«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد میگوید: «تقاضا در بازار تجاری عامل کلیدی در رشد بازار تبلتهای جداشدنی است. در واقع مهمترین جایگزین کامپیوترهای رومیزی قدیمی همین تبلتهای جداشدنی هستند و به همین دلیل انتظار میرود روند رشد خوبی در پیش داشته باشند. تبلتهای مبتنی بر ویندوز و iOS در حال حاضر دوره رکود را پشت سر میگذارند و نسخه جدید اندروید رشد گوگل در بازار تبلت را همچنان تضمین میکند.» با تغییر سلیقه و تقاضای بازار به سمت تبلتهای جدا شدنی انتظار میرود تبلتهای کوچک هم سهم خودشان از این بازار را به رقبای کوچکتر واگذار کنند. 55 درصد از کل تبلتها در سال 2016 اندازه 9 اینچی یا کوچکتر داشتهاند. با این حال اما پیشبینی میشود که تا سال 2020 این سهم به 40 درصد کاهش پیدا کند. این روزها تبلتهای کوچک با قیمتی ارزان در بازار عرضه میشوند و به تدریج جای خودشان را به رقبای بزرگتر و بهتر میدهند. کاهش قیمت در کنار تقاضای بالا برای تبلتهای بزرگ و تبلتهای جداشدنی در نهایت به افزایش تولید و عرضه تبلت از طرف تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی منجر میشود. هرچند تبلتهای جدا شدنی روند رو به رشدی دارند، اما همچنان تبلتهای ساده به مسیر خودشان برای کسب بیشترین سهم از صادرات جهانی تبلتها ادامه میدهند. 85درصد از تبلتهای صادر شده در سال 2016 ساده هستند و این میزان تا سال 2020 به 68درصد کاهش مییابد. اغلب این تبلتهای ساده هم در بازارهای نوظهور و در حال توسعه که مصرفکنندگان به دنبال ابزارهای کامپیوتری ارزانقیمت هستند، به فروش میروند.