شناسهٔ خبر: 14948961 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پودمان‌های جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اولویت این دانشگاه تدوین پودمان‌های جدید متناسب با مهارت‌های مورد نیاز جامعه است و از این طریق دانش آموختگان این دانشگاه می‌توانند وارد بازار کار شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمد حسین امید در نشستی با رؤسای مراکز علمی کاربردی استان سمنان گفت: سیر نزولی متقاضیان ورود به آموزش عالی کشور شیب تند دارد و طبق برآوردهای انجام شده این روند نزولی تا انتهای برنامه هفتم توسعه ادامه دارد. 

وی افزود: با سیاست‌های جدید جمعیتی، تقاضای آموزش عالی از حدود 10 سال دیگر یعنی پایان برنامه هفتم دوباره افزایش می یابد و آموزش عالی کشور در یک دوره 10 ساله با نرخ منفی تقاضا برای آموزش عالی روبه‌روست.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در کشور ما هنوز فرهنگ کار و مهارت آفرینی به فرهنگی عمومی تبدیل نشده است گفت: با این حال در این سیر نزولی تعداد درخواست کنندگان ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز ممکن است کاهش یابد.

امید با بیان اینکه ظرفیت موجود مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی بیش از متقاضیان ورود به این دانشگاه است، افزود: برخی سیاست های کمیت گرایانه در دولت های قبل باعث شد تا ظرفیت سازی بدون مطالعه و پیش‌بینی نیاز آینده به شدت افزایش یابد به نحوی که به طور میانگین برای هر متقاضی تحصیلات عالی دو صندلی وجود دارد و این در حالی است که زمانی تنها 10 درصد شانس قبولی در آموزش عالی وجود داشت. 

وی افزود: مشکل خالی ماندن ظرفیت ها برای تمامی دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات غیرانتفاعی وجود دارد و باید برای این دوره برنامه ریزی متناسب با شرایط کشور صورت گیرد تا از ظرفیت های ایجاد شده به نحو مناسبی استفاده شود. 

امید خاطرنشان کرد: ورود کمیت گرایی به این دانشگاه موجب شد تا دانشگاه از راه اصلی خود خارج و به سمت رشته های شبه نظری و کم هزینه و بدون بازار کار واقعی کشیده شود. 

وی افزود: باید برای توسعه فعالیت های این دانشگاه و روند تصویب رشته ها و پودمان های جدید بیشتر تلاش کنیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: اولویت ما در این دانشگاه ایجاد تک پودمان ها و دوره های بازآموزی است که این روند با کمک واحدهای استانی محقق خواهد شد.

امید افزود: درحال برنامه ریزی هستیم تا با راه اندازی کمیته هایی، بخشی از فعالیت های مربوط به برنامه ریزی درسی در استان ها انجام شود و با تأیید این برنامه ها در ستاد مرکزی دانشگاه روند تدوین رشته ها تسریع شود.