صاحبخبر - گروه حوادث: افزایش جرایم رانندگی در سال های اخیر باعث شده است تا رانندگان در رعایت قانون دقت بیشتری داشته باشند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دوربین های شهری تمام حرکات رانندگان تحت نظارت ماموران راهنمایی و رانندگی قرار دارد؛ اما در این بین شکایاتی نیز از عملکرد ضعیف ثانیه شمارهای راهنمایی و رانندگی می شود.
این کلاهبرداری نیست؟
چراغ های راهنمایی به عنوان هدایت کننده جریان رفت و آمد بیش از 60 سال است که به اشکال مختلف در تقاطع های کشور استفاده میشود. اگر اندکی از زمان خود را در تقاطع های پرتردد شهری و پشت چراغ قرمزها منتظر بمانید متوجه این موضوع خواهید شد که برخی چراغهای راهنمایی با وجود تابلوی ثانیه شما، هیچ شمارش معکوسی روی آن درج نمیشود و یا با توجه به هوشمند بودن رانندگان را دچار مشکل میکند. به گفته برخی رانندگان این عدم وجود ثانیهشمار و در برخی موارد مکثهای طولانی ثانیه شمارهها برای آنها مشکل ایجاد کرده است.
ابوالفضل یک راننده پرایدنشین به خبرنگار حوادث روزنامه «ابتکار» می گوید: «روی تابلو نوشته شده است، 30 ثانیه، آن وقت زمانی که به عدد 0 می رسد، 120 ثانیه طول میکشد تا رنگ چراغ عوض شود. این موضوع من و بسیاری از رانندگان را کلافه میکند.»
به عقیده این راننده همین کلافه شدم باعث به وجود آمدن بسیاری از تصادفات میشود.
علی راننده جوان تاکسی سمند نیز میگوید: «ثانیهشمارها یا خاموش است یا اگه روشن است، درست حسابی کار نمیکند. بعضی اوقات اصلا ثانیهشمار کار نمیکند و تحت کنترل مامور راهنمایی و رانندگی است که در تقاطع حضور دارد. برای من که راننده تاکسی هستم و دائما در جاده ها حضور دارم، بارها شده است که چراغ سبز بوده و من در حال حرکت بودم اما ناگهان قرمز شده و دوربین ها از پلاک خودرو من عکس گرفتهاند. مگر درآمد روزانه من چقدر است؟ این کلاهبرداری نیست؟»
پرش ناگهانی چراغ نداریم
با توجه به آخرین تغییرات نرخهای تخلفات رانندگی از 25 اسفند ماه سال گذشته جریمه «عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی» در کلان شهرها و جادههای بین شهری دویست هزار تومان شد. این تخلف در سایر شهرها 180 هزار تومان و در راههای روستایی 100 هزار تومان است.
مشکل ناگهانی پرش تایمرها و یا صفر شدن ناگهانی آنها اگر به صحیح باشد، برای رانندگان هزینههای زیادی را به بار میآورد و جرایم و نمره منفی زیادی به کارنامه رانندگی آن ها متحمل میکند. تا جایی که از آن به عنوان کلاهبرداری یاد میکنند. این در حالی است که بسیاری از مواقع کنترل این چراغ ها به دست ماموران حاضر در تقاطع ها و جاده ها بوده و در این حالت به جای نشان دادن ثانیه از عبارت PO نشان داده می شود که دو حرف عبارت Police است.
سرهنگ محمد حسین حمیدی، ئیس پلیس راه راهور ناجا در گفتوگو با خبرنگار حوادث روزنامه «ابتکار» میگوید: «ما پرش ناگهانی چراغ از سبز به قرمز و بالعکس را نداریم؛ بلکه چراغ در ابتدا زرد میشود و سپس تغییر رنگ میدهد.»
وی میافزاید : «نکته دیگر در ارتباط با چراغهای راهنمایی و رانندگی این است که زمانی که ثانیه شمار عددی را نشان نمیدهد، رانندگان باید به مامور ایستاده در تقاطع نگاه کنند چرا که با دست حرکت و یا عدم حرکت رانندگان را اعلام میکند.»
اما پاسخگوی اصلی سوالات ما سرهنگ داوود قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری است. قاسمیان در گفتوگو با «ابتکار» میگوید: «در تقاطع هایی که از چراغ های ثانیه شماردار استفاده می شود، برخی از این چراغ ها سنسورهایی دارند که با توجه به حجم ترافیک موجود در مسیر بر شمار ثانیه ها انتظار می افزاید یا میکاهد.»
وی با اشاره به اینکه تابه حال گزارشی از چراغ هایی که ناگهان از قرمز به سبز و یا بالعکس تغییر کند، داده نشده است، می افزاید:«به طور مثال زمان ثانیه شمار روی عدد 3 می ایستد تا با توجه به حجم خودرو ها ترافیک موجود برطرف شود سپس از عدد سه شمارش معکوس انجام می شود در نتیجه راننده ای که توجه داشته باشد هیچگاه از خط عبور نمیکند.»
قاسمیان از رانندگان میخواهد اگر مشکلی در این ارتباط است با پلیس ترافیک شهری در میان بگذارند. وی در ارتباط با شروع مدارس و وضعیت ترافیک از مهر ماه نیز از اندیشیده شدن تمهیدات لازم خبر داد.∎