونی (یا فیلمهای پرفروش سینمایی) حتما باید به یک نکته مهم توجه داشت. به باور این گروه، فقط آثار زنده موفق قابلیت تبدیل شدن به یک اثر کارتونی را دارد. در حقیقت، حال و هوای آثار مورد نظر باید به گونهای باشد که در قالب و ظرف دنیای انیمیشن قرار گیرد و با آن منافاتی نداشته باشد. همین اهل فن، رمز موفقیت مجموعهای انیمیشنی مثل پیشتازان فضا را در همین نکته و رعایت موضوع ارائه شده میدانند. به گفته آنها، پیشتازان فضا در دل خود حال و هوایی کارتونگونه داشت که به صورت زنده تهیه شده بود. بر این اساس، مجموعهای موفق مثل «ماموریت غیرممکن/ بالاتر از خطر» یا «کلمبو» نمیتواند تبدیل به مجموعهای انیمیشنی شود. داستان حال و هوا و کاراکترهای این نوع مجموعهها، تحت هیچ شرایطی در قالب یک کار انیمیشنی قرار نمیگیرند و مخاطب ماجراجوییهای آنها را در قالب کارتونی قبول نمیکند. در چنین حالتی، نتیجه کار یک شکست کامل است. منتقدان هنری میگویند شکارچیان ارواح هم ساختاری کارتونگونه دارد و میتواند در قالب یک مجموعه انیمیشنی جواب خوبی بدهد. باید منتظر ماند و دید تماشاگران تلویزیونی هم با این نظریه موافق هستند یا خیر.