لازم است در آییننامه صدور گواهینامه تجدیدنظر شود، زیرا این شرایط در ایران بسیار ساده است، در حالی که باید از مهارت راننده اطمینان کامل داشته باشیم.
به گزارش فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه اجرای سند کنترل و پیشگیری بیماریهای غیرواگیر و کاهش سوانح رانندگی با کمک وزارت بهداشت، اظهار داشت: بخش عمده اتفاقات نظیر همین سوانح رانندگی مربوط به تحولات سریع شهرنشینی است و قطعاً تسلط بر این حوزههای شهری و تحول آنها زمانبر است.
وی ادامه داد: ابتدای انقلاب حدود ۵ر۱میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت که امروز این رقم به ۱۷ میلیون دستگاه خودرو رسیده است، همچنین جمعیت شهری در دهه ۳۰ حدود ۶ میلیون نفر بود که امروز ۵۵ میلیون نفر جمعیت شهری داریم، بنابراین شاهد تغییر سریع سبک زندگی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه موتوری هستیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۲۸ درصد سوانح رانندگی در شهرها و ۷۲ درصد دیگر در جادهها و راههای روستایی رخ میدهد، اما کشته شدن افراد در سوانح رانندگی شهری در کشور قابل تأمل است که باید این سهم ۲۸ درصدی کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه آمار سوانح رانندگی نشان میدهد در حوزه شهرنشینی نیاز به آموزش داریم، گفت: هر ماه جلسه کمیسیون ایمنی راهها برگزار میشود که نتیجه آن روند نزولی تلفات سوانح رانندگی است.
این عضو کابینه دولت با تأکید بر اینکه باید سرعت در جادهها کاهش یابد، گفت: لازمه این کار افزایش قدرت مدیریت الکترونیک جادهها است.
وی بیان کرد: تا پیش از این فقط ۲۴۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جادهها وجود داشت، در حالیکه طی یک تفاهمنامه ۲ هزار و ۱۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت در جادهها نصب خواهد شد و تا پایان سال ۹۶ در هر ۱۰ کیلومتر از محورهای شریانی، یک دوربین ثبت تخلف سرعت خواهیم داشت که این دوربینها سرعت متوسط یعنی سرعت بین دو دوربین را هم ثبت میکند.
آخوندی با تأکید بر اینکه اقدامات سختگیرانه برای صدور گواهینامه باید اعمال شود، گفت: این امر نیاز به حمایت همهجانبه دولت و مجلس دارد تا صدور گواهینامه با بررسی همهجانبه تسلط فرد انجام شود.
وی گفت: در کمیسیون ایمنی راهها مقررات سختگیرانه در صدور گواهینامه بررسی میشود. همچنین در مورد جرائم باید بهنحوی عمل کرد که مؤثر باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اصلاً منطقی نیست که نرخ جرائم با تورم خورد و خوراک مردم یکسان باشد، زیرا جریمه راهنمایی و رانندگی جزو اقلام سبد کالای خانوار نیست و باید بازدارنده باشد.
وی با تأکید بر اینکه برای جادهها استانداردهای ارزیابی را به تصویب رساندهایم، گفت: جادهها ارزیابی میشود تا ایمنی آنها مورد بررسی قرار گیرد.همچنین همه دوربینهای نظارتی تصویری در مرکز مدیریت راهها امکان ارائه تصاویر آنلاین به مسافران را دارند و استقبال مناسبی از سایت
WWW.IRAN 141.IRشده است.
نامبرده افزود: لازم است روند کاهش سوانح رانندگی ادامه یابد که یکی از ملزومات آن سختگیری در صدور گواهینامه است و باید در آییننامه صدور گواهینامه تجدید نظر شود.
وی گفت: درصد بالایی از کشتهشدگان سوانح رانندگی در فاصله ۳۰ کلیومتری شهرها تا شهر اصلی جان خود را از دست میدهند.
در ادامه رئیس سازمان راهداری گفت:در تفاهمنامهای با معاونت بهداشت وزارت بهداشت، از خانههای بهداشت روستایی برای آموزش روستاییان در حوزه سوانح رانندگی استفاده میکنیم.
داوود کشاورزیان در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای کاهش سوانح رانندگی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتقای ایمنی در جادهها از برنامههای اصلی وزارت راه و شهرسازی است که در این باره توفیقاتی هم داشتهایم ؛ چنانکه در این راستا میتوان به کاهش آمار تلفات سوانح رانندگی در ۱۰ سال اخیر اشاره کرد.
وی ادامه داد: میزان کشته شدگان سوانح رانندگی در سال ۸۵ به ۲۸ هزار نفر در سال رسید، اما این رقم در سال گذشته به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافت و این با وجود افزایش ۹ میلیون دستگاه خودرو و وسیله نقلیه در کشور بود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان سنگین اظهار داشت: امروز اگر رانندهای کارت سلامت نداشته باشد، کارت هوشمند هم به وی تعلق نمیگیرد، ضمن آنکه امکان اخذ صورت وضعیت مسافر و بارنامه را ندارد.همچنین اگر معاینه فنی ناوگان منقضی شود، امکان مسافرگیری و بارگیری برای آن وسیله نقلیه فراهم نخواهد شد.
وی با اشاره به نصب ۵۰۰ دستگاه دوربین ثبت سرعت جدید در جادهها، گفت: طبق قراردادی ۲۱۰۰ دستگاه دوربین ثبت سرعت در محورهای مواصلاتی کشور نصب خواهد شد.
کشاورزیان گفت: ۴۵ درصد سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت سواران است.
وی با تاکید بر اینکه ایمنسازی مدارس حاشیه راهها را دنبال میکنیم، بیان کرد:همچنین آموزش رانندگان و موتورسواران را در دستور کار قرار دادهایم تا این دو بخش که در سوانح رانندگی نقش عمدهای دارند، آموزش مناسب ببینند.
معاون وزیر بهداشت هم در این مراسم گفت: فقط ۱۰ درصد سرنشینان عقب خودرو در ایران از کمربند ایمنی استفاده میکنند و ۱۲ درصد موتور سواران کلاه ایمنی بر سر میگذارند.
باقر لاریجانی اظهار داشت: طبق آمار پارسال تعداد ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر در سوانح رانندگی ایران جان باختند که اغلب جوانان و نان آوران خانواده بودند.
وی با تاکید بر اینکه آمار سوانح رانندگی در ایران بالاتر از متوسط جهانی است، گفت: آمار تلفات تصادفات در ایران شامل ۲۴ درصد سرنشینان خودروهای سبک، ۲۱ درصد موتور سیکلت، ۲۳ درصد کاربران خودرو و درصدی هم غیره است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخطی از سرعت مطمئنه، استفاده نکردن از کمربند و کلاه ایمنی را در کنار سبقت غیرمجاز از دلایل بروز سوانح رانندگی در ایران عنوان کرد و افزود: همچنین سوانح رانندگی حاصل از سوء مصرف مواد مخدر در ایران بیشتر از کشوری مثل ترکیه است.
وی افزود: استانهای تهران، فارس و خراسان رضوی بیشترین تلفات سوانح رانندگی را دارند، ضمن آنکه در راههای روستایی استانهای هرمزگان، ایلام و کردستان بیشترین تصادفات رانندگی رخ میدهد.
لاریجانی با اشاره به اینکه در کل آمار سوانح رانندگی ۹ر۲۶درصد مرگها در تصادفات درون شهری، ۶۵ درصد در تصادفات جادهای و ۲ر۷درصد در تصادفات راههای روستایی رخ میدهد، گفت: کاهش ۲۰ درصدی سوانح رانندگی جز اهداف ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در جمعیت ایران است.
سپس معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: رتبه دوم سوانح رانندگی در خاورمیانه و رتبه هشتم مرگ ناشی از سوانح رانندگی در دنیا به ایران تعلق دارد.
محمد حاجی آقاجانی اظهار داشت: در سال ۲۰۳۰ میلادی حوادث رانندگی پنجمین علت مرگ و میر در دنیا خواهد بود، اما امروز در ایران سوانح رانندگی سومین علت مرگ در کشور است.
حاجی آقاجانی ادامه داد: ۹۰ درصد سوانح رانندگی دنیا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ میدهد، در حالی که ۵۴ درصد وسایل نقلیه دنیا در این کشورها هستند و امروز ما رتبه دوم سوانح رانندگی را در خاورمیانه و رتبه هشتم مرگ ناشی از سوانح رانندگی را در دنیا داریم.
معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ایران سومین علت مرگ و میر پس از سکته قلبی و سکته مغزی، تصادفات رانندگی است، افزود: ۷۲ درصد مرگ افراد در تصادفات رانندگی در جادههای برون شهری و راههای روستایی رخ میدهد و عمدهترین دلیل مرگ ضربه به سر است.وی گفت: امروز ۲۱۹۲ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی داریم که ۱۳۵۸ پایگاه آن جادهای است. همچنین ۳۵۰۰ دستگاه آمبولانس زمینی، ۵۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۰ فروند آمبولانس هوایی داریم.
آقاجانی بیان کرد: مدت زمان رسیدن بر سر بالین سانحه دیدگان حوادث رانندگی در شهرها ۱۵ دقیقه و در جادهها ۱۹ دقیقه است.