به گزارش خبرنگار
گروه فرهنگی رجانیوز؛ خبرگزاری المیادین در یادداشتی مشروح با عنوان «پیام ایران به آمریکا: "ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون» به بررسی نماهنگ «ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» پرداخت.
این خبرگزاری با اشاره به ابعاد فنی و محتوایی این نماهنگ، آن را پیام استقامت ایرانیان به آمریکا عنوان می کند و می نویسد: این نماهنگ مبارزه طلبی را در چشمان ایرانیان برای مواجهه با تمام سختی ها برای بالابردن پرچم ایران نشان می دهد.
متن کامل این مقاله المیادین بدین شرح است: یکی از ویژگی های بارز ایران در فضای رسانه ای، تولید فیلم های فاخر است که تاریخ اسلامی را زنده می گرداند و باعث یادآوری آن می شود؛ فیلم هایی مانند «محمد رسول الله» و «حضرت یوسف». فیلم های ایرانی آینه ای است که واقعیت اجتماعی و فرهنگی آن را منعکس می کند و زنده کننده تاریخ این کشور است، تاریخی که یادآور صبر و هوش ایرانیان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی است.
المیادین می افزاید: ایران در ورود به جهان رسانه، راه صد ساله را یک شبه رفته و فیلم هایی تولید کرده که جایزه جهانی اسکار را برده است. مانند فیلم "جدائی نادر از سیمین" که در سال 2011 به عنوان بهترین فیلم خارجی جایزه اسکار را بُرد. همچنین چند فیلم ایرانی در لیست بهترین فیلم های تاریخ سینما حضور دارند، مانند فیلم "آینه" و "یک داستان واقعی" به کارگردانی ابوالفضل جلیلی. عباس کیارستمی کارگردان ایرانی که اخیر فوت کرده است، نیز یکی از مهم ترین استادان سینما است که جهانی سینمایی مستقل خلق کرده است.
این مقاله در ادامه با اشاره به نماهنگ «ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» می افزاید: در این همهمه رسانه ای، یک نماهنگ به نام "ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون" در مدت هشت دقیقه به تازگی منتشر شده است. هشت دقیقه ای که تو را 28 سال به عقب بر می گرداند یعنی سال 1988، زمانی که کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، موشکی به سوی هواپیمای مسافربری ایرانی که به سمت دبی در پرواز بود، شلیک کرد و تمام 290 سرنشین آن که 66 کودک در بین آنها بود را کشت. این جنایت از نظر تعداد کشته شدگان در رتبه هشتم در بین حوادث هوایی دنیا قرار دارد.
نویسنده این مقاله می افزاید: سینمای ایران همیشه به سادگی و اصالت معروف بوده است، همان سادگی که در داستان های فیلم های ایرانی می بینیم و به دور از هرگونه پیچیدگی یا دروغ و اضافه گویی های بی معناست و اصالت در ارائه داستان هایی که نشان دهنده جامعه ایران، عادت ها و خواسته های آن است و با دیدن هر فیلم احساس می کنی که به ایران رفته ای و از نزدیک آنها را شناخته ای. اما وضعیت در نماهنگ "ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون" متفاوت است. این نماهنگ از چهارچوب مشهور و معروف ایرانی ها خارج شده و وارد عرصه خیال محض شده است. مسأله ای که سوالات زیادی را در محافل رسانه ای ایران برانگیخت.
المیادین در ادامه با اشاره به برخی انتقادات صورت گرفته به این نماهنگ در فضای رسانه ای ایران، می نویسد: بنابراین "ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون" ساده نیست! در این نماهنگ جوانان ایرانی از نظرها محو می شوند اما در یک لحظه سینمایی دوباره باز می گردند، مسئله ای که فیلم را مورد توجه منتقدانی قرار داده که می گویند فیلم با سبک ایرانی که سادگی را در پرداختن به امور ترجیح می دهد، همخوانی ندارد.
این سایت در ادامه در گفتگو با یک منتقد سینمایی به ابعاد فنی این اثر می پردازد و از زبان سعید محمدی، منتقد سینمائی می نویسد: محمدی توضیح داد که این اثر به عنوان یک نماهنگ تخیلی شناخته می شود و هزینه آن بسیار بالاست. به نظر او دلیل آن این است که ایران تجربه ای در ساخت نماهنگ تخیلی از این دست نداشته است. وی همچنین اشاره کرد که سازندگان این فیلم فارغ التحصیلانی هستند که اخیرا در رشته کارگردانی فارغ التحصیل شده اند و فیلم فرصتی برای تجربه های علمی آنها بوده و این مسئله باعث افزایش هزینه تولید شده است.
وی افزود: آمریکاستیزی یک شاخصه ای است که جوانان ایرانی در عقل و اراده خود دارند و ایرانی ها با تمام وسایل در دسترس و شب و روز به دنبال تعمیق این مسئله هستند.
محمدی تأکید می کند: ایرانیان می خواهند این پیام را به آمریکایی ها برسانند که جنایتی که در حق هواپیمای ایرانی مرتکب شدند، حتی در آثار هنری و ادبی نیز فراموش نخواهد شد. تجاوز آمریکا به هواپیما در خیال و عقل ایرانی ها باقی مانده است و این خیال مانند داستانی که تبدیل به نماهنگ خیالی شد، در ذهن آنها نفوذ کرده است و نشان دهنده این است که وجود ما به عنوان ایرانی در کنار هم، ما را قادر خواهد ساخت که بر تمامی مشکلات چیره شویم.
محمدی نظر برخی تحلیلگران را مبنی بر تشویق جنگ با آمریکا در این نماهنگ را رد کرد و گفت: تحلیلگران نماهنگ ما را متهم می کنند که ما در این نماهنگ به جنگ تشویق می کنیم و این صحیح نیست، نماهنگ می خواهد به آمریکایی ها بگوید که ما اعتماد و توانائی کافی برای مواجهه با آنها را داریم.
این منتقد می افزاید: بعد از 28 سال از وقوع حادثه سقوط هواپیما، آمریکایی ها دیگر جرأت ارتکاب مجدد این جنایت را ندارند. چون ایران امروز مثل ایران دیروز نیست و توازن قدرت بین دو کشور به آمریکا اجازه نمی دهد چنین ضربه دردناکی به ایران بزند.
وی افزود: اثری به این حجم و این دقت، توجه جهانیان به ویژه نسل جدید را به آمریکای جنایتکار، جلب کرد و باعث شد آنها این حادثه را به یاد آوردند یا با آن آشنا شوند.
این مقاله در انتها می نویسد: این نماهنگ به دردهای ایرانیان پرداخته و داستان هواپیمایی را روایت می کند که سقوط کرده و 290 انسان بی گناه به شهادت رسیده اند و در لابه لای آن به بردباری شهروند ایرانی و وارد شدن به دریای دفاع از کشور خود می پردازد و مبارزه طلبی را در چشمان ایرانیان برای مواجهه با تمام سختی ها و بالا بردن پرچم ایران نشان می دهد.
نماهنگ «ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا و خوانندگی حسین حقیقی محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است.