شناسهٔ خبر: 15066423 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

اوحدی در نشست خبری بزرگداشت شهدای منا:

7 هزار شهید قربانی بی تدبیری و بی کفایتی عربستان شدند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بیش از هفت هزار نفر قربانی بی‌تدبیری و بی کفایتی متولیان حج عربستان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس،‌ اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و سخنگوی بزرگداشت شهدای منا با تاکید بر اینکه در منا سه فاجعه رخ داد، اظهار داشت: در فاجعه اول حجاج با لباس احرام و به زیباترین وجه بعد از مشعر و پیش از انجام مراسم قربانی با قصور و بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی مجموعه دولت عربستان در دمای 55 درجه قربانی شدند.

وی گفت: فاجعه بعدی نحوه رسیدگی به آسیب دیدگان، مجروحین و مصدومین بود که ساعت‌ها بعد از رخ دادن حادثه نیروهای امدادی وارد ماجرا شدند. آمار قطعی داریم که 800 زائر از کشورهای مختلف که 100 نفر زائر کشور خودمان بودند را گروه‌های امدادی کشور ایران نجات دادند. اگر گروه‌های امدادی دولت عربستان به موقع ورود و حداقل امکانات امدادی را حاضر می‌کردند شاید 60 درصد از قربانیان امروز در کنارمان بودند.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا افزود: فاجعه دوم عدم رسیدگی و آشفتگی در عربستان بود. به دلیلی تعطیلی چند روزه بیمارستان‌ها مجروحین کف سالن بیمارستان‌ها رها شدند و پزشکی نبود. بیش از هفت هزار نفر قربانی بی‌تدبیری و بی‌کفایتی متولیان حج عربستان شدند.

اوحدی تصریح کرد: فاجعه سوم رفتار غلط و به دور از انسانیت و مبانی دینی با ابدان مطهر شهدا بود که به بدترین شکل با پیکرها رفتار کردند. چند ساعت بعد از حادثه اعلام شد منطقه نظامی است و پیکرها را با لباس احرام در کانتینر قرار دادند. به دلیل نداشتن ظرفیت در سردخانه‌ها پیکرها تا چند روز در کانتینر و در گرمای عربستان ماند که مشاهده کردیم خون‌آبه از تریلی‌ها جاری شده و روی آن آهک ریخته بودند.

اوحدی با بیان این نکته که دو عامل باعث شد صدای ایران تنها صدای رسا در مقابل ظلم دولت سعودی باشد گفت: ماه رمضان جلسه‌‌ای با نمایندگان 25 کشور که در فاجعه منا شهید دادند، داشتیم. بسیاری از نمایندگان این سوال را داشتند که چطور توانستید وضعیت ابدان خود را مشخص کنید؟ در پاسخ به دو عامل اشاره کردیم.

وی افزود: اولین عامل نهیب تاریخی؛ مقام معظم رهبری به دولت سعودی مبنی بر رفتار درست با مجروحین و پیکر شهدا بود و زمان سخنرانی رهبر، زمانی بود که 118 پیکر را شناسایی کرده بودیم، اما اجازه برگزاری تشریفات برای انتقال آن‌ها را نداده بودند و 5 هزار قبر را برای دفن پیکرها آماده کردند. دقیقا در زمان برگزاری جلسه هیات ایرانی با مسئولان سعودی، مقام معظم رهبری بیانات خود را در نوشهر ایراد فرمودند. دیدیم که چگونه در عرض چند دقیقه رفتار هیات سعودی تغییر کرد. عامل بعدی؛ ایثار، اعتقاد و گذشت مرکزی پزشکی حج و زیارت بود.

اوحدی با اشاره به آمار دقیق شهدای فاجعه منا بیان کرد: 477 شهید در حادثه مکه به شهادت رسیدند که 465 نفر از شهدای فاجعه منا محسوب می شوند. 4 نفر از این تعداد، مجروحینی بودند که در اثر عوارض آسیب در فاجعه منا در ایران به شهادت رسیدند. 39 شهید در مقبره الشهدای مکه به خاک سپرده شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب که از 79 خانواده شهید اجازه دفن در کشور عربستان گرفته شد، افزود: از خانواده هر شهید 2 یا 3 نفر از بستگان برای انجام آزمایش DNA به عربستان اعزام شدند؛ چرا که محل دفن تنها به خانواده شهدا اعلام می شد و هر کس که به عربستان مشرف شد، از محل دقیق دفن آگاه شد.

اوحدی تصریح کرد: بعد از قطع روابط به دلیل عدم صدور ویزا برخی از خانواده ها موفق به اعزام نشدند. سه نفر از خانواده‌ها درخواست برگشت پیکر را داشتند؛ که به دلیل قطع روابط این کار صورت نگرفت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما