شناسهٔ خبر: 14931324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

«ناگفته» ناظری‌ها در بزرگترین باغشهر کویری ایران

صاحب‌خبر - آفتاب یزد-رضا بردستانی: یک هفته یا بیشتر پس از مسائل پیش آمده در مورد اجرای کنسرت در شهر مشهد که حواشی بسیاری به دنبال داشت، این بار اعلام اجرای کنسرت«ناگفته»، کافی بود تا استان یزد که یکی از پایگاه‌های سترگ انقلاب اسلامی‌ایران است؛ کانون اخبار و نقل قول‌هایی شود که نگرانی‌هایی اندک از برگزاری یا عدم برگزاری، به حرف و حدیث شبکه‌های مجازی، پایگاه‌های خبری و محافل سیاسی مبدل شود ، اما ساعت 21شامگاه پنجشنبه وقتی«شوالیه آواز ایران» با«نوای نی» و«جمع مستان» به همراهی حافظ ناظری جمع را به وجد آورد مشخص شد، قانون گرایی و احترام به کنسرت‌هایی که با مجوز اجرا می‌شود هرگز دستخوش جنجنال آفرینی«دلواپسان» و فشار شدید«افراطیون»! نخواهد شد و این می‌تواند نوید بخش حرکت جدیدی در ارائه آثار ناب و اصیل موسیقی ایران در شهرها و استان‌های مختلف این سرزمین کهن سال و دیرینه فرهنگ باشد.
بیانیه ای با امضای شش امام جمعه شهرستان تفت
شش امام جمعه از شهرستان تفت در بیانیه‌ای اعتراضی بدون پرداختن به علل قانونی و شرعی با ذکر این نکته که:«یزد حسینیه ایران است و تفت حسینیه یزد!» با این پیش بینی که ممکن است در قسمتی که خانواده‌ها قرار می‌گیرند رفتارهایی رخ دهد که در شان نباشد، عدم رضایت و عدم موافقت خود با برگزاری این برنامه را دو روز قبل از برگزاری برنامه فوق اعلام نمودند ، اما در نهایت این برنامه با آرامش و بدون کوچکترین مسئله ای که آن پیش بینی‌ها را محقق کند به اجرا درآمد.
نصب بنری از سوی گروه دلواپس برای تحت‌الشعاع قرار دادن کنسرت ناظری‌ها
تصویر بنری که مردم را به قرائت دعای کمیل دعوت کرده بود خبر از این مهم می‌داد که دلواپسان هم ساکت ننشسته و قصد دارند به هر ترتیب ممکن! حتی با توسل به عقاید و شعائر دینی مردم خداجوی شهرستان تفت! در راه اجرای کنسرتی که ماه‌ها برنامه ریزی و بلیت فروشی برای آن انجام شده بود، خلل ایجاد کنند اما دقت در تصاویر منتشر شده در فضاهای مجازی و نیز نقل قول شاهدان عینی بر این مهم تاکید دارد که تعداد انگشت شماری به این مراسم که با نیت خاص ترتیب داده شده بود روی خوش نشان دادند ، اما کنسرت «ناگفته» با حضور چشمگیر و پنج هزار نفری علاقه مندان یک ساعت و نیم پس از ساعتی که در آن بنر قید شده بود آغاز شد و این نکته تاکید دارد بر سخنان اخیر حسن روحانی در جمع پزشکان که گفته بود:«بی قانونی مناسب نیست! بی قانونی به نام دلسوزی برای دین بدتر است» که به عینه شاهد بودیم آن حرکت‌های کنترل نشده و صرفا احساسی در آینده خسارات و آثار بد و تخریبی خود را نشان خواهد داد. جمعیت چند ده نفری البته پس از خواندن دعای کمیل محل را ترک کردند و خوشبختانه هیچ مسئله قابل ذکری نیز پیش نیامد.
شوالیه آواز ایران چه گفت؟
شوالیه آواز ایران استاد شهرام ناظری در جمع مشتاقانی که همه مسائل خوب و بد را به جان خریده بودند و برای تماشای گوشه‌هایی از هنر ناب و نایاب و اصیل ایرانی به سالن شدیدا نامناسب برای اجرای کنسرت که نه فضای خوبی داشت و نه تهویه مناسب! آمده بودند ، گفت:
«بعضی ازآقایان ائمه جمعه در رابطه با ارائه موسیقی مبتذل ابراز نگرانی کرده اند. بنده
سی و هفت سال است دغدغه فرهنگ و موسیقی اصیل این کشور را دارم و به‌رغم امکان مهاجرت، به عشق این مردم مانده ام. کلیپ‌های متعدد من در نماز جمعه و صدا وسیما و اماکن مذهبی پخش می‌شود ومن اگرچه هیچ گونه حق و حقوقی دریافت نداشته ام اما همواره راضی بوده‌ام.»
شهرام ناظری گفت:«ما و مردم هم مثل شما بزرگان در انقلاب زحمت کشیدیم و سهم داریم. 37 سال است به خاطر انقلاب سکوت کرده ایم. همین الان هم از سرودهایم برای تشویق مردم برای شرکت در نماز جمعه و کلیپ مرتبط با شهدا بدون اجازه استفاده می‌کنند ولی اعتراض نکردم. با توجه به این که گفته شد مواردی در مورد اجرای این کنسرت وجود داشت، به امام جمعه محترم تفت عرض می‌کنم که، ما و مردم هم در کنار شما بزرگان برای انقلاب و شرکت در جنگ تحمیلی زحمت کشیدیم و سهم داریم. من از دلیل اعتراض به کنسرت‌ها اطلاعی ندارم و متعجب شدم اما همین الان هم از اجراهای من در کلیپ‌های مرتبط با مراسم شهدا و حتی برای تشویق مردم به شرکت در نماز جمعه استفاده می‌شود و در حالی که هیچ قرار دادی ندارم و اجازه ای هم نگرفته‌اند و بدون پرداخت حق و حقوق در بسیاری از موارد هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، ولی اعتراض نکردم. این مردم که عاشقانه آمدند و در این سالن که هیچ کدام از استانداردهای لازم را ندارد، در تفت و یزد حضور یافتند، باز هم از هنر و موسیقی ایرانی حمایت خواهند کرد. ما و مردم، همدیگر را می‌شناسیم و آن‌ها اگر می‌خواهند بدانند شهرام ناظری کیست، از مردم بپرسند. از حمایت مردم بی نهایت سپاسگزارم. اگر من می‌خواستم از کشور خارج شوم، بهترین امکانات برایم فراهم بود اما عشق ایران و مردم، من را داخل کشورم نگه داشت. از این حس و موج بسیار مثبت مردم تشکر می‌کنم. از همه ارگان‌هایی که برای اجرای این برنامه زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال‌های بعد حداقل سالنی متناسب با اجرای کنسرت ساخته شود و مسئولان این اشتیاق مردم را ببینند و بفهمند.»
استاد شهرام ناظری در طول اجرای برنامه خود نیز پنج مرتبه از سالن اجرا با عنوان نامناسب یاد کرد و حتی گفت، رطوبت سالن بر روی تنظیم کوک سازها نیز اثر گذاشته است. البته سه مرتبه هم از کمک همه ارگان‌ها برای برگزاری این مراسم تشکر کرد و گفت: اگر در هر کجای دنیا با این شرایط و گرما می‌خواست کنسرت برگزار شود، یا اصلا برگزار نمی‌شد یا بعد از نیم ساعت هیچ کنترلی امکان پذیر نبود اما شما مردم عزیز به خاطر عشق به موسیقی ایرانی تحمل کردید و رشد و تمدن فرهنگی خود را نشان دادید و از محبت و حمایت شما سپاسگزاریم.
از نکات حائز اهمیت این که، حین اجرای کنسرت نیز مردم مشتاق بارها و عمدتا طولانی مدت و به صورت ایستاده شهرام و حافظ ناظری را مورد تشویق قرار دادند.
جمعیت حاضر بسیار منظم از در دیگر ورزشگاه وارد شدند و این حکایت از آن دارد که زحمات حراست اداره کل ارشاد یزد، فرماندار تفت و عوامل فرمانداری و نیروهای انتظامی‌مشهود بوده و قابل تقدیر است.
کنسرت ناظری‌ها اگرچه در مکانی نامناسب، گرم، فاقد استانداردهای لازم و به دور از شان مردم و اساتید دوست داشتنی آواز ایران برگزار شد اما برگزاری این کنسرت از همه مسائل حاشیه ای آن مهم تر بود زیرا احترام به قانون و تسلیم نشدن در برابر عده ای غوغا سالار که نه توجهی به قوانین جاری مملکت دارند و نه بر سر آرمان‌هایی که از آن دم می‌زنند ایستاده‌اند حکایت از آن داشت که حداقل در یزد که موسوم است به یکی از سترگ ترین پایگاه‌های انقلاب اسلامی‌، عده ای دلواپس هرگز نخواهند توانست با ایجاد جو روانی ناامن و تزریق افکار افراطی خود، مردم را از پیگیری حقوق حقه خود و نیز مسئولان را در راه صیانت از برنامه‌هایی که از طرق قانونی کسب مجوز کرده اند محروم سازند. برگزاری کنسرت «ناگفته» ناظری‌ها قطع به یقین گفتنی‌های بسیاری داشت که در آینده بیشتر خواهیم شنید اما آن چه مهم است برگزاری کنسرت در سلامت کامل و با رعایت تمامی‌قوانین و مقرارتی بود که در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی‌است و باقی به گل نشستن کشتی دلواپسانی که پنجشنبه متوجه شدند حنای آنان در سرزمینی که مدعی اصلاح‌طلبی است رنگ و خریداری ندارد.

نظر شما