شناسهٔ خبر: 14999024 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

روایت حجت‌الله ایوبی از عملکرد سه ساله سازمان سینمایی

فیلم‎های هنروتجربه باوقار و احترام در تمام کشور اکران می‌شود

هفته دولت بهانه خوبی است تا عملکرد دولت‎مردان در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. در این میان حوزه فرهنگ و هنر و بخصوص سینما هم از نظر دور نمی‌ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گفت‌وگو با حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی به بررسی عملکرد سه ساله این سازمان و نیز حواشی که طی این مدت گریبانگیر سینما شده‌،پرداخته است. فرازهایی از صحبت‌های ایوبی را در این گفت‌وگو می‌خوانید.

– فکر کنم در بین مدیران فرهنگی جزو کم شانس ترین مدیران هستم. من وارد فضایی شدم که سینما دوران بسیار پر تنشی را گذارنده بود، حتی ملهتبتر از دوران اوایل انقلاب. آن زمان بلافاصله حضرت امام(ره) از سینما دفاع کردند و مساله حل شد. اما ما در دورانی وارد سینما شدیم، که سینما گرفتار اختلافات داخلی فراوان و بی‌سابقه بود. سینما بر صندلی بدگمانی و اتهام نشسته بود. و این صندلی که اکنون من اینجا نشستهام، اتاق عملیات بههم ریختن سینمای ایران بود. فضای درگیریها، بسته شدن خانه سینما، یاس و ناامیدی و عدهای که سینما را کلا رها کرده بودند.

– به سینمای ایران ایمان داشتم، هم زمانی که رایزن فرهنگی در پاریس بودم، و هم وقتی که در اکو بودم از غرب و شرق و از بیرون به سینمای ایران نگاه کرده بودم و دیده بودم چطور با احترام و شگفتی به سینمای ایران می نگریستند. من همیشه از مذاکرات ۵+ ۱ مثال میآورم؛ نقطه مشترک این شش کشور سینما بود. ما جزو نوادر کشورهای جهان هستیم که صنعت سینما داریم. هم بازار دارد، هم مخاطب، و هم توسط یک عده‌ای با اشتیاق دنبال میشود. میدانستم سینمای ایران حقش این نیست. اما بدشانسیام این بود که، مدیرانی از اینجا رفتند اما دلشان هم‎چنان اینجا بود. از همان ابتدا بارها این را گفتهام، یک سازمان سینمایی درسایه با ساختمان و امکانات و بودجه و… یکی از اهداف خود را اذیت و آزار مدیران سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید تعریف کرده بودند.

-ما همان سال اولی که سازمان را تحویل گرفتیم در نخستین سال فروش به ۵۴ میلیارد رسید که بخشی از آن میوه دیجیتال شدن سینماها بود. سال بعد به ۷۴ میلیارد و امسال در ماه چهارم ۷۰ میلیارد را هم رد کردیم. پس ما طی سه سال یک روند صعودی و فزاینده داشتیم که نشان می دهد سینما از بحران بیرون آمده و راه ترقی را به سرعت می‌پیماید. استقبال از سینما پس از سالهای سال، به یک پدیده تبدیل شده و همچنان ادامه دارد. مردم بعد از سالها صفهای سینما را میبینند. این رونق کسب و کار سینما سبب شده است همین الان صد سالن سینما در حال ساخت داشته باشیم. روزهای اول موج تعطیلی سینماها بود و اکنون موج بازگشایی سینماها و نکته مثبت آن همکاری و حضور شرکتهای خصوصی است.

– روزی که سازمان سینمایی را تحویل گرفتیم کمتر از ۳۰۰ پرده داشتیم و در حال حاضر حدود ۵۰۰ پرده سینمایی فعال داریم. از چندین سالن سینمایی در مجتمعهای تجاری معروف تهران تا مثلا سالنهای قدیمی در شهرهای مختلف که دوباره احیا یا ساخته شده است بهرهبرداری شد. در جشنواره فجر هم تعدادی از اینها رونمایی میشود. همچنین چندین درخواست ساخت سالن سینما داریم. یکی از اتفاقهای خیلی مهم اینکه ما از سینمای نگاتیو عبور کردیم و سینما در این دولت، دیجیتال شد. اتفاق زیرساختی و مهم دیگر این است که تمام سینمای ایران مکانیزه است. یعنی هر بلیتی که در سراسر کشور فروخته میشود در تهران ثبت و اعلام میشود. شاید به نظر اتفاق سادهای باشد اما آرامشی در سینما ایجاد کرد. تهیهکنندگان همیشه نگران بودند که از میزان فروششان اطلاع ندارند، اما حالا میدانند چقدر فروش واقعی داشتهاند. تحول زیرساختی دیگر سامانه نمایش درخواستی(سند) یا همانVOD  است. ۵-۶ سال دیگر میتوان به عنوان انقلاب تصویر از آن یاد کرد؛ تمام زیر ساختهایش فراهم شده است. مدرسه ملی سینما از منظر من یک کار زیرساختی مهم است، که با هدف پر کردن خلاء بحث آموزش و برای افزایش پژوهش و بالابردن دانش سینمایی جوانان، با سختگیری فراوان راه انداختیم. بخش بزرگی از اهالی سینما همراه آن هستند. فکر میکنم در سالهای بعد از این شجره طیبه یاد خواهد شد.

-آقای کیارستمی بارها به من گفته بودند که « هرجای دنیا میروم پُز هنر و تجربه را میدهم». حتی حاضر بودند نامشان به عنوان هیات موسس هنروتجربه به عنوان یک کار دولتی بیاید اما بیماری ایشان  اجازه نداد. هنروتجربه امید و نشاطی در بین اهالی سینما ایجاد کرد. فیلمهای ارزشمند هنری را از سیطره فیلمهای بدنه خارج کرد. سینمای بدنه هم نفس کشید، بخشی از رونق فروش را مدیون جدا شدن فیلمهای هنروتجربه هستیم. این فیلمها با وقار و احترام در تمام کشور نمایش داده میشوند. تقریبا هر ماه هم یک سالن هنروتجربه افتتاح میشود. از طرفی هنروتجربه فرصت نمایش را در اختیار بخش بزرگ‌تری از تولیدات سالانه قرار میدهد و یک طرح عدالتمحور در سینما است. هرچند ما شعار عدالتخواهی را در بوق و کرنا نکردیم، اما در تقسیم یارانه‌های فرهنگی به جامعه متکثرتری معتقد بودیم و عمل کردیم. مثلا پیشتر، فروش تهران ۹۰ درصد کل فروش بود در حالی که اکنون سهم شهرستانها حدود ۴۵ درصد از آمار فروش فیلمها است. اکران فیلمها در تهران و شهرستان همزمان است.. ما سال اول جشنواره فجر را تقریبا در تمام استانها برگزار کردیم، امسال هم دوست داریم این اتفاق بیافتد.

– امسال باید مدرسه ملی را نهادینه کنیم. جناب آقای دکتر جنتی با جدیت مسائل مدرسه را دنبال میکنند و پشتیبان اصلی آن هستند. همچنین طرح بلند پروازانهای به نام سینما سلام داریم که مقدماتش فراهم شده است. سینماهای سیار با امکانات دیجیتال و ردگیری از طرق جیپیاس که امکان ارسال فیلم از طریق شبکه با ضریب اطمینان صددرصدی را دارد و مهندسین ایرانی با شیوه مهندسی معکوس طراحی کرده‎اند. امیدواریم در روز ملی سینما از این طرح رونمایی کنیم. این طرح، در راستای تحقق وعده وزیر محترم ارشاد و برنامههایی که در روز اول در مجلس مطرح کردند اجرا می‎‎شود. البته راهاندازی وی او دی و هم‎چنین ادامه ساخت و سازها سالنها، همچنان از کارهای باقی مانده این دوره از دولت تدبیر و امید است.

– از نظر محتوا، درصد فیلمهای دینی، ارزشی، دفاع مقدس و اجتماعی امیدآفرین، که هم مردم‎پسند باشد و هم باکیفیت در این دوره به صورت چشمگیر افزایش یافته و اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. دلیل این امر هم ایجاد فضای اعتماد، عملکرد مثبت شوراهای پروانه ساخت و نمایش خوب بوده است.

///** انتهای خبر **///

نظر شما