محمد فرخزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ورود نهادهای فرهنگی با محوریت و مدیریت یکپارچه توسط شورای فرهنگ عمومی بهعنوان یکی از شاخصهای مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی در کنار کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان میتواند نقش مؤثری در کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات انسانی در شهرها و جادههای استان ایفا کند.
وی سپس اظهار داشت: سایر مشکلات اجتماعی رویکردی نرم و تأثیرگذار بر فرد و خانواده دارد اما تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی یک شوک اجتماعی همراه با حذف فرد و خانواده از جامعه با نتایج زیانبار معلولیت و فروپاشی خانوادهها و بسیاری هزینههای پیدا و پنهان دیگر است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شیراز با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار کشته در طول 10 سال گذشته نشانگر چالشهای عمیق در این حوزه است ادامه داد: اگر همه نهادهای فرهنگی با یکدیگر در امر پیشگیری و آموزش همگام نشوند و شورای فرهنگ عمومی به مسائل ترافیکی و تلفات جادهای ورود نکند، حوادث رانندگی در شهر شیراز و استان فارس همچنان افزایش مییابد.
فرخزاده با بیان اینکه یکی از عوامل مهم بروز حوادث رانندگی، افرادی هستند که مهارت کافی در رانندگی ندارند، تصریح کرد: رانندگی خوب تنها با آموزش رانندگی به دست نمیآید بلکه مهارت کنترل خشم و هیجان، تمرکز و از همه مهمتر تبعیت از قانون است که از یک راننده مبتدی یک راننده ماهر میسازد.
وی با بیان اینکه در چهارماهه نخست سال جاری، 25 درصد جانباختگان حوادث رانندگی موتورسوار، 52 درصد عابر پیاده و 23 درصد سایرین بودهاند، تصریح کرد: آمارها نشان میدهد متولیان فرهنگی استان بهویژه شهر شیراز باید بیش از گذشته با یکدیگر در راستای پرهیز از موازیکاری هماهنگ شده و با اتحاد و انسجام بیشتری برای کاهش سوانح رانندگی و افزایش امنیت تردد خودروها و عبور ایمن عابران همدل شوند چرا که این یک وظیفه انسانی، شرعی و قانونی است و طیف سنی، جنسیتی، حزبی و سیاسی نمیشناسد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شیراز با اشاره به اینکه تمام آسیب دیدگان خواهران، برادران، فرزندان، پدران و مادران ما و عمدتاً ایرانی و مسلمان هستند، افزود: بهطور یقین اتحاد و همدلی نهادهای فرهنگی در حوزههای ستادی و اجرایی میتواند به اصلاح رفتار جامعه در حوزه فرهنگ شهروندی بهویژه رفتارهای درست رانندگی منجر شود.
فرخزاده با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی رانندگان بیشترین قربانیان حوادث رانندگی هستند، بیان کرد: بر اساس این آمار در زمان وقوع تصادف 40.7 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 22.2 درصد عابر پیاده و 35.7 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بودهاند که این امر بیانگر ضعف مهارتهای رانندگان و لزوم توجه بیشتر به امر آموزش و پیشگیری است.
وی یادآور شد: همه دستگاههای فرهنگی و مرتبط با فرهنگ از قبیل شهرداریها، دانشگاهها، سازمان تبلیغات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، سازمان تبلیغات، امور بانوان استان، اداره ورزش و جوانان، بسیج، حوزه هنری، میراث فرهنگی، آموزشوپرورش، علوم پزشکی، روابط عمومیهای ادارات و نهادها و ...باید در کنار هم و بهویژه در کنار پلیس قرار گرفته و بحث آموزشهای مؤثر در زمان اخذ گواهینامه و بعد از آن و آموزشهای عمومی با آثار، روشها و زبانهای مختلف اقدام تا دانش، مهارت، تجربه، رعایت قوانین و اخلاق حرفهای در حوزه فرهنگ رانندگی و آداب ترافیکی را بهعنوان پنج اصل اساسی در استان فارس نهادینه کنند.
وی با بیان اینکه اتحاد و کارایی دستگاههای فرهنگی در اصلاح رفتار جامعه مؤثر است، عنوان کرد: زمانی که همه دستگاهها با هم هماهنگ باشند برنامههای فرهنگی و آموزشی با قدرت و انسجام بهتری انجام میشود و تأثیر آن در جامعه بهمراتب از کارهای جزیرهای و ناهماهنگ بهتر و مؤثرتر خواهد بود.
انتهای پیام/76001/چ40
∎