به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در ادامه سفر 2 روزه خود به کردستان در یک نشست صمیمی پای دردودل جامعه فرهنگیان استان نشست تا مشکلات آنان را بشنود و اگر شد تدبیر و چارهای برای رفع آنها بیاندیشد.
افسانه محمدی در این نشست به نمایندگی از جامعه فرهنگیان استان کردستان اظهار کرد: حفظ، شأن و جایگاه و اقدامات اساسی در راستای ارتقای سطح معیشتی یکی از مهمترین خواستههای جامعه فرهنگی در سطح کشور و استان است.
به گفته وی، جامعه فرهنگی رسالت تربیت نیروهای انسانی را که بخشی از آنها در بدنه مدیریتی جامعه فردای کشور انجام وظیفه خواهند کرد را به عهده دارند پس توجه به حفظ شأن و جایگاه آنان امری ضروری است.
نماینده فرهنگیان کردستان خاطرنشان کرد: باید با برگزاری جشنواره و برنامههای مختلف و بهرهگیری از ظرفیت رسانهها در راستای ارتقای شأن و جایگاه جامعه فرهنگیان استان به ویژه معلمان اقدامات اساسی انجام گیرد.
محمدی با بیان اینکه جامعه معلمین کشور در طول 8 سال جنگ تحمیلی در عرصه جهاد و بعد از آن نیز در سنگر تعلیم و تربیت به بهترین شیوه نقش خود را ایفا کرده و تاثیرگذاری جدی داشتهاند، گفت: امروز اگر این جامعه انتظار ارتقای شأن و جایگاه و رفع مشکلات معیشتی را دارد انتظار بجایی است که باید از سوی مسؤولان و متولیان امر مورد توجه و راهکارهای دستیابی به این مطالبه فراهم شود.
وی به بحث هدایت تحصیلی نیز اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح بر اساس شاخصهای رغبت، استعداد و ظرفیت و نیاز در آغاز موجب خوشحالی جامعه فرهنگیان در بحث رشد شاخصها و غیره شد، اما به دلیل عدم تناسب منطقهای و غیره و نبود حساسیت در برگزاری آزمون استعداد و رغبت در عمل چندان توفیقی نداشت.
نماینده فرهنگیان کردستان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح موجب تعطیلی تعدادی از رشتههای کاردانی و متواری شدن رشتههای علوم انسانی شد که امیدواریم در راستای بازبینی و بررسی مجدد آن اقدامات اساسی انجام گیرد.
محمدی با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت به منظور ارتقای مدیریت آموزشگاهی به عنوان چهار برنامه مهم و استراتژیک وزیر آموزش و پرورش در گام نخست مورد استقبال قرار گرفت، تصریح کرد: موضوع نظارت پاشنه آشیل این طرح است.
به گفته وی، نبود زیرساختهای مناسب، همراهی نکردن برخی مجریان، نامشخص بودن منابع مالی، نیاز به مستندسازی و عدم توانایی مجریان در بحث مستندسازی و غیره اجرای طرح تعالی مدیریت را در نظام آموزشی کشور با چالش جدی مواجه کرده که امیدواریم تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید مورد بازبینی قرار گیرد.
نماینده فرهنگیان کردستان گفت: در راستای برقراری عدالت آموزشی و ارائه خدمات به همه دانشآموزان در استانهای کم برخوردار مانند کردستان مشکلات ساختاری و تشکیلاتی مرتفع و زمینه اختصاص نیروهای توانمند مهیا شود.
محمدی از فضای آموزشی به عنوان یکی از مولفههای تاثیرگذار در روند یادگیری و آموزش نام برد و اظهار کرد: کمبود فضاهای آموزشی، کارگاهی، استانداردسازی فضاهای آموزشی و تدوین برنامههای بلند و کوتاه مدت از نیازهای ضروری است که امیدواریم مد نظر قرار گیرد.
عثمان شکری به عنوان یکی دیگر از جامعه فرهنگیان کردستان در این نشست به نقش معلمان در فرایند تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: گسترش فضای مجازی و مخاطرات آن برای دانشآموزان ارتقای سطح دانش وآگاهی معلمان را از طریق دورههای دانشافزایی ضروری کرده است.
به گفته وی، نبود سرانه آموزش مناسب از یک سو و بالابودن هزینههای جاری مدارس، گران بودن حاملهای انرژی و غیره مشکلات زیادی را برای مدیران دورههای تحصیلی مختلف فراهم کرده است.
وی از نبود دستورالعمل صریحی در مورد دریافت کمکهای مردمی از اولیای دانشآموزان انتقاد کرد و افزود: این مشکل مجموعه کادر مدارس را دچار سردرگمی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از چالشهای جدی و خدشهدار شدن جایگاه مدیران مدارس در این حوزه این مسأله باید به شیوه کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/79002/ر40/
∎