شناسهٔ خبر: 15100315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تانک‌های ارتش ترکیه وارد استان حلب سوریه شدند

صاحب‌خبر -
 

‌سرویس خارجی: تانک‌های ارتش ترکیه به همراه نیروهای ویژه و خودروهای سنگین نظامی وارد شهرک “الراعی” واقع در حلب در شمال سوریه شدند.

تانک‌های ارتش ترکیه از مرز مشترک سوریه – ترکیه عبور کرده و از استان “کیلیس″ ترکیه وارد استان حلب سوریه شدند .ورود نیروهای نظامی ترکیه به سوریه در قالب عملیاتی به نام “سپر فرات” صورت گرفته که مقامات ترکیه مدعی هستند این عملیات برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و کردهای سوریه از حدود دو هفته قبل آغاز شده است.شهرک الراعی از ماه‌ها پیش صحنه درگیری بین گروه‌های تروریستی مسلح و داعش بود و در نهایت گروه‌های مسلح معارض توانستند عناصر داعش را از این شهرک عقب برانند.در این حال رئیس‌جمهوری ترکیه در دیدار با دبیر کل سازمان ملل، وی را در جریان عملیات موسوم به “سپر فرات” در شمال سوریه گذاشت. رجب طیب اردوغان که برای شرکت در نشست جی۲۰ به چین سفر کرده است با بان کی‌مون دیدار کرد و وی را را در جریان عملیات سپر فرات گذاشت که توسط ارتش ترکیه در شمال سوریه در حال انجام است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای گروه۲۰ در چین به سر می‌برد با اردوغان دیدار کرد و بعد از این دیدار گفت که با اردوغان در موضوع سوریه به توافق رسیدند. رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال گفت که بدون توافق با روسیه، ورود به فاز بعدی برای حل بحران سوریه سخت است.

این درحالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اکثر کردهای سوریه بر این باورند که واشنگتن سرانجام خود را به ترکیه نزدیک کرده و دوباره به کردها خیانت می‌کند. «نیویورک تایمز» به نگرانی کردهای سوریه از خیانت مجدد آمریکا علیه آن‌ها اشاره کرد و افزود: کردهای سوریه دو سال است با کمک تجهیزات نظامی، پوشش هوایی و آموزش‌های آمریکا در سوریه علیه داعش می‌جنگند و کشته می‌شوند. آن‌ها نسبت به وضع خود به عنوان وفادارترین گروه نبرد نیابتی آمریکا در جنگ علیه داعش افتخار می‌کنند و امیدوارند تاثیرگذاری نیروهایشان در این مسیر منجر به حمایت واشنگتن از مواضع سیاسی آن‌ها در داخل سوریه شود اما با ورود تانک‌ها و نیروهای ترکیه به شمال سوریه برای پس زدن دستاوردهای کردها با حمایت آمریکا، اینک آن‌ها می‌ترسند.

خبر دیگر اینکه مسئولان آمریکایی اعلام کردند که نیروهای این کشور مواضع داعش در مرز سوریه – ترکیه را با استفاده از سامانه موشکی «هیمارس» هدف قرار داده‌اند. سیستم موشک انداز هیمارس یک سامانه متحرک موشکی چند منظوره ساخت آمریکاست که می‌توان آن را تا حدودی شبیه به موشک انداز کاتیوشای روسیه دانست با این تفاوت که دقت و قدرت تخریبی سیستم آمریکایی بسیار بیشتر است.

سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که ارتش این کشور با سامانه موشکی هیمارس که به تازگی در ترکیه مستقر شده، یک مقر نظامی و ساختمان‌های وابسته به داعش در سوریه را هدف قرار داد. در تحولی دیگر تروریستها به مواضع ارتش سوریه در شمال حلب و مناطق مسکونی شهرهای شیعه نشین «نبل و الزهراء» حمله خمپاره‌ای کردند که بر اثر آن دو زن شهید و هشت غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

تروریست‌ها در جنایتی دیگر با حمله به تجمع شهروندان سوری بیش از ۲۰ نفر از آن‌ها را به خاک و خون کشیدند.در این حمله یکی از عناصر تروریستی با منفجر کردن یک دستگاه موتورسیکلت در بین ساکنان روستای «الخلفتلی» واقع در ریف شمالی حلب، ۲۰ نفر را کشت. اما در تحولات سیاسی، همزمان با انتشار اخباری از نزدیک شدن روسیه و آمریکا به توافق درباره شهر حلب، نماینده آمریکا در مذاکرات سوریه از برخی جزئیات این توافق پرده برداشت. «مایکل راتنی» اعلام کرد که براساس توافق جدید این کشور با روسیه، شمال حلب به منطقه عاری از سلاح تبدیل خواهد شد. وی گفت، مفاد توافق میان روسیه و آمریکا همچنین در بردارنده این است که روسیه نظام سوریه را مجاب کند تا از بمباران مناطق تحت کنترل معارضان سوری در شمال این کشور خودداری کند.

در خبری دیگر جمعی از نمایندگان مجلس اعیان و عوام و شخصیت‌های دینی و دانشگاهی انگلیس در دمشق با بشار اسد دیدار کردند.

نظر شما