شناسهٔ خبر: 14931430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

حواس مجلس به قراردادهاي نفتي هست

صاحب‌خبر -

بهروز نعمتي در گفت‌وگو با « آرمان امروز» :

حواس مجلس به قراردادهاي نفتي هست

مخالفان بيشتر از موافقان صحبت كردند

آرمان امروز- اميرحسين عظيمي: جلسه غيرعلني بررسي قراردادهاي نفتي و سرمايه‌گذاري خارجي، حواشي زيادي را به دنبال داشت. مخالفان آن جلسه كه درمجموع ۲ نفر از نمايندگان بودند، بعد از پايان جلسه اعتراضاتي را نسبت به شيوه اداره جلسه مطرح كردند. به‌تازگي يكي از مخالفان، دوباره به اين موضوع دامن زده است. «بهروز نعمتي» سخنگوي هيات رئيسه مجلس درگفت‌وگو با «آرمان امروز» درباره جلسه غيرعلني مجلس، پرده از حقايقي برداشته كه در ادامه مي‌خوانيد.

اخيرا آقاي دهقان مطالبي را درباره جلسه غيرعلني قراردادهاي نفتي مطرح كرد. به گفته او جلسه غيرعلني بيشترين زمان خود را براي تعريف و تمجيد از وزير نفت اختصاص داده است. در جلسه غيرعلني قراردادهاي نفتي چه گذشت؟

در جلسات مجلس و خصوصا در آن جلسه غيرعلني، روال بر اين بود كه تعدادي از نمايندگان ثبت‌نام كرده و از اين ميان، تعدادي به‌قيدقرعه فرصت صحبت كردن را پيدا كردند. ممكن است تعدادي از نمايندگان با موضوع مطرح‌شده موافق يا مخالف باشند. در آن جلسه، پس از طي كردن مراحل قانوني، آقايان تاجگردون، وكيلي، رحيم زارع، حسنوند و ملكي جزو موافقان انتخاب شدند و دقايقي درباره موضع خود صحبت كردند. در طرف ديگر، آقايان خادمي و دهقان كه جزو مخالفان بودند و در جلسه حضور داشتند و بعد از قرعه‌كشي انتخاب‌شده بودند، درباره برداشت‌هاي خود از موضوع صحبت كردند. بالاخره كسي كه موافق باشد سعي مي‌كند از محاسن و منافع موضوع مطروحه سخن گفته و در برابر آن‌هم، آقايان خادمي و دهقان مخالفت كردند. نمايندگان در مجموع، موافق اين موضوع بودند يا ايراداتي جزئي داشتند. اين موضوع، آن چنان كه نمايندگان مخالف در مصاحبه‌هاي خود مطرح كردند، نبود؛ بلكه عدالت در آن جلسه توسط هيات رئيسه و رئيس مجلس رعايت شد. مواردي كه در جلسه غيرعلني قراردادهاي نفتي مطرح شد، همان موارد ۱۵ گانه بود كه بايد اصلاح شود. اين از مواردي است كه مجلس با تمام قوت خواستار آن است كه اصلاح انجام گيرد. مطلب ديگر اين است كه بنده با آقاي دهقان هم در اين مورد صحبت كردم. آقاي دهقان نظرشان بر اين بود كه دولت هيچ‌گونه اصلاحي انجام نداده و مصوبه را ابلاغ كرده است. من هم به او گفتم كه مصوبه ابلاغ نشده، بلكه مصوبه مطرح‌شده، همان مصوبه قبلي بود كه دولت تصويب كرده و برخي از رسانه‌ها تحت عنوان نظر قطعي و اصلاحيه آخر دولت روي خروجي خود گذاشتند. اين در حالي است كه هنوز اصلاحيه آخر صورت نگرفته، بلكه آن اصلاحيه كه جديدا منتشرشده، درگذشته به دستور آقاي جهانگيري بوده كه آنها با تاخير روي خروجي‌هاي خود گذاشته‌اند. مطلب بعدي درباره سرمايه‌گذاری‌هايي بود كه درباره قراردادها انجام مي‌گيرد. در اين حوزه هم با آقاي دهقان صحبت كردم. آقاي دهقان موافق سرمايه‌گذاري خارجي بود، اما در اين باره معتقد است كه برخی از موارد بايد در آن اصلاح و به دولت منعكس ‌شود. درباره تعريف و تمجيدها در مجلس، بايد گفت كه كسي درصدد آن نيست كه مانع سخنان دیگران شود. برخي مخالف هستند و برخي موافق. موارد مدنظر مخالفان هم نظرات كارشناسي جداگانه‌اي نبوده بلكه همان مواردي است كه در ۱۵ مورد، جمع‌بندي و ارجاع شده است.

آقاي دهقان به كوتاه بودن زمان مخالفان براي صحبت در آن جلسه انتقاد داشتند. آيا شما اين گفته را مي‌پذيريد؟

نمايندگان موافق و مخالف بيش از ۴۸ دقيقه در آن جلسه صحبت كردند كه اگر عددها را تقسيم كنيم متوجه خواهيم شد كه آقايان دهقان و خادمي بيشتر از ديگران صحبت كردند. اينكه تعداد مخالفان نسبت به موافقين كمتر بود، نشان از اين دارد كه اكثر نمايندگان با اين موضوع مشكلي نداشتند. به عنوان‌مثال، در جلسه‌اي كه آقاي وزير كشور آمدند و گزارشي را در مجلس قرائت كردند، تعداد مخالفان بيشتر از موافقان بود و طبيعي است كه زماني بيشتري را براي صحبت كردن در اختيار داشتند. درباره جلسه غيرعلني قراردادهاي نفتي هم تعداد موافقان بيشتر بود و اين اتفاقات در مجلس، با طي كردن مراحل قانوني انجام مي‌شود؛ اما درباره اينكه وقت بايد رعايت شود، بديهي است كه هركدام از دوستان به‌اندازه زمان خود صحبت كرده و هركدام از نمايندگان ۵ دقيقه صحبت كردند و اين زمان معمول است. اما مخالفان بيش از ۱۱ دقيقه صحبت كرده و ديگران هم نزديك به ۳۰ دقيقه فرصت دفاع از موضوعات مطروحه را داشتند. درباره دليل اينكه مخالفان زمان كم‌تري را در اختيار داشتند، مي‌توان گفت كه به خاطر كم بودن تعداد مخالفان بود. اگر تعداد مخالفان بيشتر بود، طبيعي است كه زمان بيشتري را براي صحبت كردن پيدا مي‌كردند.

مخالفان به نحوه عملكرد آقاي لاريجاني در آن جلسه هم معترض بودند. آنها معتقدند كه ايشان با ساده‌سازي، جلسه را مديريت كردند.

واقعيت اين است كه دكتر لاريجاني دخل و تصرفي در جلسات ندارد. به عنوان‌مثال در جلسات، وقتي به بنده وقت نرسد، براي رئيس جلسه مي‌نويسم كه اين ابهام وجود دارد. در اين صورت، اينگونه ابهامات را معمولا رئيس جلسه به عنوان فردي كه پاسخگوست از پشت تريبون مطرح مي‌كند. اتهام ساده‌سازي جلسه توسط رئيس مجلس را به‌هيچ‌عنوان نمي‌پذيرم؛ اما دكتر لاريجاني منتقل‌كننده سخنان افرادي بود كه زمان به آنها نرسيد. در آن جلسه، نمايندگان هم مواردي را تذكر مي‌دادند كه رئيس محترم مجلس يا به آقاي زنگنه اعلام كرد يا به دكتر اسماعيلي ارجاع مي‌دادند كه درباره اين تذكرات هم توضيحاتي را به نمايندگان ارائه دهند.

ظاهرا رهبر انقلاب درباره اصلاح يا اضافه كردن مواردي در قراردادها توصيه‌هايي به دولت داشتند.

يكي از مخالفان به اين موضوع اشاره داشت که موارد ۱۵ گانه بحث حاكميت درباره استفاده از شركت‌هاي دانش‌بنيان و بيشتر كارها بايد در داخل كشور انجام بگيرد. خوشبختانه آقاي زنگنه به‌صراحت در آن جلسه اعلام داشتند كه ۷۵ در صد كار ساخت در داخل كشور انجام مي‌شود. درباره بحث واگذاري هم بايد گفت كه به‌هيچ‌عنوان واگذاري انجام نمي‌گيرد، بلكه بحث اعمال حاكميت مخازن، خطوط انتقال و ايستگاه‌هاي پمپاژ و غيره است كه بايد در دست جمهوري اسلامي باشد كه اين موارد هم مدنظر قرارگرفته است. مجلس حواسش به قراردادهاي نفتي هست.