خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: پل ۱۵ خرداد ورامین در محله کارخانه قند همواره بهعنوان پلی حاشیهساز شناختهشده و بسیاری از مسئولان و برنامه ریزان شهری، این پل را عامل دوتکه شدن شهر و افت خدمترسانی به مناطقی نظیر روغنکشی و کارخانه قند میدانند.
حال پس از گذشت بیش از چند دهه و بهمنظور اجرای پروژه قطار شهری در ورامین، تغییر در پل ۱۵ خرداد امری اجتنابناپذیر بوده و مسئولان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستند تا پل کارخانه قند را جمعآوری و در این مکان زیرگذر ایجاد کنند.
نحوه جمعآوری پل کارخانه قند و مدتزمان احداث زیرگذر در این منطقه و کارکرد این زیرگذر ازجمله دغدغههایی است که ذهن بسیاری از مردم را به خود معطوف ساخته است.
برخی اعتقاددارند که تبدیل پل کارخانه قند به زیرگذر نمیتواند نیاز شهر را تأمین کند و همچنان دوتکه بودن شهر ورامین در این منطقه حفظ خواهد شد و از طرفی اجرای این طرح در راستای پروژه قطار شهری قابلتعریف بوده و نباید عدهای از آن بهرهبرداری سیاسی و رسانهای کنند.
علی حیدریان شهردار ورامین در گفتوگو با خبرنگار مهر به ابعاد مختلف جمعآوری پل کارخانه قند و احداث زیرگذر در این منطقه پاسخ داد و اقدامات پذیرفتهشده از سوی راهآهن را نتیجه مقاومت بیش از یکساله شهرداری و شورای اسلامی در این زمینه دانست.
*احداث زیرگذر بهجای پل ۱۵ خرداد از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای شهری بهحساب میآید، این پروژه قرار است ظرف مدت چند ماه عملیاتی شود؟
بسترها و زمینههای لازم برای اجرای این پروژه مهم شهری آمادهشده و قرار است پروژه جمعآوری پل ۱۵ خرداد و احداث زیرگذر در این منطقه، ظرف مدت ۹ ماه توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اجرایی شود.
با رایزنیها و تعاملات صورت گرفته با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مقررشده تا روزشمار این پروژه در محل احداث زیرگذر نصب شود تا شهروندان بهروشنی اطلاع داشته باشند که چه مدتزمانی برای اجرای این طرح مهم شهری باید منتظر بمانند.
*قرار است پروژه زیرگذر در کارخانه قند ورامین از سوی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بهعنوان بخشی از طرح قطار شهری اجرایی و عملیاتی شود، آیا شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین نظارتی بر روی این پروژه خواهد داشت؟
شهرداری ورامین نظارت جدی و کافی بر حسن اجرای این پروژه خواهد داشت و ناظران شهرداری ورامین در محل احداث پروژه حضور پررنگی داشته و با تمام توان برای اجرای درست این پروژه تلاش میکنند.
از طرف دیگر هماکنون تعامل خوبی میان شهرداری و شرکت راهآهن برقرار بوده و نقشههای طرح و پروژه از سوی شرکت راهآهن در اختیار مدیریت شهری قرارگرفته تا شهرداری و شورای اسلامی ورامین اطلاع لازم و کافی از طرح اجرایی داشته باشد.
*یکی از دغدغههای جدی مردم ورامین در زمان اجرای پروژه زیرگذر بهجای پل ۱۵ خرداد، راههای دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهری است، در این زمینه چه تمهیداتی از سوی شهرداری اندیشیده شده است؟
پل۱۵خرداد در محل عبور و مرور مردم ورامین به سمت تهران و نقاط دیگر قرارگرفته است، به همین خاطر پیشبینیها لازم برای دسترسی آسان به راههای جایگزین پیشبینیشده و شهروندان نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند.
برای احداث زیرگذر بهجای پل کنونی ۱۵ خرداد، خوندل زیادی خوردیم و حتی بنده بهصورت شخصی در شهرهای مختلف کشور نظیر ارومیه حاضرشده و دهها زیرگذر و پروژههایی ازایندست را مشاهده کردم تا بهترین طرح برای رفاه حال شهروندان ورامینی اجرایی و عملیاتی شود.
*چه مراحلی طی شد تا شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قبول کرد تا با هزینه خود، زیرگذری در منطقه کارخانه قند ورامین احداث کند؟
باید شهروندان به این نکته توجه داشته باشند که شرکت راهآهن در ابتدا زیر بار احداث زیرگذر در ورامین نمیرفت ولی بیش از یک سال، شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین بر روی تصمیم خود ایستاد و اعلام کرد که باید در این منطقه زیرگذر احداث شود.
شرکت راهآهن میخواست تا از دیوار پل، سوراخی را ایجاد کرده و ریل را از آن رد کند که شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین در مقابل این طرح ایستاد و اعلام کرد که مدیریت شهری خواستار اجرای طرحی ماندگار در این منطقه است.
شرکت راهآهن جمهوری اسلامی باید هزینهای ۱۰ الی ۱۵ میلیاردی برای احداث زیرگذر در این منطقه انجام دهد و به همین خاطر ابتدا زیر بار این امر نمیرفت اما ایستادگی شهرداری و شورای اسلامی ورامین برای دفاع از حق شهروندان ورامینی سرانجام نتیجه داد.
در جریان پل امام رضا(ع) نیز شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین حدود دو سال مقاومت کرد و بر سر موضع خود ایستاد که باید این پل پهنتر شده و معایب آن برطرف شود و امروز مشاهده میکنیم که چه دستاوردهایی در احداث این پل بهدستآمده است.
*احداث زیرگذر بهجای پل کارخانه قند چه امتیازاتی برای برخی مناطق محروم ورامین نظیر کارخانه قند، روغنکشی و کهریزک دارد و آیا خدمترسانی به این مناطق دچار تحول خواهد شد؟
باید به این نکته توجه داشت که پل کارخانه قند بهمثابه دیوار چین برای ورامین بود و با اجرای پروژه زیرگذر، مناطقی نظیر کارخانه قند، روغنکشی و کهریزک زنده خواهند شد و راههای دسترسی این مناطق به نقاط مختلف شهری هموارتر میشود.
شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین بارها در برابر پروژههایی که منافع شهروندان منطقه را تأمین نمیکرد، ایستاد و حتی این پروژهها رو به تعطیلی رفت و مقاومت و ایستادگی شهرداری در برابر برخی طرحها و پروژهها که به ضرر منافع شهروندان بود، هزینههای سنگینی را برای مدیریت شهری داشت اما شهرداری و شورای اسلامی ورامین این موضوع را پذیرفت.
*برخی از شهروندان و کارشناسان این سؤال را مطرح می کنند که چرا پلی مانند امام رضا(ع) به جای پل ۱۵ خرداد اجرایی و عملیاتی نشد؟
شهرداری مخالف اجرای پلی به مانند امام رضا(ع) به جای پل ۱۵ خرداد بود، زیرا مدیریت شهری اعتقاد دارد که پل کنونی ۱۵ خرداد مانند دیوار چین، شهر ورامین را به دو تکه تقسیم کرده که خدمت رسانی به مردم مناطقی نظیر کارخانه و روغنکشی را با مشکل مواجه ساخته اما احداث زیر گذر، راه دسترسی این مناطق و تحول در آن را هموارتر از گذشته خواهد کرد.
شهروندان ورامین مطمئن باشند که مدیریت شهری تلاش خواهد کرد که بهترین پروژه و طرح به جای پل ۱۵ خرداد اجرایی و عملیاتی شود.