شناسهٔ خبر: 15000095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

سیستم اکتشاف و استخراج معادن ایران مشابه دوران باستان است

صاحب‌خبر -

معدن

سعید متصدی در حاشیه نشست خبری امروز خود در  پاسخ به ایسنا، افزود: ما در یکی دو سال گذشته در بحث ضوابط زیست محیطی معادن فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده‌ایم و یک سری ضوابط زیست محیطی را تدوین کرده‌ایم که در حوزه معاونت انسانی نهایی شده است و برای بحث و بررسی‌های حقوقی در حال پیگیری است.

وی افزود: امیدواریم این موضوع در یکی دو هفته آینده به نتیجه برسد و این ضوابط زیست محیطی به عنوان مصوبه دولتی به محیط زیست کمک کنند.

متصدی با بیان اینکه تغییراتی در قانون معادن طی چند سال اخیر انجام شده است ادامه داد: معادن به صورت بی رویه‌ای در حال گسترش هستند مانند معادن شن و ماسه، معادن آهک و سنگ که ملازمات زیست محیطی را به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند و حتی به ملاحظات زیبایی شناسی منطقه هم توجهی ندارند و تقریبا در جاده‌های کشور چیزی جز باطله‌های معدنی نیست.

وی گفت: جای تاسف دارد که در قرن 21 سیستم اکتشاف و استخراج معادن ما مشابه دوران باستان انجام می‌شود و در زمینه ملاحظات زیست محیطی معادن بسیار عقب هستیم. این موضوع باید ساماندهی شود.

متصدی ادامه داد: بحث‌های مربوط به بازیابی، برچیده شدن معادن و مسائل مربوط به بهره برداری و اکتشاف معادن جزو ضوابط زیست محیطی معادن است و امیدواریم با توجه به مصوبه دولت بتوانیم مدیریت مناسبی بر معادن داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این معادن نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه از نظر ایمنی هم دچار مشکل هستند و همچنین معادنی که به اتمام می‌رسند باید مدیریت و بازیابی شوند و محیط به حالت اولیه خود برگردد که متاسفانه این امر در معادن کشور اتفاق نمی‌افتد. امیدواریم با توجه به ضوابط زیست محیطی و ضوابط زیبایی شناسی بتوانیم چهره مناسبی از معادن کشور داشته باشیم همچنانکه استخراج معادن یک الزام است و کشور ما نمی‌تواند وابسته به اقتصاد نفتی باشد و معادنی باید به عنوان نعمت خدادادی با بهره برداری مناسب و مدیریت زیست محیطی بهره برداری شود.

وی ادامه داد: با وضعی که در حال حاضر معادن کشور دارند، هیچ کدام از مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار نمی‌دهند. در ارتباط با بهره برداری معادن باید منابع زیست محیطی مان مثل آب، خاک و جنگل‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری مورد توجه قرار گیرند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخورد با خودروهای فرسوده در کشور به خوبی انجام نمی‌شود و در مصوبه جدید دولت در بحث مربوط به هوای پاک بحث برخورد با خودروهای فرسوده و عدم دادن خدمات به آنها مطرح شده است.

متصدی در مورد پروژه‌های انتقال آب گفت: این پروژه‌ها باید جزو 59 مورد مشمول ارزیابی قرار گیرند. پروژه‌های مشمول ارزیابی باید ارزش آنها بیشتر از انجام مطالعات زیست محیطی باشد و اثرات زیست محیطی بیش از حد توجه داشته باشند ولی به طور کلی همه پروژه‌های انتقال آب باید ملاحظات زیست محیطی در خور آن منطقه را رعایت کنند.

متصدی درباره به کارگیری خودروهای برقی نیز گفت: اروپا در استراتژی‌های خود تاکید بر استفاده از خودروهای دیزلی داشته است اما امروز با معضل ذرات PM2.5 ناشی از خودروهای دیزلی مواجه شده است زیرا که استفاده از خودروهای دیزلی استراتژی غلطی بوده و ذرات ناشی از خودروهای دیزلی از طریق ریه جذب شده و وارد خون می‌شوند و همچنین باعث افزایش میزان کلسترول می‌شوند و امروزه اروپا در حال کاهش استفاده از خودروهای دیزلی و جایگزینی آن با خودروهای برقی است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست مخالف استفاده از خودروهای دیزلی است زیرا که مردم مدیریت مناسبی در جهت نگهداری این خودروها انجام نمی‌دهند. مشکل دیگر خودروهای دیزلی مشکل تامین سوخت این خودروها است. سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند که خودروهای برقی را جایگزین این گونه خودروها کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ارتباط با آلودگی هوا آنچه منابع علمی می‌گویند بحث کمتر مصرف کردن سوخت است گفت: باید به سمت خودروهایی که سوخت کمتری استفاده می‌کنند برویم و همچنین سوخت خود را استاندارد کرده و هر خودرویی را که تولید می‌کنیم استاندارد سوختی آن را هم عرضه کنیم و نیز خود مردم باید در مصرف سوخت صرفه جویی داشته باشید.

وی درباره سدسازی‌ها در کشور گفت: در ارتباط با مهار آب و ذخیره سازی آن یکی از مباحث مهم سدسازی است. موضوع سدسازی در دنیا برای کنترل آب مطرح است و سازمان محیط زیست هیچ گاه سدسازی را رد نمی‌کند.

وی ادامه داد: سدسازی باید با توجه به ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام شود و سازمان حفاظت محیط زیست سدسازی‌های بدون ارزیابی و ملاحظات زیست محیطی را متوقف خواهد کرد.

برچسب‌ها: