شناسهٔ خبر: 14994671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

طراحی خط ریلی بندر امام خمینی به بصره

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: به منظور رونق تجارتی و ترانزیت کالا از بندر امام خمینی(ره) به شلمچه و تا بصره عراق خط ریلی از سوی منطقه آزاد اروند طراحی شد.

اسماعیل زمانی سه شنبه از خط ریلی و ترانزیتی بندر امام – خرمشهر – اروند و بصره به عنوان کانال خشک سوئز یاد کرد و گفت:این خط، ترانزیت اروند به رازقیه از طریق کانال خشک حوزه مرکزی خاور میانه است.

وی یکی از راهبردهای رونق بندر خرمشهر را توسعه خط آهن خرمشهر و عراق عنوان کرد و افزود:توسعه ریلی بین ایران و عراق عقبه ریلی، دپو و لجستیک نیاز دارد که بندر امام خمینی (ره) جزو این حلقه است.

زمانی، طراحی راه آهن بندر امام و خرمشهر را یادآور شد و گفت:اگرچه راه آهن شلمچه به شبکه سراسری وصل است، تقویت این خط ضروری است و لازم است، شلمچه به بصره از طریق ریلی متصل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:بخش های زیادی از خط ریلی بصره تا سوریه در عراق از بین رفته و باید ترمیم شود و امید است مشکلات امنیتی دولت عراق رفع شود تا این خط نیز بازسازی شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با طرف عراقی در خصوص اجرا و تکمیل خط ریلی شلمچه تا بصره مذاکراتی انجام داد و در این دیدارها مقرر شد، طرف عراقی خط ریلی به طول 27 کیلومتر مسیر شلمچه تا بصره را انجام دهد و ایران، پل 1.5 کیلومتری در مسیر را احداث کند.

زمینه سوخت گیری هواپیماهای خارجی در فرودگاه آبادان فراهم است
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:اگر شرکت نفت همراهی کند فرودگاه آبادان، زمینه سوخت گیری هواپیماهای خارجی که از این مسیر تردد می کنند را دارد و این هواپیماها به جای سوخت گیری در امارات می توانند، در آبادان سوخت گیری کنند و این مهم، رونق تجارت و پیشرفت اقتصادی و ارتباطات بین المللی منطقه را به همراه دارد.

زمانی در بخش دیگری از سخنانش به توسعه فرودگاه و احداث ترمینال جدید اشاره کرد و گفت:امیدواریم تا پایان امسال عملیات اجرایی ترمینال فرودگاه آبادان به پایان رسیده و این ترمینال اوایل سال آینده بهره برداری شود.

لایروبی اروند و شناورسازی مغروقه های باقی مانده از جنگ
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص لایروبی اروند و خارج سازی مغروقه های باقی مانده از جنگ تحمیلی نیز، افزود:این طرح آغاز شده و قرارداد با دو شرکت بزرگ انجام شده است.

زمانی لایروبی دهانه اروند را از برنامه های آینده سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد و افزود:قرار است با طرف عراقی برای لایروبی اروند مذاکره کنیم که اگر طرف عراقی مفاد قرارداد 1975 الجزایر پذیرفت، مشکل ریشه ای حل می شود و اگر نپذیرفت در فاز نخست، سمت ایران لایروبی شده و با توافقات محلی به نتیجه می رسیم.

توسعه زیرساخت های منطقه آزاد اروند در افق 20 ساله با جمعیت 2 میلیون نفر
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:توسعه این منطقه با جمعیت دو میلیون نفری در افق 20 ساله با زاد و ولد صرف محقق نمی شود، بلکه با رونق کسب و کار، کارآفرینی و مهاجرت کارآفرینان، صنعتگران، تجار و بازرگانان محقق می شود.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) قرار دارد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت قرار دارد و با داشتن ظرفیت هایی نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.