شناسهٔ خبر: 14948713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر نیرو در ارومیه:

عملیات تخریب آبشار سوله دوکل با دستور وزیر نیرو متوقف می‌شود

خبرگزاری شبستان: وزیر نیرو گفت: اولین دستور کاری بعد از بازگشت به تهران توقف عملیات تخریب آبشار سوله دوکل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، حمید چیت‌چیان، شامگاه دیروز(۵شهریور) در نشست خبری خود که در سالن جلسات فرودگاه شهید باکری ارومیه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاران‌ مبنی بر تخریب آبشار سوله دوکل منطقه سیلوانا و ایجاد نیروگاه برق آبی از سوی این وزارت خانه اظهار داشت: با بررسی‌های به عمل آمده در خصوص اینکه ساخت این نیروگاه موجب تخریب آبشار سوله دوکل می‌شود  و طبیعت بکر منطقه را از بین می برد در نتیجه عملیات ساخت این نیروگاه متوقف خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: به هیچ کس اجازه داده نمی‌شود که برای تولید برق در سراسر کشور از آبشارهای کشور استفاده کند و به محیط زیست آسیب برساند.

وی گفت: آغاز عملیات اجرایی سد کانی سیب طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی شده و امیدواریم  این طرح طی دو سال آینده و تا شهریورماه سال 97  به بهره‌برداری برسد.

چیت‌چیان از بهره‌برداری سد سیلوه خبر داد و بیان کرد: سد سیلوه سالانه 95 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد و تمام عظم دولت برای احیای این دریاچه است.

وزیر نیرو ادامه داد: آذربایجان غربی کارگاهی بزرگ برای فعالیت‌های بسیار موثر مدیریت منابع آب است و امروز شاهد افتتاح تصفیه‌خانه شهرستان نقده بودیم که قادر به تصفیه 23 هزار متر مکعب فاضلاب خواهیم بود و این تصفیه‌خانه با جدیدترین فناوری ساخته شده است.

وی گفت: سد سیلوه  پیشرفت فیزیکی 96 درصدی دارد و  پیش‌بینی می‌شود این سد تا دو ماه آینده به یاری خداوند به بهره‌برداری برسد.

چیت‌چیان بیان کرد: از آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید دغدغه اصلی دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه است و با تشکیل کار گروه احیای دریاچه ارومیه اعتباراتی را در این خصوص اختصاص داده است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به اقداماتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام داده در طی دو سال گذشته هدف‌گذاری دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه محقق شده و هم‌اکنون شاهد تثبیت سطح تراز دریاچه ارومیه هستیم.

وی ادامه داد: ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۵۴ سانتی‌متری افزایش داشته و هم‌اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه یک هزار و ۲۵۰ متر مربع بیشتر از سال گذشته است.

چیت‌چیان اظهار داشت: در هفته دولت 16 پروژه در حوزه انتقال و توزیع برق در کشورافتتاح خواهد شد و برای افتتاح این طرح‌ها 70 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی به طرح‌های اجرا شده در حوزه وزرات نیرو در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در سال 93 و 94 مجموعا یک هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های سد و شبکه آب هزینه شده است.

وزیر نیرو گفت: دولت یازدهم برنامه های گسترده‌ای در حوزه منابع آب در این استان دارد و برای تحقق این هدف در سال 95 یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: 782 روستای کشور از نعمت آب بهره‌مند شدند و از کل روستاهای که از نعمت آب برخوردار شدند 66 روستا مربوط به آذربایجان غربی است.

 

نظر شما