شناسهٔ خبر: 14938353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آی آدم‌ها.....

نمایندگی دانشگاه اصفهان

از آنجایی شروع می‌شد که زنده رود نفس‌های آخرش را می‌کشید و زنی خسته در کنارش دعا می‌خواند. آنجا که نوشته بود از ته مانده‌های آب، دعای باران می‌خواندی ، باید به خورشید هم نامه ای نوشت و سپس درگیر آدم‌ها شد و حسی  که در درونشان می جوشد را  از دریچه کوچک لنز عبور داد و بی کم کاست به دیگران تعارف کرد. آدم‌ها کهکشان عجایب موجودی که می‌توان هر لحظه نگاهی نو به او کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایسنا، نمایشگاه عکس" آی آدم‌ها" کاری از سهراب پرواز و امیر مرادی در گالری سایان برگزار شد. این نمایشگاه که آدم‌ها را از پشت لنز دوربین به نمایش گذاشته است با قرار دادن جمله ای در کنار هر عکس حال و هوای عکاس و آدم‌های درون قاب را بیشتر از پیش برای مخاطب بازگو می‌کند.

امیر مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موضوع نمایشگاه آدم‌ها است و تاکیدی بر لوکیشن نیز اصلاً نداشتیم کاری که ما انجام داده‌ایم را نمی‌توان مجموعه دانست چرا که یک پروژه عکس است کارها کاملاً مستند اجتماعی است خیلی از کارها در یک لحظه به وجود آمده‌اند و تعدادی از عکس‌ها نیز مدت‌ها برای به وجود آمدن وقت روی آن‌ها گذاشته شده است.

این عکاس با اشاره به سوژه نمایشگاه گفت: در ایران وقتی بخواهید مستند درست کنید با آدم‌ها درگیر می‌شوید ژانر من مستند است و زومم روی آدم‌ها و فضای درونی آن‌ها است در نتیجه عکس‌ها خود به خود رنگ و بوی آدم‌ها را به خود می‌گیرد و اگر چه بخواهیم و نخواهیم سوژه همین خواهد بود. در اینجا خود سوژه آدم‌ها هستند که به مجموعه هم اسم می‌دهد.

وی افزود: کارها را در نمایشگاه تقسیم کردیم دو فضای یک شکل را عکاسی کرده‌ایم، اما تفاوت آن در برداشت دوستان است که می‌توان گفت نگاه آقای پرواز به آدم‌ها و نگاه من به آدم‌ها به چه صورت بوده است. من فضای زیستی آدم‌ها را بیشتر تصویر کرده‌ام و آقای پرواز درون آدم‌ها را تصویر کرده است.

مرادی ادامه داد: آثار این نمایشگاه ادیت ندارند و کاملاً مستند هستند و کار مستند هم باید همین طور باشد که تغییری در ماهیت آن به وجود نیاید و حرفه ما هم عکاسی است و کادر خود را به گونه‌ای می‌بندیم که نیازی به تغییرات نداشته باشد.

وی با اشاره به نوشته‌های منتخب برای هر عکس گفت: ما ماه‌ها شاملو را مرور کردیم و اکثر نوشته‌های انتخاب شده برای عکس‌ها از شاملو است تعدادی از نوشته متعلق به آقای پرواز است و ما برای کارها اسمی انتخاب نکردیم فقط یک نوشته گذاشتیم که مختصر راجع به عکس باشد.

این عکاس افزود: من و آقای پرواز دوستی دیرینه ای داریم و اغلب با هم عکاسی می‌کنیم و عکس‌های نمایشگاه عکس‌هایی هستند که در بیشتر مواقع با هم گرفته‌ایم به همین دلیل فضای آن‌ها کنار هم نشسته است چون دو رفیق وقتی با هم قدم می‌زنند، یک فضا بین آن‌ها تشکیل می‌شود و قطعاً روی آثار تأثیر می‌گذارد عکس‌ها به قصد خاصی گرفته نشده است حال و هوایمان را یکی کردیم و با هم عکس گرفتیم و در بعضی مواقع اتفاق می‌افتاد که عکس‌ها یکی باشد.

مرادی با اشاره به عکس‌های زیادی که از آدم‌ها در دست دارند گفت: تعداد عکس‌ها خیلی بیشتر از این بود ولی ما فقط ۳۳ تا از اثرها را می‌توانستیم در گالری برای نمایش بیاوریم این مجموعه دو هفته پیش درکیش به نمایش گذاشته شد و امروز هم در اصفهان افتتاح شده است و احتمال دارد که در شهرهای دیگر نیز به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد: این مجموعه به شکل جالبی مورد استقبال قرار گرفته است و من هم از شهرهای ایران و هم از کشورهای خارجی برای برگزاری این نمایشگاه تماس داشته‌ام و ما خوشحال می‌شویم این گونه آثار را ادامه دهیم و برای نمایش بگذاریم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه عکس آی آدم‌ها ۵ الی ۱۱ شهریور ماه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در گالری سایان میزبان علاقه‌مندان به هنر خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما