شناسهٔ خبر: 14928527 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

به پيش‌بيني‌هاي فضاهاي مجازي اعتماد نکنيد

صاحب‌خبر -

مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي کشور ضمن تشريح شرايط لازم براي سنجش استاندارد دما، پيش‌بيني‌هاي منتشره از سوي برخي کاربران فضاي مجازي را غير استاندارد و معيوب شمرد.

انتشار تصاوير مربوط به دماسنج خودروها براي نشان دادن ميزان گرماي محل سکونت و حتي ارائه پيش‌بيني‌ آب و هوا از سوي برخي شهروندان در شبکه‌هاي اجتماعي، از جمله رخدادهايي است که اين روزها و با افزايش دماي کشور به چشم مي‌خورد.انتشار تصويري از دماسنج خودروي يک شهروند از شهرستان پل‌دختر استان لرستان در يکي از رسانه‌ها، همچنين دست به دست شدن تصاوير مشابه آن در شبکه‌هاي مجازي و البته تلاش برخي از شهروندان براي نشان دان مغايرت دماي منطقه سکونت خود با دماي پيش‌بيني‌شده از سوي سازمان هواشناسي، برخي از اقداماتي است که بسياري از شهروندان را در تشخيص درست دماي پيرامون خود دچار خطا مي‌کند.

مدير کل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي کشور با اشاره به اينکه ممکن است دستگاه‌هاي اندازه گيري دما در کشورهاي مختلف توليدي شرکت‌هاي متفاوت باشد و مارک‌هاي مختلفي داشته باشد ولي بايستي همه آنها از يک سياق استاندارد تبعيت کنند، تاکيد کرد: سنجش دما در تمام نقاط دنيا با يک روش مشابه صورت مي‌گيرد؛ اين روش، عبارت از اين است که جعبه اسکرين چوبي که به رنگ سفيد و به شکل شبکه‌ايست بايد طوري که تابش آفتاب به طور مستقيم بر آن نتابد و جريان باد به راحتي از آن عبور کند، در سايه براي سنجش دما مستقر شود.

وظيفه با بيان اينکه دماي هوا حتما بايد در سايه اندازه‌گيري شود، افزود: دستگاه دماسنج نبايد در کوران باد قرار داشته باشد، همچنين نبايد در اطراف آن درختان بلند باشد که مانع عبور جريان هوا شود، بلکه بايد در يک شرايط و مختصات مشخص مستقر شود.

وي با تاکيد بر اينکه قطعا دماسنج بايد در ارتفاع دو متري سطح زمين قرار داشته باشد، گفت: در ارتفاع‌هاي مختلف دماهاي مختلفي ارائه مي‌شود. در اواخر شب قبل از طلوع آفتاب اگر دماسنج کف زمين باشد دما نسبت به ارتفاع دو متري چند درجه کمتر است ولي در طول روز که زمين انرژي خورشيد را جذب کرده و گرمتر شده، دماي سطح زمين حداقل چهار پنج درجه از ارتفاع دو متري بالاتر است.

اين کارشناس سازمان هواشناسي با اشاره به اينکه سنجش دما بايد به صورت استاندارد و در جاي مشخصي که معيار شرايط جوي است صورت گيرد، گفت: برخي افراد دماسنج را در دست گرفته و در هواي آفتابي راه مي‌روند يا برخي افراد با دماسنج خودرو دماي منطقه و محل سکونت را اندازه مي‌گيرند در حاليکه اين روش‌ها کاملا غير استاندارد است، همچنين ممکن است دستگاه اندازه‌گيري دما نيز شرايط استاندارد را نداشته و يک دستگاه معيوب باشد، بنابراين همه اينها مسبب آن مي‌شود که اندازه‌گيري افراد مختلف دقيق و علمي نبوده و با استانداردها فاصله داشته باشد.وظيفه با تاکيد بر اينکه اندازه‌گيري‌هايي که گاه در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود معرف اندازه‌گيري استاندارد دما نيست و نمي‌توان به آنها اعتماد کرد، گفت: اگر قرار است از اين معيارها و روش‌هاي غير استاندارد تبعيت کنيم نمي‌توانيم معيار درستي براي شرايط طبيعي به دست آوريم و نمي‌توانيم در مورد گرمي يا سردي هواي امسال نسبت به گذشته اظهار نظر کنيم ولي با شرايط استاندارد مي‌توان تغييرات دمايي دوره‌هاي مختلف را هم سنجيد.