شناسهٔ خبر: 14904723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اوراقچي‌ها به تاريخ مي‌پيوندند

خداحافظي با نوستالوژي 50ساله

صاحب‌خبر -

‌ميدان شوش بيش از چند دهه است پاتوق اوراقچي‌هايي است که در يک چشم به هم زدني اتومبيلي را به هزار قطعه تجزيه مي‌کنند و اين روزها ناچار به مهاجرت از قلب پايتخت شده‌اند.

به گزارش مهر، از لابه‌لاي دالان‌هاي روغن گرفته و پر از موتور و سيلندر و لاشه اتومبيل‌هايي که قدمت برخي از آن‌ها به چند دهه قبل بر مي‌گردد، جوياي تاريخ صنف اوراقچي‌ها مي‌شويم و پاتوقشان در محله شوش.

روايت برخي کاسبان اين گاراژها ما را به دهه40 مي‌برد؛ آن زماني که درون اين پاساژهايي که پر از لاشه ماشين‌هاي مختلف است، کارگاه حصير بافي بود و بعد جاي خود را به کله‌پزها داد؛ گروه بسياري که کله پاچه پاک مي‌کردند و به سراسر تهران قديم مي‌فرستادند، اما از سال46 کم کم پاي اوراق‌چي‌ها به اين گاراژها باز شد و در يکي دو سال تمام فضا را قرق کردند.

البته در ميان اين حجم عجيب پيچ و مهره و موتور ماشين‌هاي مختلف و بدنه اتومبيل‌هايي که تا ارتفاع چند متري روي هم انباشته شده‌اند، آن چه بيش از همه جلب توجه مي‌کند، اتومبيل‌هاي مدل بالايي مثل پورش و بنز است که نيمي از آن را اوراق کرده‌اند و جوانان شهرستاني که براي يافتن قطعه‌هاي خودرو، از کرمانشاه و بوشهر به اينجا آمده‌اند.

نکته قابل توجه ديگر اينکه درست در نقطه مقابل اين گاراژ، صنف بلورفروشان قرار دارد که بهاي زمين مغازه‌شان متري 130 ميليون است و مغازه اوراق‌چي‌ها به زور تا متري 10ميليون قيمت مي‌خورد.

براساس مصوبه‌اي در مجلس شوراي اسلامي در سال 69، 33 صنف بايد به خارج از شهرتهران منتقل مي‌شدند که يکي از آن‌ها اوراقچي‌ها بودند.

در حالي که بسياري از اوراقچي‌ها جواز کسب خود را نشان مي‌دادند که تا سال98 اعتبار داشت، توضيحات رضا قديمي مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران موضوع را پيچيده‌تر مي‌کرد: از دو سال قبل و با انحلال اتحاديه اوراقچي‌ها عملا ديگر چنين شغلي وجود ندارد و پروانه‌هاي صادر شده اعتبار ندارند، بر همين اساس در راستاي اجراي اين طرح کليه واحدهايي که چنين فعاليتي دارند به حکم قانون پلمب خواهند شد.

از صبح چهارشنبه، با حضور پليس آگاهي تهران بزرگ و همکاري شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران طرح ضربتي جمع آوري اوراقچي‌هاي ميدان شوش آغاز شد و اين بار قرار است اين صنف بعد از حدود 5 دهه مستمر حضور در قلب پايتخت از کلانشهر تهران خداحافظي کند.

درون اين 11 گاراژ بزرگ که سياهي گازوئيل رنگ غالب آن است، حدود 800 واحد به فعاليت اوراق کردن خودرو مشغولند و لوازم يدکي دست دوم مي‌فروشند.

قديمي درباره اينکه چرا صنف اوراق‌چي‌ها منحل شده است، مي‌گويد: اين صنف از گذشته کارکردهاي ويژه داشته و بويژه در دوران دفاع مقدس خدمات بسياري را ارائه کرده است؛ دوراني که در ايران جنگ و تحريم بود و اين صنف با اوراق کردن خودروهاي تصادفي لوازم آن را به فروش مي‌رساند و بسياري از نيازهاي کشور را مرتفع مي‌کردند.

وي ادامه مي‌دهد: اما امروز با ايجاد مراکز رسمي تعميرات در سطح شهر و نمايندگي‌هاي رسمي اين صنف کارآيي خود را از دست داده‌اند و عملا درآمدي هم ندارند، اما استادکاران خوبي هستند لذا لازم است که در مکان ديگري از هنر و پتانسيل آنها استفاده کرد.

مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران اضافه مي‌کند: طبق آمار پليس آگاهي تهران بزرگ 90 درصد پرونده‌هاي سرقت خودرو منتهي به ميدان شوش مي‌شود.

گاراژهاي اوراق اتومبيل تصوير زنده و نوستالوژيک فيلم‌هاي دهه 40 و 50 است که قرار است براي هميشه از تهران خداحافظي کند. قديمي با بيان اينکه صنف اوراق‌کننده‌هاي اتومبيل با اتحاديه فروش آهن آلات ادغام شده، مي‌گويد: زميني 22 هکتاري در محدوده جاده خاوران توسط اين صنف خريداري و 1280واحد صنفي در مجتمع ثامن الحجج ساخته شد که تاکنون 80 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. وي ادامه مي‌دهد: قرار داد ساخت اين مجتمع در ارديبهشت ماه به اتمام رسيده است و اکنون بعد از حدود 10 تذکر جدي به فعالان اين صنف در محدوده شوش، ناچار به پلمب مغازه‌ها شديم.

قديمي ادامه مي‌دهد: بر‌اساس بند20 ماده55 قانون شهرداري‌ها وظيفه تعطيلي، تخريب و انتقال واحدهاي صنفي و مشاغل مزاحم بر عهده شهرداري گذاشته شده است، در همين راستا شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران به نمايندگي از شهرداري تهران اين وظيفه را بر عهده دارد و در راستاي اجراي قانون، انتقال اوراقچي‌هاي ميدان شوش را آغاز کرده است.

برچسب‌ها: