شناسهٔ خبر: 15035965 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت تولید محتوا و سواد رسانه‌ای:

استفاده از ابزارهای متصل به فضای مجازی دقت و توجه خاصی را می‌طلبد

مدیرعامل شرکت تولید محتوا و سواد رسانه‌ای گفت: ثمره شناخت سواد رسانه‌ای برای مخاطبان، یافتن رژیم خاص رسانه‌ای است لذا باید در استفاده از ابزارهای متصل به فضای مجازی دقت و توجه لازم را داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بابل، حامد امامی صبح امروز در نشست آموزشی سواد رسانه‌ای در جشنواره قرآنی مصباح الهدی و نورالهدی مازندران، اظهار کرد: الزاما در ارتباط ما با رسانه آنچه که به ما گفته‌اند، رخ نمی‌دهد چرا که در پس همه برنامه‌ها در حال انجام هدف خاصی نهفته است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی به شکل گسترده جنبه‌های مختلف زندگی افراد در جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: زمانی که دنیای جدید به وجود آمد، تقسیم نقش در ابعاد مختلف صورت گرفت، یکی از مهم‌ترین موارد در قالب صنعت تبلیغات به وجود آمد، چرا که با قرارگیری در کنار قدرتمندان در جهت تغییر افکار مردم به‌کارگیری شد.

این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه دلیل اهمیت تبلیغات، در قدرت مدیریت افکار عمومی آن نهفته است، تصریح کرد: در 100 سال گذشته هر نوع اختراعی که ماهیت اجتماعی داشته، به واسطه چنبره تبلیغات از اصل خود دور شده است و این امر به واسطه وجود زبان پنهان جهانی است.

این مسؤول با بیان اینکه زبان پنهان جهانی در دنیای کنونی به ابزاری برای تولید ثروت تبدیل شده است، ادامه داد: کمتر از یک درصد مردم جهان به این قدرت و زبان دست یافته و از آن آگاهی دارند، لذا باید از ویژگی‌های مختلف آن آگاه بود و با برنامه‌ریزی و شناخت از آن بهره گرفت.

امامی با اشاره به اینکه توان دستیابی، تحلیل، ارزش‌گذاری و تولید رسانه در اشکال مختلف به شکل کلی مفهوم سواد رسانه‌ای را بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: تفکر انتقادی در مورد رسانه سبب استفاده هوشمندانه از ابزارهای مختلف رسانه می‌شود، این شناخت نیازمند آگاهی از کلید واژه‌هایی چون کشف رابطه اقتصادی تولید محتوا، فهم و نقد سبک‌های زندگی ترویج یافته، فهم کلیشه‌سازی‌های صورت گرفته، فهم اهداف سیاسی پنهان و درک آثار فرهنگی و اجتماعی استفاده از رسانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ما با نسلی سر و کار داریم که دنیای واقعی را ما به ازای دنیای مجازی می‌داند و احساس می‌کنند زندگی برگشت‌پذیر است، لذا باید مراقب تفکیک فضای مجازی و واقعی بود، یادآور شد: ساختگی و غیر واقعی بودن، بهره‌گیری از زبان ساختگی بر مبنای قوانین خود، داشتن پیام‌های گوناگون از سوی رسانه‌های یکسان برای افراد، بهره‌گیری از زوایای دید و ارزش‌های خاص برای هر رسانه و برنامه‌ریزی برای کسب سود یا امتیاز خاص پنج ویژگی است که با شناخت آن می‌توان مفهوم اصلی فضای مجازی را درک کرد.

مدیرعامل شرکت تولید محتوا و سواد رسانه‌ای گفت: ثمره شناخت سواد رسانه‌ای برای مخاطبان، یافتن رژیم خاص رسانه‌ای است لذا باید در استفاده از ابزارهای متصل به فضا مجازی دقت و توجه لازم را داشت.

انتهای پیام/86009/ن30/