شناسهٔ خبر: 14968576 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرطان‌هایی که در پس دود سیگار قد می‌کشند

سیگار، بر اساس تحقیقات علمی در بروز حداقل 14 سرطان مختلف نقش دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس تحقیقات علمی، سیگار در بروز حداقل 14 سرطان مختلف نقش دارد که سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان سینه، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ شایع ترین آن به شمار می رود.

شیوع سرطان مثانه در کشور ما روند صعودی دارد موضوعی که با افزایش استعمال دخانیات ارتباط مستقیم دارد
شیوع سرطان مثانه در کشور ما روند صعودی دارد موضوعی که با افزایش استعمال دخانیات ارتباط مستقیم دارد.

دکترسیدمحمد سدهی اصفهانی متخصص اورولوژی در این باره گفت: خطر ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری 3 برابر افراد عادی و غیر سیگاری است.

درمان بیماران سرطانی که سیگار می کشند به مراتب سخت تر از سایر افراد است
وی افزود: متأسفانه مواد سمی و نیکوتین سیگار بروز سرطان مثانه و تغییرات مورفولوژیک و ساختاری در مثانه را به شدت بالا می برد، ضمن آنکه درمان بیماران سرطانی که سیگار می کشند به مراتب سخت تر از سایر افراد است.

وی با بیان اینکه بیشتر سیگاری ها که دچار سرطان مثانه می شوند تومورهای بدخیم دارند گفت: به علت ضعف سیستم ایمنی در بدن افراد سیگاری، درمان موثر نیست  و با توجه به افزایش استعمال دخانیات در جوانان باید اقدامات بازدارنده در این زمینه از سوی مسئولین صورت گیرد.

آنچه مسلم است تاثیر پذیری جوانان از یکدیگر و نبود آگاهی از عواقب خطرناک استعمال دخانیات نقطه ضعفی است که باید برای رفع آن سنجیده تر عمل شود موضوعی که اکنون نه تنها مردان بلکه زنان را هم در تیررس خود قرار داده است.

درصد شیوع اعتیاد در زنان نسبت به سال های قبل افزایش یافته است
دکتر محمد تقی جغتایی فلوشیپ علوم اعصاب با ابراز نگرانی از گرایش رو به افزایش اعتیاد زنان به مواد مخدر گفت: گزارش ها نشان می دهد درصد شیوع اعتیاد در زنان نسبت به سال های قبل افزایش یافته است و البته نسبت اعتیاد مردان و زنان تقریبا 9 به یک است اما گزارش ها افزایش رو به رشد اعتیاد در زنان را نشان می دهد.

دکتر جغتایی گفت: عمده افرادی که به سمت اعتیاد گرایش پیدا می کنند یا به دنبال لذت بردن و گذراندن اوقات خودشان هستند و اغلب تصور وابستگی به سیگار را جدی نمی گیرند.

با توجه به حساسیت های روحی و عاطفی در زنان در بیشتر موارد روحیه مقابله با سیگار دیده نمی شود
وی با بیان اینکه متأسفانه نبود بسترهای فرهنگی برای مقابله با اعتیاد یکی از دغدغه های کنونی جامعه است افزود: زن محور اصلی خانواده است که نقش اساسی را در پرورش نسل آینده بر عهده دارد بنابراین ضرورت دارد برای جدی گرفتن این موضوع جامعه را از خطرات پیش روی گرایش زنان به سیگار آگاه کرد تا در آینده با مشکلاتی بیش از این مواجه نشویم همچنین با توجه به حساسیت های روحی و عاطفی در زنان در بیشتر موارد روحیه مقابله با سیگار دیده نمی شود.

دکتر مسعود اسلامی عضو انجمن اترواسکلورز نیز در این باره گفت: سیگار مهم ترین عامل در بروز نارسایی قلبی و پس از آن فشار خون و مرض قند از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.  

اکنون استعمال سیگار در بین جوانان افزایش چشمگیری یافته است و از این رو به عنوان متهم اصلی ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در کشور به شمار می رود
وی با بیان اینکه اکنون شاهد افزایش بیماری قلبی کرونر هستیم که سیگار کشیدن در بروز آن اثر مستقیم دارد افزود: اکنون استعمال سیگار در بین جوانان افزایش چشمگیری یافته است و از این رو به عنوان متهم اصلی ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در کشور به شمار می رود.

این متخصص بیماری های قلبی و عروق گفت: سیگاری ها 5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند و دود سیگار نیز در اطرافیان آنان بی تأثیر نخواهد بود.

استعمال دخانیات روند آترواسکلروز یا تصلب شرایین را تسریع می‌کند
دکتر اسلامی افزود: استعمال دخانیات روند آترواسکلروز یا تصلب شرایین را تسریع می‌کند؛آترواسکلروز ممکن است باعث باریک شدن شریان‌های پا و در نتیجه درد در حین راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانیات می‌تواند موجب گانگرن (سیاه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. 

وی گفت: هر چه میزان، مقدار و مدت مصرف سیگار بیشتر باشد خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد.

سالانه بیش از 10 هزار نفر بر اثر سیگار کشیدن در ایران فوت می کنند و بر اساس تحقیقات پزشکی هیچکدام از اعضای بدن از آثار زیان بار سیگار در امان نیست بنابراین ضرورت دارد در ترک این ماده سمی تعلل نکنیم.

گزارش از: طیبه کارگر

نظر شما