شناسهٔ خبر: 15025200 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

7شرکت خدمات خودرويي مردود شدند

صاحب‌خبر -

مدير مهندسي بازرسي خدمات شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران از مردود شدن سه شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي سبک و همچنين چهار شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي سنگين براساس ارزيابي عملکرد سال 1394 اين شرکتها خبر داد.

به گزارش ايسنا، محسن سليمي گفت : شرکتهاي عرضه‌کننده خودرو در سال 1394 براساس ويرايش چهارم دستورالعمل شرايط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مورد بررسي و رتبه‌بندي قرار گرفتند که حوزه‌هاي مورد ارزيابي در اين مدل شامل سه بخش ارزيابي سيستم خدمات پس از فروش شرکتهاي عرضه‌کننده خودرو براساس الزامات تعيين شده در قانون و آيين‌نامه، ارزيابي تعميرگاه‌هاي مجاز تحت پوشش شرکتهاي عرضه‌کننده خودرو و سنجش رضايت مشتريان از خدمات دريافتي از شبکه خدمات پس از فروش است.

وي خاطرنشان کرد: در ارزيابي سال گذشته (1394) شاخص‌هاي ارزيابي و رتبه‌بندي شرکت‌ها با توجه به ويرايش جديد اين دستورالعمل به استاندارهاي بين‌المللي نزديکتر و سختگيرانه‌تر شد به‌گونه‌اي که شرکت‌ها با امتياز 85 تا 100 در رتبه يک، امتياز 70 تا 85 در رتبه دو، امتياز 55 تا 70 در رتبه سه و امتياز کمتراز 55 در رتبه چهار قرار ‌گرفتند.

مدير مهندسي بازرسي خدمات شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران ادامه داد: در ارزيابي سال گذشته شاخص ضريب خدمت به ارزيابي‌ها اضافه شد که براساس آن بررسي مي‌شود چند درصد از مشتريان پس از پايان دوره گارانتي براي دريافت خدمات به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو مراجعه مي‌کنند و علاوه بر آن در حوزه نظرسنجي از مشتريان نيز شاخص‌ها براساس نيازهاي شهروندان، به‌روز شده است.

وي افزود: چنين تغييراتي باعث شد شاخص‌هاي ارزيابي خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته سختگيرانه‌تر شده و به دنبال آن امتياز اين شرکت‌ها در رده‌بندي نسبت به سال قبل از آن (1393) تغييراتي داشته باشد به‌گونه‌اي که در حوزه خدمات پس از فروش خودروهاي سبک در سال 1394 از 20 شرکت مورد ارزيابي، هيچ شرکتي نتوانست رتبه يک را کسب کند، 20 درصد شرکت‌ها در رتبه دو، 65 درصد در رتبه سه و 15 درصد در رتبه چهار قرار گرفتند. همچنين در حوزه خدمات پس از فروش خودروهاي سنگين نيز از 15 شرکت مورد ارزيابي، هيچ يک موفق به کسب رتبه يک و دو نشده و 73 درصد در رتبه سه و 27 درصد در رتبه چهارم خدمات قرار گرفتند.

سليمي با بيان اينکه براساس آيين‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رتبه چهار خدمات پس از فروش قابل قبول نبوده و شرکت‌هايي که در اين رتبه قرار مي‌گيرند عملکرد آنها مردود شناخته مي‌شود، تصريح کرد: براساس ارزيابي سال 1394 در حوزه خدمات پس از فروش خودروهاي سبک سه شرکت و همچنين در حوزه خدمات خودروهاي سنگين چهار شرکت مردود شناخته شدند. طبق قانون شرکت‌هايي که عملکرد آنها براساس ارزيابي‌ها مردود شناخته شده بايد در بازه زماني مشخص برنامه خود را براي اصلاح عملکرد و ارتقاي سطح خدمات به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده و پس از آن دوباره عملکرد آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

برچسب‌ها: