به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید متصدی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: طبق مصوبه کاهش آلودگی هوا مقرر شد از اول مهرماه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت های انژکتوری جایگزین شوند.
وی اظهار کرد: البته با توجه به سابقه تولید کنندگان این امکان وجود دارد که بخواهند زمان تعیین شده را تغییر دهند از این رو از بهمن ماه سال گذشته از تولیدکنندگان موتورها خواستیم برنامه حذب و تبدیل خود را به سازمان ارائه دهند که این موضوع مورد تصویب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و دولت قرار گرفته بود.
متصدی ادامه داد: بر این اساس از ابتدای سالجاری سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای ساخت موتورسیکت های کاربراتوری صادر نکرده است مگر اینکه برنامه حذف را ارائه داده باشند لذا پیش بینی ما این است که این کار در زمان تعیین شده انجام شود.
وی گفت: حتی تعدادی مجوز برای تولید موتورسیکت های انژکتوری صادر کرده ایم که این نشاندهنده پیشرفت کار است.
معاون محیط زیست سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان با هرگونه اقدام درراستای افزایش زمان تعیین شده برای تغییر موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری مخالف است.
*** احداث سد فقط با رعایت ملاحظات زیست محیطی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره سدسازی ها در کشور گفت: یکی از مباحث مهار آب، ذخیره سازی، آبخوان ها، آب بندها، کنترل سیلاب و هرز آبها، احداث سد است که در هر کشوری اجرا می شود.
وی افزود: اینکه گفته شود سدسازی ممنوع است درست نیست، هیچ گاه سدسازی را در کل مردود نمی دایم بلکه مساله اصلی و بسیار حیاتی در احداث آن رعایت یک سری ملاحظات زیست محیطی است.
متصدی ادامه داد: در این مدت به 3 تا 4 سد مجوز ساخت داده ایم و در مقابل درخواست احداث 10 تا 15سد را رد کرده ایم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: وقتی ملاحظات زیست محیطی رعایت نشود مشکل ساز می شود یا مساله تبخیر، رسوب و پر شدن در احداث سد هم بسیار حائز اهمیت است که بسیاری از کشورها تلاش می کنند قرار دادن گلوله های پلاستیکی تبخیر را کاهش دهند.
وی گفت: زمانی که گزارش زیست محیطی یک سد نشان دهد که اثرات زیست محیطی آن کاهش یافته و بسیار ناچیز است احداث آن مشکلی ندارد اما مساله این است که در کشور ما در سدسازی ها ملاحظات زیست محیطی رعایت نمی شود که در کشور به وفور دیده میشود.
متصدی افزود: به عنوان مثال سد گتوند یک اشتباه مهندسی است نه یک افتخار مهندسی ، اگر پیش از احداث آن ارزیابی محیط زیستی انجام می شد دیگر امروز با آن کوه نمک دسته و پنجه نرم نمی کرد و یا سد شفارود موجب تخریب هکتارها از جنگل هیرکانی میشود ، بحث سازمان محیط زیست این است که این اثرات سوء چگونه باید جبران شوند.
وی گفت: لذا اگر سد شفارود مطابق با الزامات محیط زیستی حرکت کند شاید بتواند مجوز محیط زیست را دریافت کند البته باید تمام این ملاحظات زیست محیطی قبل از احداث دیده می شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حتی سازمان مانع احداث سدهای زیادی از جمله سد خرسان 3 شده است.
*** ارسال قانون جدید فعالیت معادن به دولت برای تصویب
وی درباره قانون فعالیت معادن گفت: در قانون فعالیت معادن یک سری ضوابط زیست محیطی تدوین کرده ایم که در سازمان محیط زیست نهایی شده است و اکنون در حال بررسی مسائل حقوقی است که بعد به تصویب دولت خواهد رسید تا به عنوان یک مصوبه از آن استفاده کنیم و به نظر می رسد هفته آینده برای تصویب به دولت ارسال می شود.
متصدی افزود: اکنون معاون شن و ماسه و سنگ زیادی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و زیبایی شناختی به صورت بی رویه فعالیت می کنند و از هرجاده ای که عبور می کنیم مملو از نخاله های معدنی است.
وی تاکید کرد:جای تاسف دارد که در قرن حاضر معادن ما همچنان به روش بسیار قدیمی بهره برداری می شوند که امیدواریم با تصویب این قناون جدید نظارت بیشتری بر فعالیت معادن صورت گیرد.
به گفته وی نحوه فعالیت معادن علاوه بر اینکه از لحاظ زیست محیطی مشکل ایجاد می کند از نظر ایمنی هم مشکل ساز است زیرا معادنی که دیگر از آنها بهره برداری نمیشود به حال خود رها می شوند که می تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.
متصدی گفت: هرچند بهره برداری از معادن یک الزام و ضرورت است و ایران با دارا بودن معادن غنی نباید فقط به نفت متکی باشد اما بهره برداری به روش کنونی که نه به محیط زیست و نه ایمنی توجه می شود توجیهی ندارد.
*** طرح انتقال آب تالاب چغاخور مشمول ارزیابی زیست محیطی نیست
وی اظهار کرد: طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی درگذشته اتفاق اتفاده است که کلیت آن در دولت قبل نادیده گرفته شده است.
متصدی گفت: البته با توجه به مصوبه شورای عالی محیط زیست این طرح انتقال جزو 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی قرار نمی گیرد، ارزیابی زیست محیطی فرایندی است که در مورد پروژه ها اعمال می شود اما با توجه به نوع پروژه و میزان خسارتی که به محیط زیست وارد می کند داشتن ارزیابی الزامی می شود.
وی ادامه داد: اما طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی خسارات محیط زیستی زیادی به همراه ندارد از این رو مشمول آن 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی نمی شود.
متصدی گفت: آبی که قرار است از این پروژه منتقل شود مشخص است بنابراین اجازه برداشت بیشتر از آنرا ندارند ، البته برای بررسی بیشتر احداث تونل سبزکوه که مربوط به این پروژه است نیز متوقف شده است.
*** سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است
وی درباره خودروهای هیبریدی اظهار کرد: این موضوع در کشور با جدیت دنبال می شود و سازمان محیط زیست نیز بر آن تاکید دارد.
متصدی افزود: بحثی که امروزه در کشورهای اروپایی مطرح است کاهش خودروهای دیزلی است ، تا چند سال پیش بر خودروهای دیزلی تاکید داشتند اما امروزه مشکلات ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا پیدا کرده اند که مربوط به این خودروها است.
وی ادامه داد: این استراتژی غلطی بود که در اروپا دنبال می شد و امروزه به همین دلیل دچار مشکلات ناشی ازافزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شدند که می تواند از طریق ریه جذب و از جداره روده عبور و وارد خون شود ، حتی بررسی ها نشان داده است که موجب بالارفتن کلسترول خون می شود از این رو در تلاش هستند تا این خودروها را از رده خارج و خودروهای برقی را جایگزین کنند که استراتژی آنها تا سال 2050 است.
متصدی گفت: ما نباید از تجربه شکست خورده دیگر کشورها استفاده کنیم ، سازمان محیط زیست همیشه این موضوع را دنبال کرده است تا مانع این کار شود.
وی افزود: اگر خودروهای دیزلی وارد کشور شوند علاوه بر اینکه مشکل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خواهیم داشت بلکه با مشکلات دیگری هم مواجه می شویم، خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و قطعات انها باید زود به زود تعویض شود در حالی که در کشور ما مردم به مراقبت از خودروهای بنزینی هم اهمیت چندانی نمی دهند.
متصدی ادامه داد: مساله دیگر کم بودن میزان توزیع گازوییل استاندارد در کشور است، در اروپا گازوییل زیر 10PPM گوگرد مصرف می شود در حالی که در کشور ما آنهم در برخی کلانشهرها گازوییل با 50PPM گوگرد توزیع می شود.
وی تاکید کرد: لذا سازمان محیط زیست تلاش می کند خودروهای هیبریدی و برقی را جایگزین کند و مانع توسعه خودروهای دیزلی شود، بر این اساس تسهیلاتی اندیشیده شده است به طوری که در حال حاضر سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است و فقط حق گمرک پرداخت می کنند که این مساله میزان واردات خودروهای هیبریدی را افزایش می دهد.
علمی 9014**1440
زمان تعیین شده برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری تمدید نمی شود
تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمان تعیین شده برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری تمدید نمی شود.
صاحبخبر -