شناسهٔ خبر: 14942913 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصرف گیاهان دارویی هم باید با نظر پزشک باشد

خبرگزاری صداوسیما

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: نه تنها عطاری ها حق عرضه داروهای ترکیبی و دست ساز را ندارند بلکه گیاهان داروئیِ غیرترکیبی و مفرده هم باید تجویز پزشک باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر خدادوست در نشست خبری نتایج بررسی آزمایشگاهی داروهای گیاهی تقلبی افزود: به دلیل استقبال مردم از گیاهان داروئی، یک دسته از افراد عطارنما در پی سودجویی و فرصت طلبی از این باور مردم برآمده اند و در سال های اخیر با روند رو به رشد مراکز تحت عنوان عطاری با عرضه داروهای گیاهی یا گیاهان داروئی مواجهیم.
وی گفت: عملاً همه عطاری ها باید زیر نظر اتحادیه عطاری ها و سَقَط فروشی ها باشند اما مسئولان این صنف اعلام کرده اند که کمتر از یک سوم عطاری ها مجوز دارند. 
دکتر خدادوست به سابقه تاریخی و دیرینه عطاری در کشور اشاره کرد و افزود: اساساً عطاری های باسابقه و دارای مجوز و خوشنام خطاهای فاحشی را که در عطاری نماها دیده می شود مرتکب نمی شوند. 
رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: در مجوز عطاری ها آمده است که؛ عطاری محل فروش داروی گیاهی به صورت مفرده است و حق ندارند داروی ترکیبی، دست ساز و حتی داروی ترکیبی کارخانه ای را عرضه کنند و بر اساس قانون عرضه و فروش دارو در داروخانه است. 
دکتر خدادوست افزود: بسیاری از داروهای ترکیبی و دست سازی که در برخی از عطاری ها عرضه می شود اساساً رنگ و بوی گیاهی دارد اما در آن از ماده مؤثر شیمیایی استفاده می شود. 
وی با اشاره به اینکه نگرانی در بحث استفاده از گیاهان داروئی و داروهای گیاهی، جهانی شده است، تأکید کرد: مردم گمان می کنند که داروهای طبیعی، سنتی و یا گیاهی بدون عارضه است در حالی که حتی گیاهان داروئی هم برخی اوقات اگر بدون نظر پزشک استفاده شود عوارضی در افراد ایجاد می کنند و برخی از گیاهان دارویی با بیماری های زمینه ای افراد تداخل ایجاد می کند و برخی فوتی های ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی به سبب مسمومیت با داروهای گیاهی و طبیعی است. 
دکتر خدادوست افزود: بر اساس تفاهمنامه ای میان وزارتخانه های "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "صنعت، معدن و تجارت" همه اصناف موظفند بایدها و نبایدها را رعایت کنند و هیچ عطاری ای بدون مجوز حق فعالیت نداشته باشد. 
وی گفت: یکی از الزامات اخذ مجوز برای صنف عطاری این است که آموزش های لازم در بحث گیاهان داروئی و نوع عرضه آن را ببینند. 
دکتر خدادوست افزود: هم اکنون سازمان غذا و دارو به داروهای گیاهی مجوز می دهد. 
رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: اگرچه تجویز گیاهان داروئی یا داروهای گیاهی باید فقط از سوی متخصصان طب سنتی باشد اما برخی پزشکان عمومی هم که دوره های آموزشی را گذرانده باشند می توانند این داروها را تجویز کنند. 
وی افزود: ما بنا داریم در جشنواره گیاهان داروئی و طب سنتی که 15 شهریور برگزار می شود کتابی تحت عنوان داروهای گیاهی رسمی ایران را عرضه کنیم. 
دکتر خدادوست همچنین در بحث روش های نگهداری و عرضه گیاهان دارویی هم گفت: آیین نامه تأسیس داروخانه های سنتی و طبیعی به همین منظور ابلاغ شده است و گیاهان داروئی با کنترل کیفی در این داروخانه ها عرضه می شود. 
وی افزود: متولی اصلی نظارت بر عطاری ها وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما این نظارت نافی مسئولیت کارشناسان بهداشت وزارت بهداشت نیست. 

نظر شما