حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا دیانت، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به جایگاه و اهمیت نماز، تصريح كرد: برای شناخت جایگاه نماز و میزان اهمیت آن باید در وهله اول آگاهی، علاقه، اراده و عملكرد داشته باشیم.
وی با بیان اینكه تا نماز و فرهنگ نماز اصلاح نشود انسان از بعد معنوی رشد نمیكند، ادامه داد: راهكارهای جذب دانشآموزان به نماز در مدارس باید مورد بررسی قرار گیرد و گام اول اینكه معلمان باید نسبت به جایگاه خود واقف باشند چرا كه رفتار و كردار معلم در مدرسه میتواند در جذب دانشآموزان اثر بگذارد.
رئیس مرکز تخصصی نماز دادگستری گیلان اظهار كرد: برای جذب دانشآموزان به نماز باید چهار مولفه مربی، مخاطب، محتوا و مهارت را شناخت و مربیان باید نسبت به این مهم دغدغه داشته، دلسوز، باسواد و باسلیقه باشند.
حجتالاسلام دیانت خاطرنشان كرد: مربیان باید در وهله اول خود نماز را بشناسند چرا كه وقتی به ابعاد نماز شناخت لازم و كافی را داشته باشند میتوانند آن را به راحتی به دانشآموز منتقل و معرفی نمايند.
این کارشناس دینی با بیان اینکه ضریب یادگیری دانشآموز از سنین زیر 12 سالگی بسیار بالاست، گفت: باید از این سن نهایت استفاده را در ارائه آموزش به فرزندان داشت. بهترین راه دعوت به نماز دانشآموزان در این سنین ابراز محبت است؛ همچنین دانشآموز در این سن درک و فهم درستی از نماز ندارد و بهترین كار این است كه داستانهای نماز از علما و شهدا را برای تفهیم بهتر نماز برای آنها تعریف كنیم.
وی یكی از دلایلی را كه باعث دور شدن دانشآموزان به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی از نماز میشود آسیبهای رسانهای عنوان كرد كه در حال افزایش است و افزود: مدیران باید توجه كنند كه سواد رسانهای دانشآموزان را بالا ببرند.