شناسهٔ خبر: 15058548 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آخرین اخبار از سیل و طوفان در استان‌های شمالی

امدادرسانی در شهرهای شمالی ادامه دارد/ تعداد کشته‌های طوفان و سیل به ۷ تن رسید/ بازسازی خطوط برق، گاز و تلفن تا ظهر امروز

طوفان به ۱۳ شهرستان، از ۲۲ استان مازندران خسارت زده است که بیشترین خسارت‌ها در آمل، قائمشهر و بابل گزارش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نسیم آنلاین»، تلاش مردم و دستگاه های دولتی و عمومی در استان های گلستان و مازندران برای ترمیم و جبران خسارت های توفان و سیلاب دو روز گذشته ادامه دارد و قرار است خطوط انتقال آب، برق، گاز و تلفن تا ظهر امروز بطور کامل وصل شود.

دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با استانداران مازندران و گلستان از آخرین وضع روند رسیدگی به خسارت دیدگان سیل و طوفان در این استان‌ها مطلع و خواستار بسیج امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان شد.

جهانگیری از دستگاه‌ها و نهادهای امدادرسان استان‌های مازندران و گلستان به خاطر اقدامات امدادرسانی برای رسیدگی به حادثه دیدگان قدردانی کرد و ادامه روند کمک رسانی را با حداکثر توان و بسیج امکانات به مردم مناطق خسارت دیده در این استان ها خواستار شد.

ربیع فلاح استاندار مازندران در گفتگو با شبکه خبر تصریح کرد: کلیه اقدامات امدادی تا ظهر شنبه به پایان می رسد و خطوط انتقال آب، برق و گاز و تلفن که در برخی از مناطق آسیب دیده، بازسازی می شود.

دیروز در مازندران ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد تا موضوع امداد و جبران خسارت های توفان و سیل به ویژه در بابل بررسی شود.

توفان به 13 شهرستان، از 22 استان مازندران خسارت زده است که بیشترین خسارت ها در آمل، قائمشهر و بابل گزارش شده است.

مدیریت بحران استانداری مازندران اعلام کرد: بیش از 50 هزار متر مربع ایرانیت برای ترمیم سقف واحدهای مسکونی و غیرمسکونی آسیب دیده تهیه شده  که توزیع خواهد شد.

قطع برق مهم ترین مشکل ایجاد شده براثر توفان بود. شرکت توزیع برق مازندران اعلام کرد: برای حل مشکل قطع برق، 50 گروه کمکی از استان های تهران، سمنان و گلستان به مازندران عزیمت کردند.

خسارت سیل در استان گلستان هم زیاد بوده است. آب سه روستای شهرستان رامیان در گلستان همچنان قطع است. متاسفانه 4 تن از هموطنانمان در بارندگی ها اخیر شرق استان گلستان جان باختند.

در گلستان شدت بارش و رگبار به اندازه‌ای بود که ساعاتی از نیمه شب برق شهر گرگان در بیشتر نواحی قطع شد.

دیروز فرماندار مراوه تپه در استان گلستان اعلام کرد: سه نفر از اعضای یک خانواده در سیلاب مراوه تپه در شرق گلستان جان باختند.

همچنین فرماندار آزادشهر گلستان نیز گفت: بر اثر صاعقه یک تن در روستای قزلجه آزادشهر جان باخت.

سیل در شهر

سید محمدرضا رضوی، مدیرکل هواشناسی گلستان که نسبت به وزش توفان و جاری شدن سیلاب هشدار داده بود، اعلام کرد فعالیت این سامانه ناپایدار جوی تا شنبه ادامه خواهد داشت و دمای هوا نیز به طور نسبی بین 6 تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می یابد.

این عضو شورای هماهنگی مدیرت بحران استان گلستان از شهروندان و دستگاه های اجرایی خواست هشدارها و اخطاریه های هواشناسی را جدی بگیرند.

رضوی تصریح کرد: این اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها در برگیرنده تجربیات و پیش‌بینی‌های علمی است و بی‌توجهی به آنها ممکن است موجب بروز اتفاقی ناگوار شود. بر این اساس از مردم درخواست می‌شود طی این روزها از حضور در حریم رودخانه‌ها خودداری کرده و همچنین از شنا کردن در رودخانه‌ها و دریا به شدت پرهیز کنند.

سیل در شهر

علی عبدی، رئیس پلیس‌راه استان گلستان از بسته شدن محور فرودگاه گرگان و گیرافتادن خودروهای مسافران در محور گرگان به جلین خبر داد.

عبدی تصریح کرد: روز جمعه در مسیر گرگان به جلین رودخانه طغیان کرده و برخی از خودروها داخل آب گیر کردند که با کمک نیروهای امداد نجات یافتند.

رئیس پلیس‌راه استان گلستان خاطرنشان کرد: در محور گرگان به آق‌قلا بخصوص در بریدگی فرودگاه گرگان و روستای قربان‌آباد نیز آب به سطح جاده وارد شد و مسیر کاملا بسته شد. با این حال، در باقی محورهای استان گلستان هرچند آب‌گرفتگی وجود داشت اما تردد انجام شد.

رئیس پلیس‌راه استان گلستان با اشاره به وضعیت جوی حاکم بر استان تصریح کرد: تقاضای ما از مسافران این است که از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، جنگل‌ها و مناطق مستعد حوادث همانند سیل خودداری کنند. رعایت سرعت مطمئنه، افزایش توجه رانندگان به جلو، عدم تعجیل در تردد و توجه به علائم نصب شده کنار جاده از مهمترین نکات ایمنی در هنگام رانندگی در وضعیت بارندگی است.

نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی مازندران نیز، بابیان اینکه بیشترین طوفان با سرعت 130 کیلومتر برای چند لحظه در شهرستان قائمشهر ثبت‌شده است افزود: شدت این طوفان که از ساعت 4 بامداد جمعه از سمت غرب مازندران شروع شده بود، در شهرهای آمل 94کیلومتر، نوشهر65 کیلومتر، قائم‌شهر 130کیلومتر و ساری 80کیلومتر بر ساعت ثبت‌شده است.

این کارشناس هواشناسی افزود: همچنین با تأثیر این سامانه تاکنون آمل 68 میلی متر ونوشهر 47 میلی‌متر بیشترین بارش را داشته اند.

سیل در شهر

داداشی تصریح کرد: روز شنبه هوای استان نیمه ابری و ابری پیش بینی شده است.

تندباد در برخی از نقاط مازندران خسارت‌هایی داشته است و به ویژه در سربندی ساختمان ها و شکستن درخت ها و قطعی برق و آبگرفتگی معابر مشکلاتی ایجاد کرد، اما خوشبختانه تاکنون هیچگونه مصدوم و یا کشته ای گزارش نشده است.

بر اساس اطلاعات هواشناسی، دمای هوا در سواحل خزر تا 8 درجه کاهش داشته است.

پیش بینی

سازمان هواشناسی اعلام کرد با عبور جبهه سرد شمالی از شرق دریای خزر و شمال شرق کشور امروز شنبه بارش ملایم باران و و رخداد مه در استان های شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

توصیه می‌گردد به دلیل محدودیت دید ناشی از مه آلود بودن برخی از جاده کوهستانی در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی در صبح روز شنبه هنگام تردد از این مناطق احتیاط کامل صورت گیرد.

همچنین تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی بیانگر تشکیل توده گرد وخاک در شمال کشور عراق وحرکت آن به شمال غرب کشور طی روز شنبه می‌باشد که سبب کاهش کیفیت هوا و دید افقی دربخش هایی از استان‌های آذربایجان غربی وکردستان خواهد شد.

روزهای شنبه و یکشنبه سرعت وزش باد در شمال سیستان وبلوچستان، بویژه در منطقه زابل افزایش م‌یابد از این رو باد و گرد و خاک و کاهش دید افقی در این مناطق نیز دور از انتظار نمی‌باشد. از این رو توصیه می‌شود اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی انجام گیرد.

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات در گفتگو با «نسیم آنلاین»، در خصوص مجموعه اقدامات هلال‌احمر و نیروهای امدادی جهت کمک به حادثه‌دیدگان گفت:‌ سیل و طوفان نیز طی 24 ساعت گذشته 5 استان مازندران، گلستان، سمنان، اردبیل و آذربایجان شرقی را درگیر کرده و 21 شهرستان متأثر از این حادثه شده است.

چرخساز با اشاره به امدادرسانی 6 هزار و 341 حادثه‌دیده افزود: 20 نفر از طریق برپای 5 دستگاه چادر اسکان اضطراری یافته و 3 مصدوم نیز به مرکز درمانی انتقال یافتند. 

وی از فوت 4 نفر به دلیل سیلاب در روستاهای آق‌ لور،‌ کلاله و شهر آمل خبر داد و اعلام کرد:‌3 نفر نیز به دلیل برخورد صاعقه در آمل،‌ آزادشهر و قائم‌شهر جان خود را از دست داده‌اند.

چرخساز با اشاره به تخلیه 56 واحد مسکونی از آب گفت: 4 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رها شده و هم اکنون امدادرسانی به حادثه‌دیدگاه توسط 294 امدادگر ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما