شناسهٔ خبر: 14909035 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی:

جشنواره استانی موسیقی عاشیقی در ارومیه برگزار می‌شود

نمایندگی آذربایجان غربی

‌رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: جشنواره استانی موسیقی عاشیقی در سه مرحله از هشت شهریور برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سال گذشته فقط عاشیق های ارومیه در جشنواره به رقابت پراختند، افزود: امسال با اعلام فراخوان از عاشیق‌های کل استان برای شرکت در جشنواره موسیقی عاشیقی دعوت به‌عمل می‌آید.

 وی ادامه داد: تاکنون در حدود 40 نفر از طریق کانون عاشیقی حوزه هنری استان برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام شده است.

نوروزی گفت: امسال در جشنواره موسیقی عاشیقی در کنار رقابت عاشیق‌ها به استعداد یابی جوانان علاقه‌مند به این موسیقی کهن خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان از جایگاه ویژه‌ای به ‌دلیل نقش آنها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم برخوردار بوده است افزود: عاشیق‌های کهن در گذشته تنها سخندانی و نقل کلام را با موسیقی تلفیق نکردند. بلکه علاوه بر سخندانی، سامان دادن به امور دینی وشرعی  عهده‌دار بوده‌اند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با وجود کمرنگ شدن نقش عاشیقی در بین جوانان، هنوز هم در برخی از مناطق روستا به خصوص در بین پیران قوم، داستان‌های عاشیق‌ها دهان به دهان می‌گردد و به مسوولیت تقویت فرهنگ شفاهی مردم و اثرگذاری‌اش در جوامع روستایی تداوم می‌بخشد و عمق نفوذ معنوی‌اش را در دل‌ها عمیق‌تر می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه هنرموسیقی  عاشیقی  مغفول مانده است، افزود: متاسفانه ارتباط با دنیای ماشینی، رواج موسیقی‌های غربی و جوان پسند و بی‌مهری برخی از مسئولان  باعث شده هنر عاشیقی به موسیقی قهوه خانه‌ای تبدیل شود.

نوروزی با بیان اینکه به روز نبودن عاشیق‌ها آفت بزرگی است که امروزه موسیقی عاشیقی را تهدید می‌کند، افزود: عاشیق‌ها باید بهره‌گیری از متون جدید شعری و متدهای جدید اجرا، این هنر دیرینه را بیشتر در بین مردم نهادینه کنند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد: برگزاری جشنواره و مسابقات و بهره‌مندی از موسیقی عاشقی در جشن‌ها و مراسم‌های سازمان می‌تواند زمینه حفظ این هنر در ذهن ها را فراهم کند.

وی گفت: تولید موسیقی عاشیقی "اورمو دان گلن سسلر" در سه آلبوم و پخش آن در کشور های همسایه و ترکیه فعالیت قابل توجهی در راستای حفظ این موسیقی فولکلور بوده است.

نوروزی با بیان اینکه امسال در جشنواره موسیقی عاشیقی از سه پیشکسوت این حوزه تجلیل می‌شود، تصریح کرد: در پایان دور سوم رقابت به سه نفر از عاشیق های منتخب جوایزی اهدا می‌شود .

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: جشنواره موسیقی عاشیقی 20تا 21 شهریور در سالن کانون پرورش فکری به کار خود پایان می‌دهد.


انتهای پیام

نظر شما