شناسهٔ خبر: 14943562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تسهیلات به۷۵۰۰واحد صنعتی پرداخت می‌شود/ضعف در تبدیل علم به فناوری

خرم آباد- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در قالب سرمایه در گردش تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی پرداخت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رمضانعلی صادق زاده ظهر یکشنبه در دیدار با مدیران واحدهای صنعتی و مدیران تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی لرستان با اشاره به اینکه ادبیات تحقیق و پژوهش بعد از انقلاب در کشور شکل گرفت، اظهار داشت: واژگان علم و فناوری بعد از انقلاب وارد حوزه های اقتصاد و صنعت کشور شد.

وی با بیان اینکه ایران از نظر رشد علمی رتبه بالایی در سطح منطقه و دنیا دارد، افزود: اما از نظر تبدیل علم به فناوری ضعیف هستیم.

تکنولوژی صنایع کشور وارداتی است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در دنیا برای صنعت پیشرفته سه تعریف وجود دارد، تصریح کرد: مطابق تعاریف صنعت پیشرفته هزینه واحد تحقیقات و توسعه یک واحد صنعتی باید ۱۰ درصد هزینه های کل آن واحد باشد همچنین یک صنعت زمانی پیشرفته خواهد بود که کالای تولید شده آن ارزش علمی داشته باشد.

صادق زاده افزود: محصولات یک واحد صنعتی باید متنوع بوده و بر اساس نیازها و سلیقه های مشتریان تولید شود تا بتواند در بازار نفوذ کند.

وی با بیان اینکه اکثر صنایع موجود در کشور بزرگ بوده اما تکنولوژی آن ها وارداتی است، عنوان کرد: عدم ارتباط ارگانیک و نهادینه صنعت با دانشگاه ها باعث شده فاصله تولید علم و صنعت زیاد شده و تکنولوژی صنایع به روز نباشد لذا واحدهایی که نتوانند به فناوری نوین مجهز شوند از گردونه تولید خارج می شوند.

ارتباط وزارت صنعت و وزارت علوم تقویت شود

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: صنایعی همچون نساجی و کفش از جمله صنایعی هستند که تکنولوژی آن ها به روز نبوده و از رده خارج می شوند.

صادق زاده  با تاکید بر اینکه باید ارتباط وزارت صنعت و وزارت علوم تقویت شود، بیان داشت: باید از طریق ارتباط بین وزارت علوم و وزارت صنعت بتوان برای پیشرفت صنعت کشور استفاده کرد که در این راستا وزارت صنعت تفاهم نامه هایی با وزارت علوم داشته است اما ظرفیت پارک های علم و فناوری هنوز به مراکز صنعتی رسوخ پیدا نکرده و واحدهای صنعتی هنوز از این ظرفیت بهره نبرده اند.

وی با تاکید بر اینکه علم نباید در پارک های علم و فناوری پارک شود، تصریح کرد: باید در کشور به سمت صنعت دانش بنیان رفت تا تولید صنایع پایدار و صادرات محور باشند.

پرداخت حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه صنعت بروکراسی های اداری زیادی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: صنعتگران ما نباید از این وضعیت خسته شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز یکسری از این بروکراسی ها را به ویژه در بحث رونق تولید که جزء مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی است را کاهش داده است.

صادق زاده با اشاره به اینکه به هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و در قالب سرمایه در گردش تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی پرداخت خواهد شد، گفت: مقدار تسهیلات پیش بینی شده برای پرداخت به این تعداد واحد صنعتی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: البته پرداخت تسهیلات یک تا سه میلیاردی کفاف برخی واحدهای صنعتی را نمی دهد.

نظر شما