شهروند| نتایج یک پژوهش نشان میدهد مشتریان ایرانی بازار خودرو بیشترین اشکال ایجادشده را مربوط به قطعات خودرو میدانند. این درحالی است که مشتریان ایرانی خودروهای آلمانی و ژاپنی را باکیفیتترین خودروها معرفی کردهاند. براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ۳۰درصد از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان خودرو مربوط به بدنه و مونتاژ و ۵۰درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضع کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است، با انتشار نتایج پژوهشهای خود اعلام کرده است خریداران بازار خودرو در ایران در سهماه اول مالکیت بیشترین ایرادهای وارد را از قطعات خودروی خود میدانند. در این تحقیق بیشتر از 14هزارو500 نفر از مشتریان ایرانی خودروهای 18 کشور جهان شرکت کردهاند و درباره 100 مدل خودروی بازار ایران پاسخگویی کردهاند. نتایج اولیه نشان میدهد بهطور متوسط 4.3درصد ایراد در هر خودرو تحویل داده شده به مشتریان ایرانی وجود دارد که این اشکالات در 3ماه اول مالکیت بروز پیدا کرده است. این درحالی است که براساس پژوهشهای مشابه جهانی در سال 2015 مشتریان ژاپنی، چینی و آمریکایی به ترتیب کمایرادترین خودروها را در بازار خود تحویل میگیرند. در این پژوهش همچنین مشخص شده است، مشتریان ایرانی حدود 30درصد از عیوب مشاهده شده را مربوط به بدنه و مونتاژ، 50درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو و 20درصد موارد را مربوط به طراحی میدانند. دربخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن درها بوده است، همچنین در بخشهای قطعات و طراحی بیشترین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالابودن مصرف سوخت است. در این گزارش، همچنین برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه از نظر میزان عیوب رتبهبندی شدهاند. دراین میان، خودروهای لوکس مدل بالا یعنی ساخت 2016-2015 بهترین کیفیت را به خود اختصاص دادهاند و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند. لازم به ذکر است که در گزارش پیشرو خودروهایی که در داخل کشور و با برندهای خارجی تولید و مونتاژ میشوند، در دستهبندی برندهای اصلی خود قرار گرفتهاند؛ بهعنوان مثال، خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایرانخودرو خارج شده و جزو محصولات برند سوزوکی دستهبندی شده است. همچنین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفکیک اتاق خودرو عنوان شده است. بهعنوان مثال در دستهبندی خودروی هاچبک کوچک، برترین خودرو تویوتاپاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیاسورنتو جای دارند.
∎نتایج پژوهش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نشان داد
قطعه، رکورددار ایراد فنی خودرو در بازار ایران
صاحبخبر -