به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی نورزاد با اعلام اینکه راهآهن قزوین- رشت در بخش زیرسازی 93 درصد و در بخش روسازی 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: 60 کیلومتر مسیر از سمت قزوین و 11 کیلومتر از طرف رشت ریلگذاری شده و 62 کیلومتر دیگر از سمت رشت نیز آماده ریل گذاری است.
وی با بیان اینکه تاکنون 11 هزار و 560 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: عملیات راهسازی در مناطق شمالی کشور به لحاظ شرایط ویژه جغرافیایی دارای پیچیدگیهای خاصی است، از این رو تلاش برای حفظ بافت اکولوژیک منطقه و کمترین آسیب زیست محیطی از یک سو و گستردگی مناطق مسکونی و کشاورزی از سوی دیگر سبب می شود تا عملیات راهسازی در این مناطق با مسائل و موانع گوناگونی مواجه شود.
وی با اشاره به مزایای بهرهبرداری از این خطآهن گفت: این خط ریلی موجب ارتباط ریلی استان گیلان و بندر انزلی با شبکه راهآهن سراسری و نیز خلیج فارس با برقراری ارتباط ریلی بین تهران- قزوین- رشت- بندر انزلی و ادامه آن تا آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه قفقاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدور ترانزیتی شمال- جنوب را از دیگر مزایای بهرهبرداری این طرح برشمرد و افزود: خط آهن قزوین- رشت موجب ارتباط روسیه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپایی با خلیج فارس و شبه قاره هند میشود که تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باتومی و پوتی گرجستان در دریای سیاه را به همراه دارد.
انتهای پیام/
∎