به گزارش ایرنا، با تصویب طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید وزارتین علوم، آموزش و پرورش و کار در این زمینه نظام آموزش های مهارتی را طراحی کنند.
ساماندهی واحدهای آموزش عالی، طرح نظام جامع مهارتی، رتبه بندی دانشگاه ها و منطقه بندی مراکز آموزش عالی در سطوح فراملی، ملی، منطقه ای و محلی از جمله مصوبات طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم است.
به گفته محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم در آمایش آموزش عالی به آموزش های مهارتی توجه ویژه ای داشته و دانشگاه های فنی حرفه ای و کار و دانش از جمله مراکزی هستند که بر اساس کار و حرفه تالیف شده اند و باید فارغ التحصیلان آنها هم آچار به دست و حرفه ای باشند.
بر اساس طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم، کشور به 10 منطقه دانشگاهی تقسیم بندی شده است.
دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرده که طرح آمایش آموزشی ای را تهیه کرده اما این مطلب با واکنش وزیر علوم مواجه شد.
محمد فرهادی روز گذشته(دوشنبه) در گفت وگو با برنامه تیتر شبکه خبر صدا و سیما گفت: دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه با شعب متعدد در سراسر کشور است و نمی تواند فارغ از طرح آمایش آموزش عالی باشد.
وزیر علوم افزود: دانشگاه آزاد عنوان کرده که طرح خود را ارائه خواهد داد اما به طور حتم باید منطبق بر آمایش آموزش کشور باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با تصویب سند آمایش آموزش عالی، علاوه بر مأموریت گرایی، دانشگاه ها سطح بندی شده و ارتباط معناداری نیز بین تحصیل و اشتغال ایجاد می شود.
مجتبی شریعتی نیاسر در مورد طرح دانشگاه آزاد نیز افزود: طرح آمایش عالی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و ابلاغ شده، برای تمامی زیرنظام ها است.
به گفته وی، قرار نیست هیچکدام از زیرنظام های وزارت علوم طرح آمایشی مستقل داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: اگر هم زیر نظام ها طرحی در این زمینه داشته باشند، ذیل همین طرح آمایش آموزش عالی تعریف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر مفاد هر مصوبه جدیدی برای زیر نظام های وزارت علوم نباید در تناقض با طرح آمایش عالی تصویب شده باشد.
شریعتی نیاسر یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز طرح آمایش آموزش عالی را برای خود کار کرده و در دستور کار ستاد نقشه راه هم هست اما قرار است برنامه های آنان ذیل آموزش عالی وزارت علوم باشد.
وی تصریح کرد: اکنون آنچه که در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده، به وزارت علوم ارائه شده تا با نظرات این وزارتخانه طرح مذکور بررسی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت های وزارت علوم در سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بحث کیفیت مراکز دانشگاهی شامل ساماندهی مؤسسات خرد و نوپای فاقد استاندارد، اولویت اول در این سند است.
وی همچنین افزود: کنترل رشد کمی آموزش عالی که ارتباط معناداری با اشتغال و تحصیل دارد و نیز فراهم کردن فضای رقابتی سالم در بین دانشگاه ها در راستای رشد و اعتلای مراکز علمی کشور، از دیگر اولویت های وزارت علوم در سند آمایش آموزش عالی است.
بر پایه این گزارش بر اساس سند چشم انداز 1404، آموزش عالی کشور باید سرآمد، رقابت پذیر، دارای هویت ایرانی - اسلامی و پیشتاز در منطقه جنوب غربی آسیا باشد.
همچنین اسناد بالادستی چون نقشه جامع علمی کشور، سند تحول علم و فناوری و برنامه پنجم توسعه، اهداف و وظایف زیادی را برای وزارت علوم تعیین کرده تا به عنوان موتور محرکه موجب توسعه فناوری، تولید علم، اشتغال و رشد اقتصادی پرشتاب در منطقه مطرح شود.
بنابراین آموزش عالی باید در راستای اهداف و برنامه های خود، به جایگاه مورد انتظار در منطقه برسد و این مهم جز از مسیر ماموریت گرایی در آموزش عالی محقق نمی شود.
فراهنگ ** 9187 ** 1071
معاون وزیر علوم:
طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد با نظر وزارت علوم تدوین می شود
تهران - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین می شود.
صاحبخبر -