ارزشیابی کیفی توصیفی در این سالها برای بعضیها خوشایند بوده و برای عدهای بیشتر ناخوشایند. اما با این حال رئیس گروه ارزشیابی توصیفی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش میگوید این شیوه ارزشیابی قرار است به دوره اول متوسطه نیز تسری یابد؛ البته فعلا برای پایه هفتم.
به گفته بهمن قرهداغی، فعلا کار مراحل پایانی تدوین آییننامه جدید را پشت سر میگذارد. او براین نکته تاکید دارد که روش ارزشیابی برای دانشآموزان پایه هفتم تلفیقی از نمره و توصیف باشد یعنی همان چیزی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
قرهداغی میگوید البته تا امروز دقیقا مشخص نشده که چه درسهایی بهصورت آزمون مدادکاغذی و چه درسهایی بهصورت توصیفی سنجش میشوند؛ ولی آنچه مسلم است این که درسهایی مثل علوم که عملکردی هستند و مهارت دانشآموزان درآن نمیتواند با امتحانهای کتبی و نمرات سنجیده شود، مشمول ارزشیابی توصیفی خواهند شد. به این ترتیب میتوان پیشبینی کرد تمام درسهای پایه هفتم که سمت و سوی مهارتی دارند با توصیف و بقیه درسها با نمرات ارزشیابی شوند.
البته اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید زیرساختهای لازم برای ارزشیابی توصیفی نیز مهیا شود، مسائلی همچون ایجاد تعادل در جمعیت کلاسهای درس و بهکار گرفتن معلمان حرفهای و کارآزموده که قلبا به این شیوه ارزشیابی باور داشته و توانایی اجرای آن را داشته باشند، نه مثل حالا که عدهای از معلمان فرآیند یاددهی و یادگیری را با نمرات مرسوم میسنجند و برای بازخواست نشدن، این نمرهها را در فرمهای مربوط به توصیف تبدیل میکنند. این در حالی است که کلاسهای شلوغ، مجال تمرکز برکار را سلب کرده است.