در حالی مدیران شرکت برزیلی امبرائر برای مذاکره با شرکتهای ایرانی وارد ایران شدهاند که هنوز اوفک مجوزی برای فروش هواپیما به ایران صادر نکرده است. به گزارش مهر، موضوع خرید هواپیما از سوی ایران به یکی از بحثهای روز صنعت هوانوردی در دنیا تبدیل شده است. قراردادهای سنگین ایران با کمپانیهای ایرباس و بوئینگ که البته هنوز قطعی نشده، از موضوعات مهمی است که امروزه علاوه بر ایرلاین های داخلی، شرکت های هواپیمایی خارجی را هم گوش به زنگ کرده است؛ چرا که خرید این تعداد هواپیما از سوی شرکتهای ایرانی میتواند تحولات عمده ای را در حمل و نقل هوایی منطقه ایجاد کند. یکی از مشکلات عمده ای که موجب شده شرکتهای هواپیمایی ایران تا امروز موفق به امضای قرارداد نهایی با کمپانی های سازنده هواپیما نشوند، موضوع مجوز اوفک است، چرا که شرکت بوئینگ آمریکایی است و نیاز به مجوز اوفک (دفتر کنترل داراییهای خارجی آمریکا که زیرمجموعه اداره کل خزانهداری فدرال آمریکا است) دارد و شرکت ایرباس هم در برخی قطعات تولید هواپیما وابسته به کشور آمریکا است و باید از این کشور مجوزهای لازم را دریافت کند. از سوی دیگر ایران برای خرید هواپیما با دیگر شرکتهای سازنده هم وارد مذاکره شده که این شرکت ها هواپیماهای کوچک با ظرفیت جابجایی مسافران کمتری را می سازند. به گفته مسئولان حمل و نقل هوایی ایران، هواپیماهای کوچک میتواند در پروازهای داخلی ایران مورد استفاده قرار گیرد. از جمله شرکتهای هواپیمایی که مترصد امضای قرارداد فروش هواپیما به ایران است، شرکت هواپیمایی امبرائر برزیل است که در چند ماه گذشته، اخباری مبنی بر مذاکرات میان مسئولان ایران و این شرکت هواپیمایی به گوش رسیده است. شرکت امبرائر در گزارشی که در اختیار خبرنگار مهر قرار داد اعلام کرده است: ایران و برزیل روابط بین دولتی بسیار عالی با یکدیگر دارند، این رویکرد به طور قابل توجهی نه تنها در مساله نوسازی ناوگان هوایی ایران بلکه در دیگر مسائل نیز دنبال میشود. به اعتقاد مدیران این شرکت، بازار ایران یک پتانسیل قوی در داخل و منطقه به شمار می رود و از حدود ۸۰ فرودگاه در ایران تنها حدود ۱۵ هواپیما از خدمات برنامه ریزی شده استفاده میکنند و هواپیماهای ای – جت ساخت این شرکت اندازه مناسبی برای شروع خدمات به استانهای کوچک ایران و در کل منطقه دارند. در این گزارش آمده است: حمل و نقل هوایی فرصت بسیار خوبی برای رشد دارد و تنها هواپیماهای کوچک مانند E۱۹۰ با حدود ۱۰۰ صندلی هستند که میتوانند شهرستانهای کوچک را به شهرهای بزرگ و یا شهرستانهای کوچک دیگر متصل سازند. امروزه مردم ایران در مسیرهای غیر منطقی ای در حرکت هستند تا به مقاصد خود برسند به عنوان مثال وقتی شخصی از بندر عباس میخواهد به شیراز برود باید اول به تهران رفته و بعد ازتهران به شیراز برود.
∎برزیلی ها در آسمان ایران
صاحبخبر -