شناسهٔ خبر: 15056192 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

IDC بررسی کرد

خروج بازار تبلت از رکود

دنیای اقتصاد: بازار تبلت که سال‌های گذشته را با رونق خوبی پشت‌سر گذاشته، مدتی رکود را تجربه می‌کند. کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند روند رکود بازار جهانی تبلت همچنان تا پایان سال 2016 هم ادامه داشته و در پایان سال جاری میلادی این بازار شاهد کمترین میزان رشد سالانه تاریخ خود یعنی 5/ 11- درصد باشد. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع تبلت تا پایان سال 2016 به 4/ 183 میلیون دستگاه می‌رسد. کارشناسان این موسسه انتظار دارند که روند رشد از سال 2018 دوباره به بازار جهانی تبلت‌ها بازگردد و تا سال 2020 هم ادامه داشته باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت‌ها در سال 2020 به 2/ 194 میلیون دستگاه برسد که در این میان تبلت‌های جداشدنی سهم قابل توجهی از این رشد را در اختیار داشته و گوی سبقت را از رقبای قدیمی خودشان می‌ربایند.

صاحب‌خبر -

 

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «تقاضا در بازار تجاری عامل کلیدی در رشد بازار تبلت‌های جداشدنی است. در واقع مهم‌ترین جایگزین کامپیوترهای رومیزی قدیمی همین تبلت‌های جداشدنی هستند و به همین دلیل انتظار می‌رود روند رشد خوبی در پیش داشته باشند. تبلت‌های مبتنی بر ویندوز و iOS در حال حاضر دوره رکود را پشت سر می‌گذارند و نسخه جدید اندروید رشد گوگل در بازار تبلت را همچنان تضمین می‌کند.» با تغییر سلیقه و تقاضای بازار به سمت تبلت‌های جدا شدنی انتظار می‌رود تبلت‌های کوچک هم سهم خودشان از این بازار را به رقبای کوچک‌تر واگذار کنند. 55 درصد از کل تبلت‌ها در سال 2016 اندازه 9 اینچی یا کوچک‌تر داشته‌اند. با این حال اما پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 این سهم به 40 درصد کاهش پیدا کند. این روزها تبلت‌های کوچک با قیمتی ارزان در بازار عرضه می‌شوند و به تدریج جای خودشان را به رقبای بزرگ‌تر و بهتر می‌دهند. کاهش قیمت در کنار تقاضای بالا برای تبلت‌های بزرگ و تبلت‌های جداشدنی در نهایت به افزایش تولید و عرضه تبلت از طرف تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی منجر می‌شود. هرچند تبلت‌های جدا شدنی روند رو به رشدی دارند، اما همچنان تبلت‌های ساده به مسیر خودشان برای کسب بیشترین سهم از صادرات جهانی تبلت‌ها ادامه می‌دهند. 85درصد از تبلت‌های صادر شده در سال 2016 ساده هستند و این میزان تا سال 2020 به 68درصد کاهش می‌یابد. اغلب این تبلت‌های ساده هم در بازارهای نوظهور و در حال توسعه که مصرف‌کنندگان به دنبال ابزارهای کامپیوتری ارزان‌قیمت هستند، به فروش می‌‌روند.