شناسهٔ خبر: 14954247 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

با حضور هنرمندان و مسئولان انجام شد

بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی

صاحب‌خبر -
مراسم تشییع پیکر زنده یاد «داوود رشیدی» با حضور جمع کثیری از  هنرمندان،مسئولان و علاقه‌مندان به هنر او، از مقابل تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محوطه بیرونی تالار وحدت مملو از افرادی بود که پوسترهای بازیگر سریال هزار دستان را در دست داشتند و با صورتی نمناک از اشک به این پوسترهای نگاه می‌کردندهنرمندان بسیاری در این فضا حاضر شدند تا برای آخرین بار با دوست و همکار قدیمی خود وداع کنند و بالاخره پیکر داوود رشیدی در بهشت زهرا آرام گرفت.
 
 داوود رفت و طنین صدایش برایمان ماندگار شد
در این مراسم «امین تارخ» به نمایندگی از انجمن بازیگران، دل‌نوشته‌ای برای داوود رشیدی خواند: به راستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. جشن دریافت بزرگترین هدیه‌های جهانی در سینما و از طرفی عزای سفر کیارستمی. 
از طرفی همین روزها جشن تئاتر عروسکی بچه‌ها، از طرفی عزای رشید سینمای ایران. اما در این میان بزرگان خاندان رشیدی خواستند تا جشن تئاتر بچه‌ها به کار خود ادامه دهد و این اعجاز هنرمند است. به جرأت می‌توان گفت تا به حال در سینمای ایران این حجم از اتفاق‌های خوب در کنار هم نیافتاده بود و ما نیز رفتن داوود رشیدی را می‌پذیریم چرا که بخشی از تقدیر است. داوود رشیدی رفت اما دنیایی از خوبی‌ها به جای گذاشت. به این خاطر که گفته بود«آمدم، دیدم و رفتم». او به پیروزی‌های بزرگ‌تری می‌اندیشید و به یقین غمی در دل داشت.داود رفت اما هیبت مدیر متعهدی را بر جای گذاشت و طنین صدایش برایمان ماندگار شد. او همیشه زنده است. 
 
 داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید ایران بود
پیشکسوت هنرمند،علی نصیریان هم با تشکر از حضار گفت: اصلاً‌ دوست نداشتم به این تالار بیایم تا داوود را برای سفر آخرتش بدرقه کنم. داود نمی‌خواستم با تو روی این صحنه حضور داشته باشم.وی ادامه داد: داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید ایران است. منظور از جدید جنبشی بود که فارغ‌التحصیل‌های بازیگری شروع کردند و دهه 40 به ثمر رسید. رشیدی در میان حتی هنرمندانی که به خارج از کشور رفته بودند و به ما پیوستند خیلی امروزی بود برای اینکه همیشه بهترین نمایش‌ها را انتخاب می‌کرد.او یکی از ستون‌های پیشرفت ایران در حوزه تئاتر بود. رشیدی به فرهنگ و هنر این سرزمین خدمت کرد و باید بگویم که «هر خدمتی که کردم، بی‌مزد بود و منت.»
 
 قبل از مرگ به فکر هم باشیم
بخش دیگری از این مراسم به صحبت‌های جمشید مشایخی اختصاص یافت، بازیگر سریال «هزاردستان»‌، در ابتدای صحبت‌های خود با گلایه گفت: چرا تا زمانی که زنده هستیم سراغی از ما گرفته نمی‌شود و به محض پر کشیدن از این دنیا مراسم‌هایی این چنینی برگزار شده و درباره متوفی سوال می‌پرسند؟ 
در تمام این مدت که داوود رشیدی در بستر بیماری بود،‌چرا هیچکس سراغی از او نمی‌گرفت؟‌ الان اگر من بخواهم از او تعریف کنم چه فایده‌ای دارد.
وی ادامه داد: در 8 نمایش با داود رشیدی همکاری داشتم. همچنین در آثار مرحوم علی حاتمی و سه فیلم سینمایی. ایشان استاد من بود و من نیز خاک پای خانواده وی هستم .
 
 یادمان نرود رشیدی را دعا کنیم
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم گفت: خداوند «بزرگی» را به همه نمی‌دهد و این بزرگی که امروز نصیب داود رشیدی شده ، مدیون شرایطی است که ایشان در تئاتر و سینمای ایران ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در شرایطی که همه ما قرار داریم و عزیزی را به جایگاه واقعی خود روانه می‌کنیم، نباید یادمان برود که او به وصال معشوق خودش رسیده و خوب است که در این شرایط برای او دعا کنیم.
 
 اگر بزرگان فرهنگ و هنر نبودند چه نشانه‌ای از ما باقی می‌ماند
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: همه ستاره‌های حاضر در جمع بدانید که قدرتان را می‌دانیم و مطمئن هستیم که با زحمات شما هنر ایران سربلند شده است.
وی افزود: نمی‌دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می‌ماند؟ ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می‌دانم همه کسانی که نام ایران را می‌شناسند امروز عزادارند. آقای رشیدی تا زمانی که هر جوان ایرانی در هنر بازیگری می‌درخشد، ما قدردان شما هستیم.
 
 همه ایران از شمال تا جنوب ما را یاری کردند
«احترام برومند» همسر زنده یاد داوود رشیدی نیز در سخنانی با بیان اینکه قصد صحبت کردن نداشته است، گفت: واقعیت‌هایی هست که باید مطرح کنم. همه در این زمان به ما محبت کردند و از دور و نزدیک به صورت حضوری و غیر حضوری خود را در غم ما شریک دانستند. خیال همه شما راحت که این قدر خوب هستید و دولتمردان ما تحت تاثیر شما قرار می‌گیرند.
گفتنی است پس از قرائت نماز، پیکر زنده یاد «داوود رشیدی» برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان تشییع و به خاک سپرده شد.
همچنین قرار است مراسم یادبود این هنرمند فقید روز جمعه 11 شهریورماه ساعت 16 در مسجد بلال صداوسیما برگزار‌شود.

 

نظر شما