شناسهٔ خبر: 15093183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شماری از خانواده های سمنانی شهدای منا خواستار پیگیری بیشتر این حادثه مشکوک از سوی مسئولان شدند

سمنان-ایرنا- شماری از اعضای خانواده های شهدای منا از استان سمنان گفتند: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی پیگیری های بیشتری برای احقاق حقوق شهدای منا داشته باشند چراکه این وقایع مشکوک از سوی وهابی های عربستان طراحی شده بود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم دامغانی که در حادثه منا ،خواهر و دامادش را از دست داد در گفت و گو با ایرنا افزود : در جریان حادثه منا آسیب های روحی بسیار زیادی به فرزندان و خانواده این شهدا وارد شد که هرگز جبران نخواهد شد.
دامغانی با تاکید بر پیگیری بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور برای احقاق حقوق شهدای منا اظهار داشت: عربستان شایستگی برگزاری مناسک حج را ندارد و جوامع اسلامی برای برگزاری بهتر این آیین عبادی و اسلامی باید کشورهای اسلامی دیگری را جایگزین وهابی های جنایتکار نمایند.
وی ادامه داد : نام و یاد شهدای منا و حادثه جرثقیل نباید از اذهان مردم پاک شود و این رفتار شرم آور کشور جنایتکار و شیعه ستیز عربستان تا روز قیامت در خاطر ملت سرافراز ایران باقی خواهد ماند.
فرزند شهیده سیده کبری غفوری نیز در گفت و گو با ایرنا افزود : نامگذاری میادین و بلوارهای شهری به اسم شهدای منا می تواند در افزایش روحیه خانواده شهدا مؤثر باشد.
حسین عامری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره خواهان پیگیری جدی مسئولان وزارت امور خارجه نسبت به احقاق حقوق شهدای منا و جرثقیل در کشور عربستان بودند که باید نسبت به این توجه رهبری قدردان باشیم.
وی تصریح کرد: برگزاری آیین تکریم شهدای منا و جرثقیل می تواند زمینه دلگرمی خانواده های این شهدا را فراهم کند.
عامری یادآور شد: با بیانات امام خامنه ای بعد از جریان منا، آرامش عجیبی در بین خانواده های داغدار بوجود آمد و همه مصیبت دیدگان این حادثه ، صبر و شکیبایی را مدیون ایشان هستند.
وی تصریح کرد : قبل از عزیمت به سفر حج، شهادت برای مادرم تجلی شده بود و سفارش نمودند که به هیچ عنوان نباید پیکرش در کشور عربستان به خاک سپرده شود.
پسر شهیده سیده کبری میرغفوری با بیان این که جوامع اسلامی با هفکری باید از اتفاق مجدد این حادثه جلوگیری کنند ، تاکید کرد: عربستان در مدیریت و برگزاری سفر حج تجدید نظر کند.
پدر یکی از شهیدان فاجعه منا از سمنان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای برگزاری بزرگداشت شهدای منا، گفت: همه بخش های فرهنگی و اجتماعی جامعه در عملیاتی کردن این دغدغه رهبری وظیفه و مسئولیت دارند.
هادی مونسیان افزود: امر رهبر معظم انقلاب برای خاکسپاری حجاج فاجعه منا در گلزارهای شهدا در سال گذشته، باعث آرامش قلبی خانواده های شهدا شد و مقام و منزلتی دوباره به این شهدا بخشید و باعث جلب نظر جامعه به سمت این واقعه شد.
وی که برادر شهید و جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس است، با تاکید بر اینکه شهدای منا نیز باید مانند شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس جایگاه ویژه ای داشته باشند، افزود: خاطره این شهدا نباید مشمول گذشت زمان شود.
وی با بیان اینکه تصمیم ها و مصوبه های مربوط به شهدای منا در بخش اجرایی کشور باید خروجی داشته باشد و عملیاتی شود، گفت: نصب نماد شهدای منا در شهرهایشان، باعث یادبود و ماندگاری خاطره این شهدا می شود.
هادی مونسیان پدر شیهد مجید مونسیان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل ستادهای بزرگداشت شهدای منا خاطرنشان کرد: این توجه رهبری نشان می دهد که یاد و خاطره شهدای منا در جامعه باید به صورت سالانه در قالب برنامه های فرهنگی ،نهادینه شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای بزرگداشت شهدای منا در این استان گفت: این برنامه با هدف یادآوری مظلومیت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آن شهدا برگزار می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن فریدون افزود: دعای عرفه امسال با رویکرد بزرگداشت شهدای منا برگزار می شود.
وی با اشاره بر لزوم زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای منا، خاطرنشان کرد : در صورت امکان باید برای 6 شهید منا در استان سمنان یادمان طراحی شود و با توجه مسوئلان، میدان یا خیابانی در شهرها به نام شهدای منا نامگذاری شود.
فریدون با اشاره به برگزاری سالانه حدود 200 یادواره شهدا در استان سمنان افزود: عنوان شهدای منا در کنار عنوانهای این یادواره ها، نام آور مظلومیت این شهدا در فاجعه مناست.
وی با تاکید بر یادواره نام و خاطره شهدای منا در آستانه موسم عرفه، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید برنامه هایی با حضور خانواده شهدای منا یا حجاج شاهد فاجعه منا در آئین حج سال گذشته، تهیه کنند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان با تاکید بر لحاظ تبلیغات محیطی و شهری برای یادبود شهدای منا، افزود: برنامه هایی مانند مسابقات ورزشی، نمایشگاه عکس و به ویژه تبلیغات در فضای مجازی با هدف زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای منا تدوین شود.
مجید مونسیان، علیرضا عامری، فاطمه دامغانی، کبری بیگم میرغفوری از شهرستان شاهرود و حجت الاسلام نصرت الله واحدی و علی صرف از شهرستان دامغان، 6 شهید فاجعه منا در استان سمنان هستند.
در 2 فاجعه در آئین حج سال گذشته هفت هزار مسلمان شهید شدند که از ایران اسلامی 464 نفر در فاجعه منا و 11 نفر در واقعه سقوط جرثقیل شهید شدند.
سال گذشته 780 نفر از استان سمنان به حج تمتع مشرف شده بودند.
7339/6026/

نظر شما